SDP:n puoluesihteeri Näkkäläjärvi: Onko kokoomuksen eurovaaliohjelman tavoitteena äänestäjien tietoinen sumuttaminen?

Kokoomuksen eurovaaliohjelma on pahasti ristiriidassa kokoomusvetoisen hallituksen kotimaassa tekemän politiikan kanssa, toteaa SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

- Kokoomuksen eurovaaliohjelmaa lukiessa tulee väkisinkin mieleen, että sen kirjoittaja ei ole seurannut Orpon hallituksen toimintaa viimeisen vuoden aikana. On vaikea keksiä muuta syytä sille, miksi kokoomuksen eurovaaliohjelman tavoitteet ja kotimaassa tehty politiikka ovat niin pahasti ristiriidassa – ellei tarkoituksena ole sitten nimenomaan äänestäjien tietoinen sumuttaminen.

Kokoomus ajaa eurovaaliohjelmassaan muun muassa ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjuntaa, ulkomaisen työvoiman rekrytoinnin helpottamista sekä tiukempaa puuttumista lehdistönvapauden loukkauksiin. Kotimaassa kokoomusvetoinen hallitus kuitenkin vesittää ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjuntaa sekä ulkomaisen työvoiman rekrytointia, ja sulkee silmänsä hallituskumppani perussuomalaisten toistuvilta hyökkäyksiltä mediaa kohtaan, Näkkäläjärvi luettelee.

- Kaikkein irvokkainta on, että kokoomus kertoo eurovaaliohjelmassaan kannattavansa vahvaa Eurooppaa, mutta on muodostanut hallituksen edelleen EU-erolla flirttailevien perussuomalaisten kanssa ja myötäilee EU-politiikassaan perussuomalaisten toiveita. Myös Euroopan parlamentissa kokoomus on valmis tekemään yhteistyötä laitaoikeiston kanssa – täysin tietoisena siitä, että laitaoikeiston tavoitteena on Euroopan heikentäminen ja keinovalikoimassa demokraattisten instituutioiden kyseenalaistaminen. Kokoomukset kauniit puheet ovat röyhkeää silmänlumetta.

- Äänestäjillä on oikeus tietää, mikä on nykykokoomuksen todellinen linja. Kokoomus mainostaa olevansa johtava EU-puolue, mutta todellisuudessa kokoomus jarruttaa luonto- ja ilmastotoimia, työperäistä maahanmuuttoa ja eurooppalaisia ratkaisuja valtiontukikilpailuun. Ideattomuus ei muuksi muutu, vaikka sen kuorruttaisi miten kauniilla sanoilla.

Näkkäläjärven mukaan pääministeripuolueella on erityinen vastuu sen varmistamisessa, että edustuksellinen demokratia säilyttää luotettavuutensa ja uskottavuutensa kansalaisten silmissä. Nyt kokoomuksen harjoittama kaksilla rattailla ajaminen on omiaan heikentämään molempia.

- Pääministerinä ja puolueensa puheenjohtajana Petteri Orpon on syytä astua esiin piilostaan ja kertoa äänestäjille avoimesti, miksi kokoomuksen vaalipuheet ovat jälleen kerran räikeässä ristiriidassa todellisuuden kanssa, Näkkäläjärvi päättää.

09 478 988 (vaihde)

SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi: Kokoomus on käymässä seuraavaksi sunnuntailisien kimppuun15.6.2024 15:53:52 EEST | Tiedote

Kokoomus hyväksyi puoluekokouksessaan linjakseen sen, että sunnuntailisät eivät olisi enää turvattu lakisääteisesti, vaan ne vietäisiin paikallisen sopimisen piiriin. Kokoomus ajaa hallituksessa paikallisen sopimisen heikentämistä ja sen jälkeen haluaa siirtää työntekijöiden toimeentulon kannalta merkittävän sunnuntailisän paikallisesti sovittavaksi.

Tiedoksi medialle: SDP:n puoluejohto kampanjoi perjantaina ja lauantaina6.6.2024 10:03:05 EEST | Tiedote

Arvoisa median edustaja, SDP:n puoluejohto kampanjoi tulevana perjantaina ja lauantaina ennen sunnuntain vaalipäivää. Alla eurovaalikiertueen tapahtumat puoluejohdon osalta. Kaikki tapahtumat lisätietoineen löytyvät verkkosivuiltamme: https://www.sdp.fi/tapahtumat/ Perjantai 7.6. Puheenjohtaja Antti Lindtman Kouvola, kauppakeskus Hansa klo 15.30 Lappeenranta, Satamatori klo 17.15 Puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Mänttä-Vilppula, Mäntän tori klo 10 Virrat, Kirppis Virrat (os. Virtaintie 32) klo 12 Orivesi, S-marketin edusta (os. Keskustie 36) klo 14 Tampere, keskustorin vaalimökki klo 16 Lauantai 8.6. Puheenjohtaja Antti Lindtman Vantaa, Myyrmäen Paalutori klo 10 Helsinki, Kampin Narinkkatori klo 11.30 ja Vuosaaren Mosaiikkitori klo 12.30 Orimattila, Orimattilan kesämarkkinat (os. Erkontie 16) klo 14 Lahti, Lahden kauppatori klo 15 Puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi Lahti, Lahden satama klo 10, Mukkulan ostari klo 10.45 ja Liipolan ostari klo 11.30 Varapuheenjohtaja Nasima Razmyar Van