Tätä arkituotetta suomalaiset käyttävät 60 % enemmän, kuin EU-direktiivi tavoittelee
Vuoden 2025 loppuun mennessä tulisi muovikasseja käyttää alle 40 vuodessa kansalaista kohti. Suomalaiset käyttivät 64 muovikassia vuonna 2022, eli tavoitteeseen on vielä matkaa. Lidl kysyi asiakkailtaan syitä muovikassien käytölle ja selvitti heidän tietämystänsä muovikasseista. Suurimmalle osalle tuli yllätyksenä, että kassalta yksittäin myytävä muovipussi sisältää jopa viisi kertaa enemmän muovia kuin rullasta myytävä.

Luontoon ajautuva muoviroska on yksi aikamme suurimmista ympäristöongelmista. Lidl kysyi suosituissa sosiaalisen median kanavissaan asiakkailtaan keskeisimpiä syitä muovikassin käytölle. Facebookissa* 43 prosenttia kertoi käyttävänsä muovikassin roskapussina ja 32 prosenttia kertoi syynä muovipussin ostolle sen, että oma kassi unohdetaan ottaa kauppaan mukaan. Instagram-kyselyssä** taas puolet kertoi oman kassin unohtamisen olevan syy muovikassin ostolle ja 26 prosenttia muovikassin käytön roskakassina.
– Syyt muovikassin ostolle ovat hyvin käytännölliset ja inhimilliset. Yleisesti myös ajatellaan, että kaupasta ostettu muovikassi, joka käytetään roskapussina, on ekoteko. Haastaisin tätä hieman; kassalta yksittäin myytävät muovikassit sisältävät viisi kertaa enemmän muovia kuin rullassa myytävät. Tämä on monelle yllätys – Instagram-kyselyssämme 64 prosenttia ei ollut tiennyt tätä. Rullana myytävä muovikassi on siis kevyempi vaihtoehto, ja se on kevyempi myös kukkarolle, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.
Ympäristöministeriö ja Kaupan liitto ovat 2016 solmineet muovikassisopimuksen, joka on vapaaehtoisuuteen perustuva Green Deal -sopimus. Taustalla on EU-direktiivi, jolla pyritään vähentämään muovikassien kulutusta ja merten roskaantumista. Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja kulutetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden. Tavoitteesta ollaan vielä kaukana, joten nyt koko kaupan ala kampanjoi muovikassien kulutuksen vähentämiseksi.
– Pyrimme vaikuttamaan niihin tekijöihin, jotka saavat asiakkaan ostamaan muovikassin. Moni unohtaa oman kassin kauppaan tullessaan, ja siksi myymälöissämme on nyt muistutus ottaa mukaan oma kassi. Näin sen voi käydä vielä hakemassa autosta tai jos asuu lähistöllä niin kotoa ennen ostosten tekoa. Muovikassissamme taas on teksti, joka muistuttaa sen uusiokäytöstä sekä kannustaa käyttämään kestokassia. Kauppareissun jälkeen muovikassin voikin taitella jo valmiiksi takin taskuun, niin seuraavalla ostoskerralla on oma kassi mukana, Puurula vinkkaa.
Onko muovikassi oikeasti pahis?
Lidlin muovikassi on 80-prosenttisesti kierrätysmuovia. Eikö paras vaihtoehto olisi ostaa muovikassi ja hyödyntää se seka- tai muovijätteen roskapussina? Miksi muovikassien käyttöä tulisi vähentää?
– Muovi on luonnossa erityisen haitallista, sillä se kestää pitkään – jopa vuosikymmeniä ja -satoja. Tärkeintä olisi kuitenkin muistaa, että käytti mitä kassia tahansa, niin se tulee kuluttaa loppuun saakka ennen oikeaoppista kierrätystä. Esimerkiksi Lidlin muovikassi on todella kestävä, ja sillä voi kantaa monen kauppareissun ostokset ennen roskapussiksi päätymistä, kertoo Puurula.
*Kysymys esitettiin Lidlin Facebook-tilillä viikolla 20 ja siihen vastasi noin 4500 käyttäjää.
**Instagram-kysely toteutettiin viikolla 20 Lidlin Instagramin story-osiossa, ja kysymyksiin vastasi vajaa 4000 käyttäjää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl täysjyvän asialla – valikoimaan lisätty kotimaisia täysjyvätuotteita4.9.2025 15:36:04 EEST | Tiedote
Suomi on täysjyvän luvattu maa puhtaan kauran ja rukiin ansiosta, mutta suomalaiset syövät täysjyvää aivan liian vähän. Lidlissä on ryhdytty toimeen tämän korjaamiseksi: yhtiö on asettanut kunnianhimoinen tavoitteen täysjyvän lisäämiseksi. Lidl on hiljattain lisännyt valikoimaansa uusia, kotimaisia täysjyvää sisältäviä tuotteita.
Takaisinveto: Dafgårdsin pakasteaterioissa pakkausmerkintävirhe4.9.2025 13:15:58 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erät ruotsalaisen Dafgårdsin valmistamia Wallenbergin pihvejä sekä janssoninkiusausta. Kyseessä on pakasteena myytävät valmisateriat. Takaisinveto tehdään, koska näiden kahden tuotteen tuotepakkauksiin on tarroitettu suomenkieliset ainesosaluettelot virheellisesti ristiin. Näin ollen suomenkieliset tiedot ainesosista ja allergeeneista eivät pidä paikkansa ja tuotteet voivat olla haitaksi allergikoille. Muille tuotteet ovat turvallisia käyttää.
Dubai-suklaavillitys saa jatkoa – trendimaku saapuu nyt croissantin muodossa Lidlin paistopisteille4.9.2025 11:35:00 EEST | Tiedote
Dubai-suklaan ystävät saavat iloisia uutisia, kun Lidl tuo paistopisteelle pistaasitäytteisen, kataifilla ja suklaalla kuorrutetun Dubai-croissantin. Trendimaun ilmiömäinen suosio on saanut Lidlin asiakkaat innostumaan muistakin Dubai-makumaailman tuotteista, kuten Dubai-suklaatyylisestä jäätelöstä. Uutuuscroissantit saapuvat Lidleihin torstaina 4. syyskuuta.
Hollywood-tähdet Arnold Schwarzenegger ja Ralf Moeller Parkside-kampanjan kasvoina29.8.2025 13:19:42 EEST | Tiedote
Hollywood kohtaa käsityötaidon Lidlin Parkside-työkalujen kampanjassa, kun Arnold Schwarzenegger ja Ralf Moeller esiintyvät ensimmäistä kertaa yhdessä. He rohkaisevat sekä kokeneita nikkareita että aloittelijoita humoristisella tyylillä puuhastelemaan itse ja ottamaan ohjat omiin käsiinsä.
Lidlin tilinpäätös 2024: panostuksia asiakkaisiin ja työntekijöihin28.8.2025 14:30:00 EEST | Tiedote
Lidlin 28.2.2025 päättyneen tilikauden tilinpäätös on julkaistu. Lidlin liikevaihto kasvoi 1,1 prosenttia ja oli yhteensä 2 021 miljoonaa euroa. Lidl työllistää 5 750 suomalaista, teki investointeja 56,8 miljoonalla eurolla ja maksoi yhteisöveroa 8,5 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme