Helle ajoi suomalaiset tuuletinostoksille – myynti kolminkertaistui
Viime viikolla Suomeen saapunut helle sai suomalaiset liikkeelle: nimittäin Prismaan tuuletinostoksille. Tuuletinten ja ilmastointilaitteiden myynti oli yli kolminkertaista viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Asiakkaat ryntäsivät ostoksille niin verkkokauppaan kuin myymälöihinkin ja myös muut helletuotteet kävivät kaupaksi.

- Meillä on Prisman valikoimissa paljon erilaisia tuulettimia ja ilmanviilentimiä. Juuri nyt suosituimpia ovat omalla jalallaan seisovat lattia- ja tornituulettimet, mutta myös erilaisia siirreltäviä pöytätuulettimia ostetaan paljon. Eniten myynti on kasvanut ilmanviilentimissä, kertoo kodintekniikasta ja leluista vastaava myyntipäällikkö Petrus Lesonen S-ryhmän marketkaupasta.
Helle näkyy myös erilaisten ulkolelujen myynneissä. Saippuakuplapulloja myytiin viime viikolla liki 20 000 ja vesipyssyjä liki 10 000 kappaletta. Myynti suorastaan räjähti myös erilaisissa ulkopeleissä, palloissa, hiekkaleluissa, tikkatauluissa ja uimaleluissa. Prismasta liikkuu nyt ripeään myös lasten uima-altaita.
- Kun asiakas tulee helteillä Prismaan ostoksille ja ehkä vähän myös vilvoittelemaan, tarttuu helposti matkaan myös vaatteita ja kenkiä. Kengissä tämän kesän trendi on paljasjalkakengät. Niitä hankitaan erityisesti lapsille, mutta kasvavassa määrin myös aikuiset itselleen. Lasten paljasjalkakenkiä ostettiin viime viikolla seitsinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna. Helteen myötä myös sandaalikauppa singahti vauhtiin. Erityisiä hittejä ovat lasten sportsandaalit, joiden myynti kolminkertaistui, kuten myös aikuisilla pistokassandaalien, paljastaa puolestaan jalkineista ja urheilusta vastaava myyntipäällikkö Anu Keskinen.
Muita helteiden selvästi kasvattamia tuoteryhmiä ovat uima-asut lapsille, naisille ja miehille sekä vilvoittavat juomat sekä jäätelöt.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Anu Keskinenmyyntipäällikkö (jalkineet, sport)S-ryhmän marketkauppa
Puh:010 768 0304anu.keskinen@sok.fiPetrus Lesonenmyyntipäällikkö (kodintekniikka, viihde ja lelut)S-ryhmän marketkauppa
Puh:010 76 80454petrus.lesonen@sok.fiKuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme