Suomen Keskusta r.p.

Petri Honkonen: Orpon hallitus avaa ovet EU:n yhteisvelalle ja tukipaketeille

Keskustan varapuheenjohtaja Petri Honkonen tuomitsee pääministeripuolue kokoomuksen sallivan suhtautumisen uusiin EU-yhteisvelalla maksettaviin tukipaketteihin. STT kertoi lauantaina, että kokoomus pitää mahdollisena uusien yhteisvelkapakettien hyväksymistä.

- Pääministeri Orpo lähettää Brysseliin selkeän viestin: Uuden yhteisvelan ja tukipakettien rakentelu voi edetä täyttä höyryä.
- Orpon hallitus ei ole suostunut sulkemaan ovea yhteisvelalta ja tukipaketeilta. Orpon hallituksen linja on vaarallisen löperö, ja tulee käymään kansalle kalliiksi, Honkonen sanoo.

Petri Honkonen muistuttaa, että kokoomus koronapaketin hyväksyneiden puolueiden joukossa lupasi suomalaisille, että koronan takia otettu yhteisvelka oli ainutkertainen tapaus. Nyt pääministeripuolue onkin yhtäkkiä kääntänyt takkinsa aluspaitaa myöten. Orpon hallitus ei ole suostunut ottamaan täysin torjuvaa kantaa uuteen yhteisvelkaan ja tukipaketteihin Keskustan vaatimuksista huolimatta.

- Kokoomus on valmis syömään sanansa ja nuolemaan lautasenkin puhtaaksi. Orpon hallituksen löysä EU-linja merkitsee, että latu uudelle yhteisvelalle on nyt avattu, Honkonen sanoo.
- Ihmettelen, että perussuomalaiset ovat hallituksen löysäilyn kuitanneet. Keskustan linja on, että Suomen pitää lähettää Brysseliin viesti: ”Uusi yhteisvelka ei meille käy”.

Keskusta. Rohkeutta. Ratkaisuja. Keskusta on yli 110-vuotias kansanliike, joka rakentaa politiikkansa ihmisen, ei järjestelmän tarpeille.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Keskusta r.p.

Puheenjohtaja Antti Kaikkosen linjapuhe puoluekokouksessa Jyväskylässä 16.6.202416.6.2024 14:34:23 EEST | Tiedote

Hyvät keskustalaiset, hyvät kuulijat. Taisin eilen mainita, että rakennushommissa on oltu. Nyt edessä on remonttimiehen homma: Keskustan puheenjohtajuus. Pohdin puheenjohtajan tehtävää etukäteen niin, että siinä on jotain, mitä talon rakentamisessakin. Yhtä ihmistä suurempi homma. Vakava ja vastuullinen tehtävä, jossa on välillä hauskatkin puolensa. Yllätyksiä tulee, epäonnistumisiakin. Vapaa-ajalle tekemisen keksimisen ongelmaa ei ole. Yksin ei tarvitse eikä pidä yrittää. Mallia voi ottaa niistä, jotka ovat aiemmin olleet samalla asialla. Olen tuntenut kaikki Keskustan puheenjohtajat Johannes Virolaisesta tähän päivään. Kahta samanlaista puheenjohtajaa ei ole. Eikä kahta samanlaista puheenjohtajakautta. Jokaisen kausi on ollut erilainen kuin sen ensimmäisenä päivänä odotettiin. Yksityiskohtaiset suunnitelmat harvoin pitävät, kun maailma ympärillä rakentelee yllätyksiä. Sen ovat etenkin viime vuodet osoittaneet. Tavoite ja suunta pitää kuitenkin olla, jotta jotain voi saada aikaan. Jos

Keskusta valitsi uuden puoluejohdon, keskustalaisia johtaa jatkossa Antti Kaikkonen15.6.2024 17:34:23 EEST | Tiedote

Keskustan Jyväskylän puoluekokous on lauantaina 15.6. valinnut uuden puoluejohdon nyt alkavalle kaksivuotiskaudelle. Puheenjohtajaksi valittiin Antti Kaikkonen, varapuheenjohtajiksi Hilkka Kemppi, Tuomas Kettunen ja Markus Lohi. Puoluesihteerinä jatkaa Antti Siika-aho. Vaalien tulokset Puheenjohtajavaali Antti Kaikkonen 1368 ääntä Tuomas Kettunen 308 ääntä Varapuheenjohtajavaali Hilkka Kemppi 1350 Tuomas Kettunen 955 Markus Lohi 892 Petri Roininen 558 Vesa Kallio 502 Joonas Könttä 429 PäiviMononen-Mikkilä 321 Puoluesihteeriksi esitetty Antti Siika-aho valittiin yksimielisesti jatkokaudelle.

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikon poliittinen katsaus Keskustan puoluekokouksessa 15.6.202415.6.2024 10:05:12 EEST | Tiedote

Hyvät aatesisaret ja aateveljet, Puoluekokousväki – ystävät! Kaikki tiet vievät jonnekin. Ja joskus tiet risteävät. Tänään tiellä tulimme toisiamme vastaan. Kiitos kun tulit. Olen edessänne puhumassa viimeistä kertaa tämän hienon puolueen puheenjohtajana. Risteyksessä. Viime vuosien yksi hienoimmista kirjoista on Tommi Kinnusen Neljäntien risteys. Kirja kertoo monen sukupolven mittaisen suomalaisen sukutarinan. Neljäntien risteys on oikeasti yhä olemassa, kirjailijan synnyinseudulla Kuusamossa. Kaikki paikalliset siellä vaarojen maisemissa tuntevat risteyksen. Yksi tie vie Ouluun, yksi Lopottiin. Yksi rantaan, yksi kirkkoon. Minne tiet vievät tästä Keskustan risteyksessä? Meidän risteyksessä on kai yksi tie vie vasemmalle, yksi oikealle. Yksi menneeseen, yksi tulevaan. Minkä tien valitsemme? Vai olisiko sittenkin viisasta toviksi pysähtyä ja katsella ympärilleen ennen kuin jatkaa matkaa. Vapaan kansan suoralta tieltä, keskeltä näkee kauas. Hyvät ystävät, Erilaiset kriisit kotimaassa ja

Puheenjohtaja Annika Saarikon puhe puoluekokouksen avauksessa Jyväskylässä 14.6.202414.6.2024 14:50:26 EEST | Tiedote

Hyvät keskustalaiset, Aatesisaret ja veljet! Alkava kesä, viikot ennen juhannusta ovat täynnä vehreyttä ja valoa. Suomi on parhaimmillaan pientareiden kukissa, koivujen vihreän eri sävyissä ja peilityynissä järvissä. Me keskustalaiset kokoonnumme tänne Jyväsjärven rannoille viettämään kesäisiä päiviä yhdessä ja rakentamaan suuntaa Suomelle ja puolueellemme. Olette sydämellisesti tervetulleita jokainen. Ja huomenna meitä on täällä vielä moninverroin enemmän väkeä! Emme ole täällä Jyväskylässä koolla ensimmäistä kertaa – kokous kolmenkymmenen vuoden takaa on piirtynyt vahvasti puolueen syvämuistiin. Silloinkin Suomelle totisesti etsittiin yhdessä suuntaa, lamavuosien keskellä ja Neuvostoliiton romahduksen jälkeen. Tuolloin Keskusta kokosi sisäänsä koko vaativan kansallisen keskustelun EU-jäsenyyden mahdollisuuksista ja uhista. Olimme monen äänen ja mielipiteen joukko – ja sellaisena valtavan vahva. Keskusta ratkaisi Suomen suunnan. Toivon, että tässä kokouksessa – vaikkakaan ei varmasti