Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Aurinkoketun aurinkovoimahankkeen YVA-ohjelmasta (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle on 8.3.2024 toimitettu vireille Aurinkoketun aurinkovoimahanketta koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelma (YVA-ohjelma).

Sky Power Finland Oy suunnittelee aurinkovoimahanketta Säkylän kuntaan. Sähkönsiirtoreitti ulottuu myös Huittisten kaupungin puolelle.

Molemmat vaihtoehtoiset aurinkopaneelialueet sijaitsevat Köyliön Ketunmäen alueella noin 11 km Säkylän keskustasta koilliseen ja noin 12 km Huittisten keskustasta länteen. Suunniteltu aurinkopaneelialue on pinta-alaltaan enintään noin 203 hehtaaria, ja sen arvioitu enimmäisteho on noin 225 MWp.

Sähköverkkoliityntää suunnitellaan Fingrid Oyj:n Huittisten kytkinasemalle. Kaikissa kolmessa vaihtoehtoisessa sähkönsiirtoreitissä tarkastellaan 33 kV:n maakaapelireittiä nykyisen Fingrid Oyj:n johtokäytävän rinnalle, josta reitti jatkuu 400 kV:n voimajohtona kytkinasemalle. Suunniteltu sähkönsiirtoreitti on kokonaispituudeltaan noin 8,0–9,4 km ja kulkee aurinkopaneelialueelta itään Huittisiin.

Kuulemisen aikana YVA-ohjelmasta toimitettiin Varsinais-Suomen ELY-keskukselle 15 lausuntoa ja kaksi mielipidettä.

Varsinais-Suomen ELY-keskus on 21.5.2024 antanut YVA-ohjelmasta yhteysviranomaisen lausunnon. Lausunnossa on korostettu metsän kaatamisesta ja muusta maanmuokkauksesta johtuvien sekä erityisesti vesistöön, ekologisiin yhteyksiin ja susireviiriin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin merkitystä. Lisäksi yhteisvaikutusten arvioinnin on todettu olevan erittäin tärkeässä roolissa.

Seuraavaksi YVA-menettely etenee arviointiselostusvaiheeseen. YVA-menettelyssä ja ympäristövaikutusten arviointiselostusta laadittaessa tulee ottaa huomioon YVA-ohjelma sekä yhteysviranomaisen lausunnossa esitetyt ja kuulemisen aikana esiin tulleet seikat.

YVA-ohjelma liitteineen sekä yhteysviranomaisen siitä antama lausunto ovat kokonaisuudessaan nähtävinä ympäristöhallinnon verkkosivuilla osoitteessa www.ymparisto.fi/Aurinkoketun-aurinkovoima-YVA

Lisätietoja:

ylitarkastaja Joy Arlander, joy.arlander@ely-keskus.fi, puh. 0295 022 202

Saaristomerellä runsaasti sinilevähavaintoja, esiintymiä myös Lounais-Suomen sisävesillä (Varsinais-Suomi, Satakunta)20.6.2024 12:20:58 EEST | Tiedote

Sinilevähavainnot ovat lisääntyneet tällä viikolla runsaasti monin paikoin Saaristomerta, ja havaintoja on tullut myös Lounais-Suomen järviltä. Sinilevää on havaittu Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannassa. Havaintoja on tallennettu myös Rotarien seurantaan sekä Vesi.fi-palveluun. Lämpimällä säällä leväesiintymät voivat runsastua entisestään, tuulinen sää puolestaan sekoittaa vesimassaa ja estää laajojen levälauttojen muodostumista.

Saimaan ja Pielisen vedenkorkeudet kääntyneet laskuun, tulvahuiput takana myös muualla Vuoksen vesistöalueella (Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)19.6.2024 11:06:25 EEST | Tiedote

Kuiva toukokuu ja suuret juoksutukset ovat kääntäneet Saimaan ja Pielisen vedenkorkeudet laskuun. Tulvahuiput jäivät selvästi aiemmin keväällä ennustettua alemmas. Saimaa on kuitenkin edelleen 55 cm ja Pielinen 25 cm ajankohdan keskimääräisen vedenkorkeuden yläpuolella. Vesistöalueen muut järvet ovat jo pääosin lähellä tavanomaisia kesäkorkeuksia tai niiden alapuolella. Uhkaava tulvatilanne oli muistutus siitä, että tulviin varautumiseen tulee kiinnittää vesistöalueella huomiota myös tulevaisuudessa.

Riksomfattande understöd för miljöfostran, särskilt för projekt som rör våra vatten18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Hur hör en å och dess avrinningsområde samman? Hur mycket mikroplaster finns det i vår närliggande sjö och varifrån kommer de? Hurudant liv finns det i vattnet? Hur kan vi få människor att engagera sig ännu mer för att göra bästa möjliga talkoarbete för småvatten? Bland annat dessa frågor möter man i projekt inom miljöfostran och -upplysning som i år får projekttunderstöd för miljöfostran och -upplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland. Ansökan om understöd var riksomfattande.

Valtakunnallisia ympäristökasvatuksen avustuksia erityisesti vesiimme liittyviin hankkeisiin18.6.2024 13:03:58 EEST | Tiedote

Miten joki ja sen valuma-alue liittyvät toisiinsa? Miten paljon lähijärvessämme on mikromuoveja ja mistä ne tulevat? Millaista elämää vedessä on? Miten saadaan ihmiset entistä innokkaammin mukaan talkoilemaan pienvesien parhaaksi? Muun muassa näiden kysymysten äärellä ollaan ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankkeissa, jotka saavat tänä vuonna ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustusta Keski-Suomen ELY-keskuksesta. Avustushaku oli valtakunnallinen.