Siida on Vuoden museo 2024

Vuoden 2024 museopalkinnot jaettiin Museopalkintogaalassa Jyväskylässä 23.5.2024. Vuoden museo 2024 -palkinnon sai Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siida. Vuoden erikoispalkinnon 2024 sai Varkauden museokeskus Konsti. Vuoden museojulkaisu -palkinto myönnettiin Riihisaari – Savonlinnan museon julkaisemalle kirjalle Lintuhuviloita Savonlinnasta haudankaivaja Ruuskasen tapaan.

Vuoden museo 2024 on Siida.

Vuoden museo -kiertopalkinto, Pekka Kauhasen suunnittelema Esko-veistos, myönnetään museolle, joka on omalla toiminta-alueellaan edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta, ja museon toiminta on tuonut uusia tai erilaisia näkökulmia, ideoita ja ajatuksia museoalalle. Palkinnon jakavat Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n Suomen komitea ja Suomen museoliitto.

Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siida on Vuoden museo 2024

Palkintolautakunta kuvaili Vuoden museoksi valittua Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siidaa seuraavasti:

”Saamelaiskäräjien, alueen matkailutoimijoiden ja samassa rakennuksessa sijaitsevan Metsähallituksen Luontokeskuksen kanssa tiivistä yhteistyötä tekevä Saamelaismuseo Siida on Pohjois-Lapin merkittävin vierailukohde. Kulttuuriympäristönsä keskellä sijaitseva Siida on edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta tuomalla eettiset kysymykset ja olemassaolon yhteisöään varten työnsä keskeisiksi sisällöiksi. Siidasta on tullut entistä varteenotettavampi yhteiskunnallinen vaikuttaja ja keskustelija, josta otetaan mallia myös muissa Pohjoismaissa.

Siida tekee sekä alueellista että valtakunnallista työtä saamelaisten historian, perinteen, esineistön ja kielten elinvoiman säilyttämiseksi. Museon uudisrakennus on mahdollistanut ajanmukaiset kokoelma-, näyttely-, yleisö- ja työskentelytilat, mutta vielä rakennusta keskeisempää on museon käänteentekevä toiminta laajalle levittäytyneessä yhteisössään.

Siida on saanut merkittäviä esinepalautuksia suomalaisista museoista, ja monta prosessia saamelaisesineiden palauttamiseksi maamme rajojen ulkopuoleltakin on vielä käynnissä. Repatriaatio on mahdollistanut saamelaisille pääsyn omien esivanhempiensa esineiden luo. Museo on luonut kulttuurisesti hienovaraisia toimintatapoja yhteisönsä osallistamiseksi museon työskentelyyn ja arvokkaan perimätiedon keräämiseksi. Siidan tekemä sinnikäs työ on lisännyt saamelaisyhteisön oman kulttuurin ymmärrystä ja arvostusta.

Esineiden kotiinpaluu on voimistanut myös Siidan uuden perusnäyttelyn sanomaa ja yhteiskunnallista merkittävyyttä. Luonto ja kulttuuri kulkevat näyttelyssä käsi kädessä, ja ensimmäistä kertaa Suomessa saamelaiset ovat kertoneet itse tarinansa. Nyt he kokevat, että Siida on heidän oma museonsa”.

Lintuhuviloita Savonlinnasta haudankaivaja Ruuskasen tapaan on Vuoden museojulkaisu 2024

Vuoden museojulkaisuksi valitaan sisällöltään ja esitystavaltaan innovatiivinen ja kohderyhmänsä poikkeuksellisen hyvin saavuttava teos. Kilpailuun saapui runsaasti ansiokkaista julkaisuita, joista finaaliin valittiin neljä: Lintuhuviloita Savonlinnasta haudankaivaja Ruuskasen tapaan, Kohtalona Ruotsinsalmi – Tutkimuksia pintaa syvemmältä, Ikikallion tarinoita – mammuteista meidän aikaamme ja Taidesauna, Art Sauna.

Tänä vuonna Vuoden museojulkaisu -palkinto myönnettiin Riihisaari – Savonlinnan museon julkaisemalle kirjalle Lintuhuviloita Savonlinnasta haudankaivaja Ruuskasen tapaan. Kirjan ovat kirjoittaneet Ville Vilén ja Kimmo Heikkilä.

