Kuluttaja: ole tarkkana näiden vastuullisuusväitteiden kohdalla!
Hiilineutraali, luontoystävällinen, päästökompensoitu… Voiko tuotteita koskeviin vastuullisuusväitteisiin luottaa? Näiden viiden lupauksen kohdalla meistä jokaisen kellojen tulisi soida.

On yleistä, että tuotetta markkinoidaan vastuullisena, vaikka se on sisällöltään ja valmistustavaltaan täysin samanlainen kuin perusversio.
”Usein ainoa ero on, että tuotteen päästöt on kompensoitu. Asiakkaan huomio saatetaan myös ohjata yhteen tiettyyn asiaan, vaikka sen merkitys olisi kokonaisuuden kannalta pieni. Kerrotaan esimerkiksi pakkauksen ympäristövaikutuksista, mutta sivuutetaan itse sisältö”, kertoo Ylvan vastuullisuusjohtaja Eelis Rytkönen.
Rytkösen mukaan aidosti vaikuttava vastuullisuustyö on vaikeaa ja vaatii paljon resursseja. Yritykset eivät mielellään viesti vastuullisten vaihtoehtojen kehittämisen haasteista, vaan yrittävät antaa tuotteistaan parhaan mahdollisen mielikuvan.
”Tällöin kuluttajan mahdollisuudet eri tuotteiden vertailuun heikentyvät, ja pahimmillaan luottamus kaikkeen vastuullisuustekemiseen katoaa”, Rytkönen pohtii.
Ylva julkaisi vastikään vastuuttomuusraportin, jossa yritys kertoo avoimesti, millaisia haasteita se on kohdannut omassa vastuullisuustyössään. Kokosimme sen pohjalta viisi yleisesti käytössä olevaa väittämää, joiden kohdalla kannattaa olla erityisen tarkkana.
1. ”Tämä tuote on täysin hiilineutraali.”
Moni yritys kertoo toimintansa tai tuotteidensa olevan hiilineutraaleja jo nyt tai tiettyyn tavoitevuoteen mennessä. Todellisuudessa esimerkiksi ruoan tai vaatteiden valmistusta on toistaiseksi lähes mahdotonta toteuttaa päästöttömästi.
”Hiilineutraaliuslupaukset perustuvat pitkälti päästöjen kompensointiin. Kuluttajan näkökulmasta tärkeää olisikin tieto siitä, kuinka merkittävä osa päästöistä on saatu leikattua ilman kompensaatiota”, kertoo Rytkönen.
2. ”Tuotteen hiilijalanjälki on markkinoiden pienin.”
Eri valmistajien ilmoittamia hiilijalanjälkilaskelmia ei yleensä voi vertailla keskenään. Yleistä ja yhteistä menetelmää hiilijalanjäljen laskemiselle ei vielä ole: yritys saattaa esimerkiksi ilmoittaa tuotteen valmistamisesta syntyvät päästöt, mutta jättää kuljetuksista syntyvät päästöt huomiotta.
3. ”Tuote on peräisin Euroopasta.”
Mitä vähemmän jalostettu tuote, sitä todennäköisemmin sen alkuperää koskeva väite pitää paikkansa. Jos tomaattien ilmoitetaan kasvaneen Espanjassa tai omenoiden Suomessa, on tieto suurella varmuudella totta. Pitkälle jalostettujen tuotteiden kohdalla tilanne monimutkaistuu. Esimerkiksi kalapuikkojen kala on saatettu onkia Intian valtamerellä, käsitellä Kiinassa, leipoa puikoiksi Tanskassa ja pakata Virossa.
3. ”Tuote on vastuullinen.”
Väite saattaa pitää paikkansa jonkin vastuullisuuden osa-alueen kohdalla. Usein erilaiset vastuullisuuspyrkimykset ovat kuitenkin ristiriidassa toisiinsa nähden.
