DS Smith on korvannut yli miljardi kertakäyttöistä muovipakkausta pahvipakkauksilla

Pakkausvalmistaja DS Smith on ylittänyt Now & Next -kestävän kehityksen tavoitteensa kertakäyttöisten muovipakkausten korvaamisen osalta tekemällä työtä yhdessä asiakkaidensa kanssa. Yrityksen asiakkaisiin kuuluu monia ikonisia vähittäiskaupan ja kuluttajatuotteiden brändejä

DS Smith verkkokauppalaatikko
DS Smithin suunnittelema ja valmistama verkkokauppalaatikko korvaa muovikassien käyttöä Kuva: Laura Tammisto, StudioTorkkeli Copyright: DS Smith

Pakkausvalmistaja DS Smith on korvannut yli miljardi kappaletta muovipakkauksia kuitupakkauksilla yhdessä asiakkaidensa kanssa Euroopassa ja Yhdysvalloissa 16 kuukautta etuajassa asettamiinsa tavoitteisiin nähden[1]. Tämä on merkittävä virstanpylväs yhdelle johtavista kestävän kehityksen mukaisten pakkausratkaisujen valmistajista.

Saavutuksen juuret ovat vuonna 2020 aloitetussa ohjelmassa, jossa osana DS Smithin kestävän kehityksen strategiaa asetettiin tavoite kertakäyttöisten muovipakkausten korvaamiseksi ja vähentämiseksi markkinoilla riippumatta siitä, ovatko pakkaukset primääri- vai sekundääripakkauksia.

DS Smithin tavoite on suunnitella ja valmistaa kiertotalouden mukaisia pakkausratkaisuja, joiden avulla voidaan pitää materiaalit kierrossa pidempään ja varmistaa, ettei jätettä synny. Tavoite koskee DS Smithin toimintoja sen tuotannoissa Euroopassa ja Yhdysvalloissa.

Yli 1,2 miljardia kappaletta vähemmän kertakäyttöisiä muovipakkauksia on syntynyt usean eri markkinan yhteistoimin. Tietä muovipakkausten vähentämisessä johtaa Iso-Britannia, jossa pakkauksia on vuodesta 2020 alkaen korvattu yli 274 miljoonaa kappaletta Ranskan (yli 260 miljoonaa) ja Saksan (yli 153 miljoonaa) seuratessa perässä. Suomessa olemme korvanneet yli 25 miljoonaa kertakäyttöistä muovipakkausta aaltopahvipakkauksilla.

Tyypillisimmät tuotteet, joissa kuitupakkaus on korvannut kertakäyttöisen muovipakkauksen, ovat valmisruokarasiat, hedelmä- ja vihannespakkaukset, juomapakkaukset joita on perinteisesti kääritty kutistekalvoon, sekä verkkokaupan muovipussien korvaaminen pahvipakkauksilla.

Oleelliset tekijät kertakäyttöisten muovipakkausten miljardin kappaleen vähennystavoitteen saavuttamisessa ovat olleet DS Smithin kiertotalouden mukaisen suunnittelun periaatteet sekä Circular Design Metrics -työkalu. Molemmat on luotu yhteistyössä Ellen MacArthur -säätiön kanssa. Jokainen DS Smithin yli 700 suunnittelijasta on koulutettu kiertotalouden mukaisen suunnittelun periaatteisiin. Yhdessä asiakkaidemme kanssa he tarkastelevat pakkausratkaisun kierrätettävyyttä, kierrätetyn materiaalin määrää, CO2-päästöjä ja pakkauksen vaikutusta toimitusketjuun.

Miles Roberts, Group Chief Executive, DS Smith:
“Kun loimme Now & Next -kestävän kehityksen strategiamme, halusimme sisällyttää siihen sellaisia ympäristätavoitteita, jotka saavat aikaan muutoksia sekä omassa toiminnassamme että oman toimintamme ulkopuolella. Innovoimalla ratkaisuja asiakkaidemme tarpeisiin vähentää tai korvata kertakäyttöisiä muovipakkauksia autamme samalla vastaamaan yhteiskuntamme asettamiin vaatimuksiin vähentää muoviroskan määrää.

Olen ylpeä kaikista DS Smithin tiimiin kuuluvista tämän tavoitteen saavuttamisessa, yli vuoden etuajassa. Tiedostamme, että tämä on vasta alkua. Voimme saavuttaa paljon enemmän positiivisia asioita tukemalla asiakkaitamme ja yhteisöjämme heidän kestävän kehityksen tavoitteidensa saavuttamisessa, ja siihen olemme valmiita.”

Ari Viinikkala, toimitusjohtaja, DS Smith, Suomi:
”Olemme Suomessa yhdessä asiakkaidemme kanssa korvanneet kertakäyttöisiä muovipakkauksia kierrätettävillä aaltopahvipakkauksilla. Esimerkiksi verkkokaupassa myyvät asiakkaamme ovat hyötyneet uusista innovatiivista ratkaisuistamme, jotka ovat muovin vähentämisen lisäksi tuoneet muitakin etuja.”

Työ kertakäyttöisten muovipakkausten vähentämiseksi jatkuu yhdessä asiakkaidemme kanssa.

************************************************************************************************************

Taustaksi toimituksille:

[1] Mikä tahansa muovipakkaus, riippumatta onko se primääri- vai sekundääripakkaus, jonka määrää on vähennetty tai joka on kokonaan poistettu asiakkaan valikoimasta DS Smithin “plastic replacement” -työn puittessa, on laskettu tavoitteisiin. Tähän sisältyvät muovit, ilman rajoittumista juuri näihin, ovat HDPE, LDPE, LLDPE, PA (nailon), PE-maleiinihappoanhydridi, PET, PP, PP-orientoituneet, PS, PU, ​​PVC, vaahdot (esim. EPE, EPS, EPU) ja laminaatit.

Yli miljardi kappaletta kertakäyttöisiä muovipakkauksia on korvattu kansainvälisesti erilaisilla innovatiivisilla kuitupakkauksilla, kuten:

• LiftUp: Kehitetty yhdessä Coca-Colan kanssa Itävallassa. Kyseessä on monipakkauksissa myytävien aiemmin muovikutistekalvoon pakattujen virvitusjuomapullojen korvaaminen aaltopahvisella kuljetuskahvalla.
  • Hedelmä – ja vihannesrasiat: Kuitupohjaiset tuotteet korvaavat perinteisesti käytetyt kertakäyttöisen muovirasiat.
  • Ruokaverkkokauppapakkaus: Ruokaverkkokaupan keräilylaatikko korvaa muovikassit ja pitää tuotteet paremmin suojassa kuljetuksen ajan, mikä vähentää myös kuljetusvauroista syntyvää ruokahävikkiä.

DS Smith verkkokauppalaatikko
Virvoitusjuomapakkaus, jossa pahvi pitää pullot yhdessä ja muovikutistekalvoa ei tarvita
DS Smith LiftUp on kehitetty Itävallassa virvoitusjuomateollisuuteen yhdessä Coca-Colan kanssa
Aaltopahvista valmistettuja marja- ja vihannespakkauksia korvaamaan kertakäyttöisia muovipakkauksia
DS Smithin suunnittelemia ja valmistamia marja- ja vihannespakkauksia korvaamaan kertakäyttöisia muovipakkauksia

DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva, johtava kestävän kehityksen mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii yli 30 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokaupan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -nimisellä kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur -säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereella perustettuun Suomen ensimmäiseen aaltopahvia valmistavaan tehtaaseen. DS Smithillä on tehtaat viidellä paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Pirkkala, Akaa, Ii).

Auttamisen tarve ei ole vähentynyt – 1000 hyvää tekoa pahvipakkauksessa avuntarvitsijoille Helsingissä 25.marraskuuta 202320.11.2023 07:23:00 EET | Tiedote

Suomen suurin auttamisen tapahtuma #1000tekoa kerää yhteen hyvää tekeviä yrityksiä ja ihmisiä jakamaan konkreettista apua sitä tarvitseville ihmisille 25. marraskuuta 2023 Helsingin Kaapelitehtaalla. DS Smith osallistuu tapahtumaan lahjoittamalla suunnittelemansa ja valmistamansa pahvipakkaukset, joissa avuntarve voidaan sitä tarvitsevien koteihin kantaa.

Artekin tuolipakkauksen suunnittelusta palkinto Tampereelle4.9.2023 07:23:00 EEST | Tiedote

DS Smithin Tampereen tehtaalla pakkaussuunnittelussa työskentelevä kokenut suunnittelija Jyrki Valkama on jälleen saavuttanut palkinnon pohjoismaisessa ScanStar -pakkaussuunnittelukilpailussa. DS Smithin suunnittelutiimissä työskentelevän Jyrki Valkaman tekemä pakkaussuunnittelu on näin ollen palkittu kilpailussa jo kolmatta kertaa vuoden 2019 jälkeen, koko tiimin tuodessa menestystä Suomeen puolestaan kuudetta kerran peräkkäin. DS Smith sai samaisesta kilpailusta myös kaksi muuta palkintoa, yhden Ruotsiin ja yhden Tanskaan.