” Vuoden museojulkaisu Lintuhuviloita Savonlinnasta haudankaivaja Ruuskasen tapaan tutustuttaa lukijan paikallishistoriaan ja kertoo samalla poikkeuksellisesta rakkaudesta taiteen tekemistä ja kotikaupunkia kohtaan. Visuaalisesti upeaan, leikkisään ja erinomaisesti kirjoitettuun teokseen on onnistuttu ikuistamaan ainutlaatuisella tavalla kaupunkikulttuuria ja historiaa. Se on hyvän mielen teos, joka innostaa paikallisia ihmisiä ja matkailijoita historian ja rakennusperinnön vaalimiseen”, kuvaili palkintolautakunta.

Vuoden 2024 erikoispalkinto Varkauden museokeskus Konstille

Lisäksi palkintolautakunta huomioi erikoispalkinnolla Varkauden museokeskus Konstin, joka oli yksi Vuoden museo -kilpailun finalisteista. Erikoispalkinto on tunnustus, jonka raati voi halutessaan myöntää merkittävästä teosta museoalalla tai pitkäjänteisestä vaikuttamisesta museoalan kehittämiseksi.

” Varkauden museoissa on tehty merkillepantavan periksiantamatonta ja pitkäjänteistä työtä museotoiminnan edistämiseksi. Sitkeä työ on palkittu uuden museokeskus Konstin avauduttua kuntalaisille tärkeässä Vanhassa koulussa. Museo on onnistunut raaputtamaan esiin myös kaupungin oikeaa, paikallista identiteettiä, josta ovat innostuneet niin kuntalaiset kuin vanha Varkaus -matkailuverkostokin. Varkautelaiset on erilaisten yleisötapahtumien, kyselyiden ja asiakasraatien avulla saatu kiinnostumaan museotoiminnan kehittämisestä. Yleisö on ollut keskeisessä asemassa esimerkiksi Konstin uuden ydinnäyttelyn esineiden valinnassa. Varkauden museo palkitaan Vuoden museo -erikoispalkinnolla innovatiivisestä ja vaikuttavasta työstään omassa yhteisössään”, kuvaili palkintolautakunta.

Palkintolautakunta

Palkintolautakunnan puheenjohtaja on Vapriikin näyttelypäällikkö Maj Meriluoto ja muut jäsenet ovat Turun kaupungin integraatiojohtaja Minna Sartes, opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuriasiainneuvos Eeva Teräsvirta, Outokummun seudun toimittaja Pasi Huttunen, Vaasan kaupungin museotoimenjohtaja Elina Bonelius, Kansallismuseon näyttelyamanuenssi Erik Tirkkonen ja Riihisaari – Savonlinnan museon museonjohtaja Nikke Kaartinen (Vuoden museo 2023 -kilpailun voittajan edustaja). Lautakunnan sihteerinä toimii Museoliiton viestinnän asiantuntija Kirsti Ruissalo. Nikke Kaartinen ja Erik Tirkkonen eivät osallistuneet Vuoden museojulkaisu -kilpailun arviointiin jääviyssyistä.

Vuoden museo 2024 on Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siida.
Vuoden museo 2024 on Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siida.
Vuoden erikoispalkinto 2024 myönnettiin Varkauden museokeskus Konstille.
Vuoden museojulkaisu on Lintuhuviloita Savonlinnasta haudankaivaja Ruuskasen tapaan.
Vuoden museo 2024 on Siida.

Rakennamme yhdessä museoiden menestystä

Museoliitto ja sen tytäryhtiöt palvelevat suomalaista museoalaa: tarjoamme palveluja sekä museoalan ammattilaisille että museoille. Valvomme koko alan etua ja tarjoamme viimeisintä tietoa museotoiminnan kehityksestä.

museoliitto.fi

Muut kielet

Museiförbundets medaljer till dem som verkar för museiverksamheten23.5.2024 20:24:19 EEST | Tiedote

Finlands museiförbunds styrelse har beviljat Finlands museiförbunds 50-årsjubileumsmedalj till Jaana Perttilä, Päivi Viherkoski, Heli-Maija Voutilainen, Pirjo Vuorinen och Gun Marit Nieminen för arbete de utfört till förmån för museiarbetet samt för meriter de uppnått på museifältet. Medaljen är designad av Kauko Räsänen. Medaljerna kungjordes i samband med de Riksomfattande museidagarna i Jyväskylä den 23 maj 2024.