SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän ravintolapalvelut luovat digitaalista tulevaisuutta – 10 miljoonaa käyntiä keräävän Raflaamon rinnalle digitaalisia tilaamisen palveluita

Jaa

S-ryhmä luo tulevaisuuden asiakaskokemusta ravintoloissaan ja ottaa käyttöön asiakaskokemusta parantavia ja asiakastyötä helpottavia digitaalisia palveluita: asiakkaiden suosimaa mobiilia pöytiin tilausta levitetään vauhdikkaasti ja suositut itsepalveluautomaatit laajenevat pikaruokaravintoloiden ulkopuolelle. Yhä useamman ravintolakokemus alkaa kuitenkin Raflaamosta, jossa vuosittain on jo yli 10 miljoonaa käyntiä.

Asiakkaita kesäterassilla
Asiakkaita kesäterassilla SOK

Asiakaskäyttäytymisen muutos ja digipalveluiden arkipäiväistyminen haastavat yrityksiä tarjoamaan uusia palveluja ja asiointitapoja. S-ryhmässä panostetaan vahvasti digipalveluiden kehittämiseen, mikä näkyy myös ravitsemiskaupassa. Uusilla digipalveluilla haetaan erityisesti sujuvuutta asiointiin ja työarkeen ravintoloissa.

- Suomalaiset ovat viimeiset vuodet siirtäneet syömistään ravintoloihin ja käyvät aiempaa useammin ravintoloissa myös arkisin. Kuluttajat ovat tottuneet hoitamaan arkiaskareitaan, kuten ruokaostoksiaan, digitaalisilla palveluilla ja vastaavaa sujuvuutta odotetaan myös ravintoloissa. Ravintolaympäristössä olemme Suomessa vasta alussa, mutta muutos on alkanut kohti aikaa, jolloin digiasioinnista tulee normaali osa myös ravintolapalveluita, kuvaa digitaalisuuden johtaja Visa Jaatinen SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.  

Jaatisen tulevaisuuden visiossa eivät varausjärjestelmät leiju ilmassa tai ruokaa tarjoile robotit, vaan hän uskoo ravintolatoiminnan vuonna 2030 näyttävän samankaltaiselta kuin tänään. Digitaaliset elementit tulevat osaksi kaikkia toimintoja ja keskittyvät erityisesti sekä asiakas- että työntekijäkokemuksen parantamiseen. Uusien digitaalisten ratkaisujen kehittämisen uskotaankin vaikuttavan myös alan vetovoimaan työnantajana.

Mobiili pöytiin tilaus lisää rentoutta ja sujuvuutta asiointikokemukseen

Digitaalinen palvelualusta Raflaamo kokoaa kaikki Suomen S-ryhmän ravintolat yhteen. Suomen suosituimman ravintolasivuston kävijämäärät ovat kasvussa ja jo nyt sivustolla vieraillaan vuosittain yli 10 miljoonaa kertaa. Yhä useamman ravintolakäynti alkaakin Raflaamosta, sillä jopa 70 % ravintoloiden asiakkaista käy tutustumassa siellä ravintolan ruokalistaan ennen ravintolakäyntiään. Pöytävarauksia Raflaamon kautta tehdään yli 200 000 kertaa vuodessa.

Raflaamo on jalkautunut vahvemmin myös ravintoloihin. Esimerkiksi HOK Elannon alueella osassa ravintoloista on voinut käyttää Raflaamon mobiilitilauspalvelua jo viime vuodesta. Pöydässä olevan QR-koodin avulla asiakas voi tutustua ruokalistaan, kutsua tarjoilijan, tehdä tilauksen ja täydentää sitä sekä pyytää laskun, myös osiin jaettuna.

- Kokemukset ovat positiiviset. Asiakkaat arvostavat erityisesti tilaamisen helppoutta ja nopeutta. Palvelua ja sen ominaisuuksia kehitetään jatkuvasti saatujen kokemusten ja palautteen myötä. Asiakkaiden ja henkilökunnan palaute on myös kannustanut meitä laajentamaan palvelun nopeasti myös muihin yksiköihimme, kertoo HOK-Elannon ravintolatoimialan johtaja Satu Rytkönen. 

Ravintoloiden viikon myynneistä tehdään jo nyt parhaimmillaan noin 15 prosenttia mobiilipalvelun kautta. Asiakaspalautteen mukaan lähes 90 prosenttia mobiilitilausta käyttäneistä haluaisi käyttää sitä myös muissa ravintoloissa ja suosittelisi sen käyttöä ystävilleen. Mobiilipalvelu on pääkaupunkiseudun lisäksi käytössä muissakin kaupungeissa ja se laajenee vauhdilla: tämän vuoden aikana mobiilitilaus tuodaan noin 80 S-ryhmän ravintolaan eri puolilla Suomea.

Suositut itsepalveluautomaatit laajenevat pikaruokaravintoloista

S-ryhmä on laajentanut suosittujen itsepalveluautomaattien käyttöä pikaruokaravintoloista myös muihin ravintolatyyppeihin. Vuoden 2024 alusta itsepalveluautomaatti on ollut käytössä Turun Tsiken-ravintolassa. Annoksiin tutustuminen ja tilaaminen on tehty asiakkaalle mahdollisimman helpoksi muun muassa selkeiden annoskuvien avulla. Automaatit tarjoavat vaihtoehtoisen tilauskanavan, ja jatkossakin asiakas voi itse valita, miten ravintolassa asioi. Automaatit vähentävät myös kassalle kohdistuvaa painetta ruuhka-aikoina.

- Tärkeintä meille on se, että asiakkaalle jää paras fiilis käynnistään, eivätkä uudet palvelut aiheuta kohtuutonta vaivaa työntekijöillemme. Asiakaspalautteen perusteella kysyntää itsepalveluautomaateille löytyy. Ensimmäisten kuukausien aikana jopa 32 prosenttia myynneistämme on tehty automaatin kautta. Odotan innolla, että saamme mahdollisesti laajennettua automaatteja tulevaisuudessa myös muihin ravintoloihimme, toteaa ryhmäpäällikkö Timo Hällfors Turun Osuuskaupasta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Visa Jaatinen, digitaalisuuden johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, visa.jaatinen@sok.fi, p. 0107680255

Timo Hällfors, ryhmäpäällikkö, Turun Osuuskauppa, timo.hallfors@sok.fi, p.
0107645008

Satu Rytkönen, ravintolatoimialan johtaja, HOK-Elanto, satu.rytkonen@sok.fi, p. 0107660647

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye