Kokoomuksen Autto: EU-vaikuttamisessa on kyse Suomen edun ajamisesta

Suuri valiokunta hyväksyi tänään kokouksessaan lausuntonsa Suomen EU-avaintavoitteista. Suuren valiokunnan puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Heikki Autto on tyytyväinen siitä, että suuressa valiokunnassa löytyi laaja tuki unionin kehittämiselle ja Suomen EU-ennakkovaikuttamisen tehostamiselle.

Heikki Autto. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Orpon hallitus on historiallisella tavalla panostanut EU-politiikan ennakkovaikuttamiseen. Autton mielestä EU-avaintavoitteet ovat tärkeä väline, jolla tehostetaan Suomen kannanmuodostusta ja vaikuttamista EU-asioissa.

"Euroopan unioni on Suomen tärkein poliittinen viitekehys, jossa tehdään jokaista kansalaista koskevia päätöksiä. Suomella ei ole varaa jäädä sivustakatsojan rooliin. EU-vaikuttamisessa on kyse Suomen edun ajamisesta", Autto painottaa.

Suuri valiokunta alleviivaa EU:n puolustusyhteistyön syventämistä sekä puolustusteollisuuden merkitystä niin Ukrainan tukemisen kuin jäsenmaiden oman puolustuskyvyn kehittämisen kannalta. Suomen tavoitteena tulee olla eurooppalaisten puolustustarvikemarkkinoiden toimivuuden varmistaminen jo olemassa olevan sääntelyn avulla. Suuri valiokunta tukee myös ajatusta puolustuskomissaarin tehtävän perustamisesta, mutta ehdottaa nimikkeeksi puolustusteollisuuskomissaaria.

"Katsomme, että puolustusteollisuuskomissaari-titteli kertoisi tarkemmin uuden komissaarin toimintakentästä. Puolustusteollisuuden vahvistaminen on Euroopan turvallisuuden kannalta ensisijaisen tärkeää ja unionin on oltava keskeinen toimija sen edistämisessä", Autto toteaa.

Suuren valiokunnan puheenjohtaja Autto yhtyy pääministeri Orpon tavoitteeseen EU:n varautumisunionin perustamisesta ja EU:n kokonaisturvallisuuden vahvistamisesta.

"Euroopan kriisinsietokykyä on nostettava. Suomessa on tunnettu ja hyvin toimiva varautumismalli, josta olisi hyötyä myös EU-tasolla. Tavoitteena on, että kokonaisturvallisuuden vahvistamiseksi määriteltäisiin konkreettisia EU-tason tavoitteita sekä unionille että jäsenmaille", Autto toteaa.

Itärajan sulkemisen seurannaisvaikutukset tuntuvat erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa, jossa erityishuomiota tarvitaan niin elinkeinojen, osaavan työvoiman, energiantuotannon, investointien kuin kokonaisturvallisuuden ja huoltovarmuudenkin vahvistamiseen. Lapista kotoisin oleva Autto on erityisen tyytyväinen valiokunnan kirjauksiin ulkoraja-alueiden merkityksestä Euroopan unionille.

"Koko Suomen etu on nostettu Suomen EU-vaikuttamisen kärjeksi. Tuntuu hyvältä tietää, että Suomen ministerit pitävät Itä- ja Pohjois-Suomen asiaa esillä Brysselissä", Autto toteaa.

Kokoomuksen lääkärikansanedustaja Mia Laiho Otkesin raportista: Nuorten huumekuolemiin on puututtava12.6.2024 14:30:46 EEST | Tiedote

On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kus on julkistanut tänään raportin alle 25-vuo­tiai­den nuor­ten ta­pa­tur­mai­sisten huumekuolemien teematutkinnasta, tavoitteenaan tuottaa tietoa ja antaa suosituksia alle 25-vuotiaiden nuorten tapaturmaisten huumekuolemien ehkäisemiseksi. Otkesin mukaan palvelujärjestelmää on kehitettävä niin, että nuorten päihde- ja mielenterveyspalvelut kulkevat yhdessä.