Lidl haastaa ostoskorivertailujen toteutustapaa – mikä ruokakauppa on oikeasti halvin? Ero jopa 20 %
Lidl vertaili ostoskorien hintoja seitsemässä eri kaupungissa ympäri Suomea ja tuloksissa näkyy selvästi, että Lidl on halvin ruokakauppa paikkakunnasta riippumatta. Lidlin ostoskori oli jopa 20 % kilpailijoita halvempi. Samalla Lidl haluaa haastaa julkisuudessa esiintyvien ostoskorivertailujen toteutustapaa.

Lidl teki ostoskorien hintavertailun toukokuussa 2024 ja vertaili keskenään Lidlin, Keskon ja S-ryhmän kaupoissa arkisen ostoskorin hintaeroja. Vertailussa oli mukana laadullisesti samantasoisia tuotteita. Hintaero Lidlin ja kilpailijoiden välillä paljastui merkittäväksi.
– Vertailussa näkyy selvästi, että olemme ympäri Suomen edullisin kauppa. Ostoskorin sai meiltä keskimäärin 20 prosenttia halvemmalla kuin K-Supermarketista tai K-Citymarketista, keskimäärin 13 prosenttia halvemmalla kuin S-Marketista ja keskimäärin seitsemän prosenttia halvemmalla kuin Prismasta, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.
Vertailussa tarkasteltiin noin neljääkymmentä arkista tuotetta, joita kuluttajat ostavat viikoittain. Ostoskorien hintavertailussa oli mukana muun muassa kasviksia, lihaa, tofua, maitotuotteita sekä pakasteita ja kodintuotteita.
– Vertailuun valittiin tuotteita siten, että saamme mahdollisimman monipuolisen ja kattavan kuvan eri tuotteiden ja kategorioiden hinnoista ja siten halvimmasta ostopaikasta. Olemme toteuttaneet vertailun avoimesti ja läpinäkyvästi: kaikki tuotteet, ostoajankohdat, ostopaikat ja ostoskorien loppusummat löytyvät verkkosivuiltamme, jossa myös avaamme vertailun periaatteita, Forsström kertoo.
Hintavertailuilla suuri vaikutus kuluttajien mielikuviin – vertailut voivat johtaa harhaan
Suomalaiset seuraavat ruokakauppojen hintoja aktiivisesti. Lidlin huhtikuussa teettämän kuluttajatutkimuksen* mukaan yli kaksi kolmesta (68 %) suomalaisesta kertoo ruokakorien hintavertailujen vaikuttavan heidän mielikuvaansa siitä mitkä kaupat ovat edullisia ja mitkä kalliita. Lisäksi yli puolet (56 %) kokee ostoskorivertailujen luotettavana lähteenä siitä missä kaupassa voi tehdä ostokset edullisimmin.
Ostosten hintavertailu on kuitenkin haastavaa, ja vaatii ymmärrystä tuotteista ja niiden laadusta. Usein vertaillut ostoskorit eivät ole esimerkiksi laadullisesti vertailukelpoisia keskenään tai niissä vertaillaan eri kokoisia pakkauksia suhteuttamatta hintoja samankokoiseen pakkaukseen. Nyt tekemässään vertailussa Lidl huomioi eri vaikuttavia tekijöitä: alueellisuutta, pakkauskokoja sekä tuotteiden laatua.
– Julkisuudessa on jatkuvasti hintavertailuja, jotka voivat antaa harhaanjohtavaa mielikuvaa kuluttajille. Jos vertailuun valitaan aina halvin tuote, on laadussa isoa vaihtelua. Me halusimme tehdä vertailun, jossa lähtökohtana on, että vertaillut tuotteet ovat laadullisesti samantasoisia, Forsström sanoo.
Jos vertailun tuotteiden pakkauskoissa oli eroa, on kilpailijan tuotteiden hinnat laskettu kilohinnan pohjalta vastaamaan Lidlin tuotteen pakkauskokoa.
– Kun puhutaan laadusta, pitää tarkastella sitä, mitä rahalla saa. Huonosti toteutetussa vertailussa halvin tuote voi olla yhdessä kaupassa kakkoslaatua ja toisessa priimaa; vertailuun on voitu valita yhdestä ketjusta kotimainen ja toisesta ulkomainen liha tai vastuullisuussertifioitu ja sertifioimaton tuote. Samalle rahalle saa eri verran vastinetta ostopaikasta riippuen. Me pidämme hinnat mahdollisimman alhaalla tinkimättä laadusta, Forsström avaa.
