Svag ökning i efterfrågan på investeringsbostadslån

I mars–april 2024 utbetalades nya investeringsbostadslån för 210 miljoner euro, vilket är 14 % mer än vid motsvarande tid för ett år sedan. Det gjordes emellertid klart mindre utbetalningar jämfört med samma tid åren 2021 och 2022. Eftersom utbetalningarna ökat jämfört med 2023, var årsförändringen i hushållens utestående investeringsbostadslån (8,7 miljarder euro) 0,0 % i april 2024, när den ännu för ett år sedan var –1,1 %. På månadsnivå har det utestående beloppet av investeringsbostadslån ökat nu fyra månader i följd.

Hushållens totala utestående bostadslån (106,0 miljarder euro) fortsatte i april att minska (–1,2 %) jämfört med året innan, när de utestående ägarbostadslånen (97,3 miljarder euro) minskade med –1,3 %. Det utestående beloppet av ägarbostadslån minskade till följd av mindre utbetalningar. I mars–april 2024 utbetalades nya ägarbostadslån för 1,9 miljarder euro, vilket är 8 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan.

Totalt utbetalades i april 2024 fortfarande exceptionellt sparsamt med bostadslån . I april utbetalades bostadslån för 1,1 miljarder euro, vilket är 7 % mer än vid motsvarande tid för ett år sedan, men 28 % mindre än utbetalningarna i april åren 2011–2022 i genomsnitt. På grund av påsken hade april 2023 färre arbetsdagar än 2024, vilket för sin del inverkar på utbetalningarna. Enligt de kalkylmässiga säsongrensade  siffrorna som beaktar antalet arbetsdagar och påsken utbetalades i april 2024 mindre bostadslån än i april året innan.

Genomsnittsräntan på nya bostadslån (i april 4,36 %) har varit nästan oförändrad under början av 2024. I april 2024 var genomsnittsräntan på nya investeringsbostadslån 4,53 % och på nya ägarbostadslån 4,34 %. Också uppgången i genomsnittsräntan på utestående bostadslån (4,08 %) har stannat av i början av 2024. Den har varit oförändrad sedan utgången av december 2023. I april 2024 var genomsnittsräntan på utestående ägarbostadslån 4,06 % och på utestående investeringsbostadslån 4,28 %.

Utlåning

Av utlåningen till de finländska hushållen bestod 17,8 miljarder euro av konsumtionskrediter och 17,5 miljarder euro av övriga lån vid utgången av april 2024.

De finländska företagen lyfte i april nya lån  för 2,1 miljarder euro, och av dem utgjorde bostadsbolagslånen 680 miljoner euro. Genomsnittsräntan på nya utbetalda företagslån steg från mars till 5,47 %. Det utestående beloppet av lån som beviljats finländska företag uppgick vid slutet av april till 107,4 miljarder euro, varav andelen lån till bostadsbolag utgjorde 44,3 miljarder euro.

Inlåning

Inlåningen från hushållen i Finland uppgick totalt till 109,0 miljarder euro vid slutet av april 2024 och genomsnittsräntan var 1,34 %. I beloppet ingick inlåning över natten för 67,3 miljarder euro och tidsbunden inlåning för 13,2 miljarder euro. De finländska hushållen tecknade i april nya tidsbundna inlåningsavtal för 1,2 miljarder euro. Genomsnittsräntan på ny tidsbunden inlåning var i april 3,52 %.

Närmare upplysningar:
Markus Aaltonen, telefon 09 183 2395, e-post: markus.aaltonen(at)bof.fi,
Ville Tolkki, telefon 09 183 2420, e-post: ville.tolkki(at)bof.fi.

Nästa månadspublicering 28.6.2024 kl. 10.

Statistiksiffror och grafik som utgör underlag för meddelandet kan läsas på https://www.suomenpankki.fi/sv/statistik2/.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Invitation to the media: Bank of Finland’s 3rd International Monetary Policy Conference on 26 June in Helsinki12.6.2024 13:19:57 EEST | Kutsu

Dear journalist, You are invited to participate in the Bank of Finland’s 3rd International Monetary Policy Conference on Monetary Policy in Low and High Inflation Environments on Wednesday, 26 June 2024 in Helsinki, Finland. This year, our focus will be on monetary policy transmission and sharing experiences with monetary policy instruments and frameworks in both low and high inflation environments. Kindly find the programme below. Please note that all times listed in the conference schedule are in Finnish local time (UTC+3 EEST). Please register by 20 June 2024 by using link below: Register here ----- Programme Time: Wednesday, 26 June 2024 Place: Kulttuurikasarmi (address Narinkka 2, Helsinki, Finland) 12.30 Opening remarks Governor Olli Rehn, Bank of Finland 13.00 Invited keynote speech: Reflections on the monetary policy outlook Governor Fabio Panetta, Banca d’Italia 13.40 Invited keynote speech: Monetary Policy in the Euro Area Member of the Executive Board Philip R. Lane, Europea

Number of card payments increased in the first quarter of 202412.6.2024 10:00:00 EEST | Press release

In the first quarter of 2024, a total of 547 million card payments were made using Finnish payment cards, which was 31 million (6%) more than in the same period a year earlier. The aggregate value of card payments declined 7% from the last quarter of 2023 to stand at EUR 16.5 billion. The aggregate value of contactless payments was EUR 5.6 billion in the first quarter of 2024, which was 15% more than in the corresponding period a year earlier. In the first quarter of 2024, a total of 340 million card payments were made on a contactless basis, 8% more than a year earlier. A total of 96 million card payments were initiated on a computer or mobile device in the first quarter of 2024, which was 23% more than in the first quarter last year. The aggregate value of remote card payments (EUR 4 billion) was 24% more than in the corresponding period a year earlier. The number of card payments made using a microchip or magnetic stripe declined 14% from the year earlier to 0.1 billion transactions