”Maalämpökaivot tuottavat puhdasta energiaa, mutta niiden rakentamisella on vaikutuksia maaperään ja pohjavesiin. Sähköauto saattaa puolestaan olla vähäpäästöinen, mutta samalla niiden akkumateriaaleja louhitaan epäinhimillisissä työoloissa”, Rytkönen sanoo.
5. ”Tuotteella on vastuullisuussertifikaatti.”
Pelkkä ilmoitus sertifioinnista tai siitä kertova logo eivät oikeastaan kerro tuotteen vastuullisuudesta vielä mitään. Moni yritys on kehittänyt omia ”sertifikaatteja” tai vastuullisuusmerkkejä, joiden kautta ne pyrkivät antamaan tuotteistaan halutun kuvan.
”Luotettava vastuullisuusmerkintä on kolmannen osapuolen myöntämä ja yleisesti tunnettu. Tällaisia ovat esimerkiksi Pohjoismainen ympäristömerkki ja Reilun kaupan merkki”, Rytkönen kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eelis RytkönenChief Impact Leader
Puh:+358 40 550 2477eelis.rytkonen@ylva.fiKuvat

Ylvan tavoitteena on ylihuomisen Helsingin rakentaminen. Liiketoimintamme keskittyvät kiinteistö- ja ravintola-alaan. Ylvan omistaa Helsingin yliopiston ylioppilaskunta. Olemme olleet jo 150 vuotta rakentamassa helsinkiläisille kaupunkia, jossa ihmiset ja ideat kohtaavat. Kannattavuus tarkoittaa meille pitkäjänteisiä päätöksiä, jotka mahdollistavat seuraavat 150 vuotta. Ainutlaatuinen taustamme edellyttää meiltä edelläkävijyyttä avoimuudessa ja vastuullisuudessa sekä sitoutumista Helsingin kehittämiseen. www.ylva.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Ylva Palvelut Oy
Gastropub Tap & Table avasi ovensa Kaivopihalla6.5.2025 13:18:03 EEST | Tiedote
Perinteisen pubin ja rennon illallisravintolan parhaat puolet yhdistävä Tap & Table avautui 24. huhtikuuta Kaivopihalla.
Ylva myy hotelli- ja asuinkiinteistön Niamille28.3.2025 12:46:18 EET | Tiedote
Ylva on sopinut Helsingin Hakaniemessä sijaitsevan Lyyra-korttelin myynnistä.
UniCafe lisää kasvipohjaisen ruoan tarjontaa – 10 sentin hintakannusteesta luovutaan 1.1.2025 alkaen12.12.2024 11:07:47 EET | Tiedote
Kasvipohjaisen ruoan tarjontaa tullaan UniCafeissa kasvattamaan vuoden 2025 aikana kahteen vaihtoehtoon viitenä päivänä viikossa. Tavoitteena on tuoda kestävät lounasvalinnat entistäkin paremmin asiakkaiden saataville. Tehottomaksi osoittautuneesta 10 sentin hintakannusteesta luovutaan 1. tammikuuta alkaen.
Lähes puolet UniCafen asiakkaista valitsee kasvipohjaisen lounaan – taustalla neljä yksinkertaista oivallusta28.11.2024 11:14:53 EET | Tiedote
Lokakuussa 2024 ennätykselliset 47,8 prosenttia UniCafessa nautituista lounaista oli kasvipohjaisia eli vegaanisia. Kestäviin valintoihin sitoutuneiden asiakkaiden lisäksi kovan tuloksen taustalta löytyy muun muassa määrätietoista kehitystyötä sekä henkilökunnan sitouttamista.
Ylvan toimitusjohtajaksi Mika Perkiö26.11.2024 17:33:31 EET | Tiedote
Ylihuomisen Helsinkiä tehdään uusin voimin: Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan kiinteistö- ja ravintolaliiketoimintaa hallinnoiva Ylva nimittää uudeksi toimitusjohtajakseen Mika Perkiön. Hän aloittaa tehtävässä 27.11.2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme