Museoliiton mitalit museotoiminnan puolesta toimineille

Suomen museoliiton hallitus on myöntänyt Kauko Räsäsen suunnitteleman Suomen museoliiton 50-vuotisjuhlamitalin Jaana Perttilälle, Päivi Viherkoskelle, Heli-Maija Voutilaiselle, Pirjo Vuoriselle ja Gun Marit Niemiselle museotyön hyväksi tehdystä työstä sekä museoalalla saavutetuista ansioista. Mitalit julkistettiin Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä Jyväskylässä 23.5.2024

Suomen museoliiton mitalin on suunnitellut Kauko Räsänen.
Suomen museoliiton mitalin on suunnitellut Kauko Räsänen. Kuva: Petteri Kivimäki.

Jaana Perttilä, mitali 458

Jaana Perttilä on toiminut Helsingin kaupunginmuseon rakennuskonservaattorina ja korjausrakentamisen asiantuntijana vuodesta 1987 lähtien. Hänen osaamisensa on ainutlaatuista, ja hän on toiminut korjausrakentamisen asiantuntemuksen edelläkävijänä.

Perttilä on ammattitaidollaan ja pitkällä kokemuksellaan vaikuttanut merkittävästi siihen, miltä pääkaupungin kasvot näyttävät tänään. Hän on osallistunut laajoihin kaupungin ja yksityisten omistamien rakennusten korjausten ja suunnittelun valvontaan. Perttilä on ohjannut kaupungin kiinteistöjen korjausta niin, että kulttuurihistorialliset arvot säilyvät.

Ammattitaidollaan Jaana Perttilä on kyennyt edistämään helsinkiläisen rakennusperinnön säilymistä nykyisille ja tuleville sukupolville.

Päivi Viherkoski, mitali 459

Kehitysjohtaja Päivi Viherkoski on työskennellyt Gösta Serlachiuksen taidesäätiössä vastuullisissa tehtävissä yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Viherkoski on vastannut laajasti Serlachiuksen viestinnästä, markkinoinnista ja palveluista.

Viherkoski on luonut menestyksekkäästi konsepteja, joissa museo toimii paitsi kulttuurilaitoksena, myös matkailukohteen logiikoita hyödyntäen. Samalla Viherkoski on ollut luomassa koko Mäntän taidekaupungin ja laajemmin Pirkanmaan kulttuurimatkailun menestystä sekä luomassa ilmiötä, jossa maalaiskaupungissa sijaitsevasta Serlachiuksesta on kasvanut yksi Suomen tunnetuimpia ja menestyneimpiä museoita.

Viherkosken ennakkoluulottomiin ideoihin ovat kuuluneet museon kiitelty palvelukonsepti, Mänttään julkisen liikenteen luonut Serlachius-bussi sekä Serlachiuksen taidesaunan ideointi, kehittäminen ja toteutus.

Heli-Maija Voutilainen, mitali 460

Heli-Maija Voutilainen on toiminut monissa museoalan tehtävissä vuodesta 1978 lähtien muun muassa Kuopion kaupungin museossa ja Keski-Suomen museossa. Keski-Suomen museon museonjohtajana hän aloitti vuonna 2006 ja vuonna 2016 hänet nimitettiin museotoimenjohtajan virkaan. Museotoimenjohtajana hänen alaisuudessaan ovat kaikki Jyväskylän kaupungin museot.

Voutilaisen toimikaudella on kehitetty museoiden yhteistoimintaa muun muassa yhteistä markkinointia ja viestintää. Keski-Suomen museon peruskorjaus uusine perusnäyttelyineen ja uuden Aalto2 museokeskuksen nivelosan rakentaminen sekä toimintakonseptin valmistelu ovat Voutilaisen 2020-luvun keskeisiä saavutuksia.

Koko museoalaa hän on kehittänyt muun muassa toimiessaan Museoliiton ja ICOM Suomen komitean hallituksissa. Paikalliseen kulttuuriperintötyöhön hän on osallistunut aktiivisesti eri työryhmissä ja hallituksissa. Hän on myös julkaissut lukuisia teoksia. Lähes 40-vuotisen työuran aikana museoissa ja erityisesti Keski-Suomessa hän on tehnyt hyvää työtä kulttuuriperinnön säilyttämisen eteen.

Pirjo Vuorinen, mitali 461

Pirjo Vuorinen on työskennellyt Jyväskylän yliopiston museolla (nyk. Tiedemuseo) vuodesta 1989 eri tehtävissä. Viime vuosina Vuorinen on toiminut Avoimen tiedon keskuksen Kulttuuri- ja luonnonperintöpalvelujen palvelupäällikkönä vastuualueinaan sen kulttuurihistorialliset ja luonnontieteelliset museotoiminnot.

Vuorinen on pitkäjänteisellä työllään toiminut merkittävästi Jyväskylän yliopiston Tiedemuseon hyväksi sekä kehittänyt sen toimintoja laaja-alaisesti. Hän on ollut aloittamassa ja kehittämässä muun muassa yliopiston kampusopastoimintaa, rakennustutkimusta sekä arvoirtaimisto- ja taidekokoelmatoimintoja. Viime vuosina Vuorisella on ollut keskeinen rooli erityisesti yliopiston Näyttelykeskus Soihdun perusnäyttelyn uudistamishankkeessa, Lasten ja nuorten yliopiston sekä Tiedettä kaikille -toimintojen lanseeraamisessa ja Euroopan kulttuuriperintötunnuksen saamisessa Seminaarinmäen kampusalueelle.

Vuorisen laaja perehtyneisyys niin kulttuurihistoriaan, taiteeseen kuin luonnontieteisiinkin, hänen laajat yhteistyöverkostonsa, innostus kehittää ja oppia koko ajan uutta sekä vahva halu toimia yhteisen kulttuuri- ja luonnonperintömme hyväksi toimii erinomaisena kannustimena meille kaikille.

Gun Marit Nieminen, mitali 462

Gun Marit Niemi toimi Hotelli- ja ravintolamuseota ylläpitävän Hotelli- ja ravintolamuseosäätiön hallituksen puheenjohtajana vuosina 2006–2023. Hän toimi yhdyssiteenä museon ja sen sidosryhmien välillä toimiessaan ensin Ravintolakoulun rehtorina ja sitten Haaga Yhtymän sekä Haaga Instituutti -säätiön toimitusjohtajana.

Niemisen puheenjohtajakaudella museo on käynyt läpi kaksi perusnäyttelyuudistusta, kaksi kokoelmajärjestelmävaihdosta ja kokoelmamuuton.  Museon tunnettuus on kasvanut, samoin yleisöpohja ja kävijämäärät. Museon henkilökunta on voinut luottaa puheenjohtajan tukeen myös yllättävissä taloudellisissa tilanteissa, kun puheenjohtaja on ollut varmistamassa rahoitusta.

Vaikka Nieminen tuli puheenjohtajan tehtävään museoalan ulkopuolelta, on museolla ollut hänessä vankkumaton tukija ja ystävä.

Suomen museoliiton mitalin on suunnitellut Kauko Räsänen.
Heli-Maija Voutilaiselle myönnettiin Museoliiton mitali. Mitalin jakoivat Museoliiton toimitusjohtaja Petra Havu ja puheenjohtaja Pekka Sauri.
Pirjo Vuoriselle myönnettiin Museoliiton mitali. Mitalin jakoivat Museoliiton toimitusjohtaja Petra Havu ja puheenjohtaja Pekka Sauri.
Päivi Viherkoskelle myönnettiin Museoliiton mitali. Mitalin jakoivat Museoliiton toimitusjohtaja Petra Havu ja puheenjohtaja Pekka Sauri.

Rakennamme yhdessä museoiden menestystä

Museoliitto ja sen tytäryhtiöt palvelevat suomalaista museoalaa: tarjoamme palveluja sekä museoalan ammattilaisille että museoille. Valvomme koko alan etua ja tarjoamme viimeisintä tietoa museotoiminnan kehityksestä.

museoliitto.fi

Muut kielet

Siida is the Museum of the Year 202423.5.2024 22:15:00 EEST | Press release

The 2024 museum awards were presented at the Museum Gala in Jyväskylä on 23 May 2024. The recipient of the Museum of the Year 2024 award was Sámi Museum and Nature Centre Siida. The Special Award 2024 was presented to Varkaus Museum Centre Konsti. The Museum Publication of the Year award was presented to the book "Lintuhuviloita Savonlinnasta haudankaivaja Ruuskasen tapaan" ("Gravedigger Ruuskanen's bird houses in Savonlinna") published by Riihisaari – Savonlinna Museum.