Ostoskorien hintavertailu tehtiin toukokuun aikana Helsingissä, Turussa, Tampereella, Vaasassa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Jokaisessa kaupungissa tehtiin samat ostokset Lidlistä, K-Citymarketista, K-Supermarketista, Prismasta ja S-Marketista. Ostoskorissa on noin neljäkymmentä arkista tuotetta, jotka ovat laadullisesti vertailukelpoisia. Mikäli tuotteesta ei ollut saatavilla jostain kaupasta vertailukelpoista tuotetta, jätettiin se vertailusta pois. Hintavertailuun voi tutustua tarkemmin Lidlin verkkosivuilla.
*Kuluttajakysely on tehty huhtikuussa 2024. Kyselyyn on vastannut noin 1500 suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos. Kysely on kerätty Bilendi Finland Oy:n kuluttajapaneelissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl selvitti suomalaisten joulun tärkeimmät ruoat: kinkku hallitsee pohjoisessa, Uudellamaalla syödään mätiä ja kalaa15.12.2025 13:33:08 EET | Tiedote
Lidlin tuore joulukysely paljastaa, että suomalaiset pysyvät vahvasti perinteissä kun kyse on jouluruoasta. Kinkku on joulupöydän kunkku koko Suomessa, mutta erityisen suosittua se on Pohjois- ja Itä-Suomessa. Merenelävät ja kasvisvaihtoehdot ovat etelässä suositumpia kuin muualla Suomessa. Riisipuuro on tärkein ruoka, joka halutaan itse valmistaa, kun taas laatikot ostetaan useimmiten valmiina.
Ruokakauppa suosituin joululahjojen ostospaikka - näitä tuotteita suomalaiset ostavat joululahjaksi12.12.2025 10:45:00 EET | Tiedote
Lidlin joulukysely paljastaa, että lahjoja ostetaan eniten päivittäistavarakaupasta ja tyypillisesti lahjoihin käytetään yhteensä 150 euroa. Vaikka moni toivoo pukinkonttiin elämyksiä, lahjakortteja ja rahaa, todellisuudessa käytännöllisyys ja hintatietoisuus ohjaavat lahjaostoksia. Ostoslistoilla korostuvat päivittäistavarakaupan suosikit: suklaa tuomaan luksusta arkeen sekä kosmetiikka, vaatteet ja muut arkea helpottavat tarvikkeet.
Lidl laajentaa outlet-verkostoaan: Varkaus saa oman outlet-myymälän11.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Lidl avaa torstaina 11.12. Varkauteen erillisen outlet-myymälän, jossa myydään käyttötavaroiden loppueriä hyvillä alennuksilla. Uusi outlet sijaitsee Varkauden Lidl-myymälän yhteydessä, vanhan Alkon tiloissa. Lidlin outletteja on Suomessa jo yhteensä 18 kappaletta.
Myllymäen Lidlin pulloautomaatti ahmii kassillisen pulloja ja tölkkejä hetkessä9.12.2025 08:52:42 EET | Tiedote
Lappeenrannan Myllymäen Lidlissä on otettu käyttöön uusi pullonpalautusautomaatti, johon pullot ja tölkit voi kaataa suoraan kassista käsiä likaamatta. Uusi automaatti tekee pullonpalautuksesta moninkerroin nopeampaa, siistimpää ja helpompaa. Automaattiin voi kaataa kaikki palautusautomaattiin kelpaavat pakkaukset eli tölkit, kierrätysmuovipullot ja lasipullot.
Lidlin Parkside-tuotemerkillä uusi aluevaltaus: ”premium”-mallistossa työkalut vaativille nikkaroijille8.12.2025 10:45:00 EET | Tiedote
Lidlin suosittu Parkside-brändi tarjoaa työkaluja joka kodin nikkarointeihin. Nyt Lidl tuo myyntiin Parkside Performance -sarjan, joka tarjoaa edistyneemmille harrastajille ja pieniin ammattitöihin suunniteltuja työkoneita hiiliharjattomilla moottoreilla ja viiden vuoden takuulla. Sarja sisältää suosituimpia sähkötyökaluja erittäin edulliseen hintaan. Kaikki tuotteet tulevat myyntiin eräluontoisesti torstaina 11. joulukuuta kaikkiin käyttötavaroita myyviin Lidleihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme