Fira rakentaa Premicon asuntorahastolle kerrostalon Postipuistoon

Rakennusalan palveluyhtiö Fira ja Premico Management Oy:n asuntorahasto ovat sopineet Postipuistoon rakennettavasta korkeatasoisesta, vapaarahoitteisen vuokrakerrostalon rakentamisesta. Fira toteuttaa As Oy Helsingin Postinkulun hankkeen avaimet käteen -periaatteella KVR-hankkeena.

Kuva: Arkkitehtitoimisto Kanttia2

Rullakkotorille rakennettava 99 asunnon kohde toteutetaan A-energialuokkaan ja kohteessa tavoitellaan LEED Gold -luokitusta. Sertifioinnissa kiinnitetään huomiota muun muassa rakennuksen energiatehokkuuteen, vedenkulutukseen sekä ympäristöystävällisyyteen.

Korkealuokkaisen vuokrakohteen asunnot ovat 22 neliömetrin yksiöstä aina 79,5 neliömetriseen kaksikerroksiseen neliöön. Lisäksi taloon toteutetaan kaksi liiketilaa ja saunaosasto ylimpään kerrokseen. Kohde tulee osaksi Firan rakentamaa korttelikokonaisuutta asukkaiden yhteiskäyttörakennus Postivarikon välittömään läheisyyteen.

– Asuntokuntien määrä jatkaa vääjäämättä kasvuaan pääkaupunkiseudulla ja lisää laadukkaita vuokra-asuntoja tarvitaan tulevina vuosina. Postipuisto on uusi nykyaikainen kaupunginosa, jossa sekä hyvät liikenneyhteydet että luonto ovat lähellä. On ilo olla mukana tuomassa alueelle uusia energiatehokkaita ja korkeatasoisia vuokrakoteja, sanoo Premicon asuntorahastoista vastaava johtaja Ville Siivonen.

-Haastavassa markkinatilanteessa saadaan myös vapaarahoitteisia kohteita liikkeelle, kun tuote, hinta ja laatu kohtaavat.  Nyt saamme rakentaa laadukkaita vuokra-asuntoja hyvälle paikalle. Tämän haastavan yhtälön mahdollistaa Firan teollisen rakentamisen kehitystyö, kertoo Firan asuntorakentamisen johtaja Topi Laine.

Postikulussa hyödynnetään Firan teollisen rakentamisen malleja entistä laajemmin, joka mahdollistaa läpivirtauksen parantumisen laadusta tinkimättä. Tavoitteena on normaaliin tapaan nollavirheluovutus. Kohteessa runko rakennetaan Firan kehittämällä runkotehdas-mallilla, joka nopeuttaa rungon rakentamista noin 20 % verrattuna perinteiseen malliin. Sisätehdas-vaiheeseen taas on sisällytetty myös talotekniikka. Lisäksi kohteessa käytetään Modules- talotekniikka- ja kylpyhuonemoduuleita.

Kohteen rakentaminen alkaa vielä kevään aikana ja kohde valmistuu kesällä 2025.

Postinkulku rakentuu Firan kehittämään kortteliin (kuvassa oikealla). Vasemmalla Firan kehittämä ja rakentama, jo valmistunut kortteli. Kuva: Arkkitehtitoimisto Kanttia2

Fira on rakennusalan rohkea uudistaja. Maailma muuttuu koko ajan ja uskomme, että rakennusalan tulee muuttua sen mukana. Tavoitteenamme on tarjota ylivoimaista palvelurakentamista, jonka keskiössä on asiakas – sekä tietysti ihmiset, jotka tiloja käyttävät. Siksi kehitämme rakentamisen ja asumisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön sekä ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa. Olemme merkittävä rakentaja pääkaupunkiseudulla, ja liikevaihtomme oli 318,2 miljoonaa euroa vuonna 2023. Palvelualueitamme ovat asuntorakentaminen, toimitilarakentaminen, modernisointi sekä putkiremontit ja asuntokorjaukset.

Miten Espoossa parkkitalo voidaan rakentaa 35 % Helsinkiä edullisemmin?13.6.2024 07:34:00 EEST | Blogi

Jokainen rakennuttaja kysyy jossain vaiheessa hankesuunnittelua, mitä tämä sitten maksaa. Joskus oikea kysymys olisi, miksi tämä maksaa puolet enemmän kuin naapurissa. Periaatteessa pääkaupunkiseudulla Firan rakentaman pysäköintitalon katolta voisi nimittäin nähdä puolet kalliimman pysäköintitalon, jonka on myös rakentanut Fira, kirjoittaa Harri Isoherranen blogikirjoituksessaan.