Matkustajat toivovat monikanavaista tiedotusta oikeanlaisesta metrokäyttäytymisestä

Jaa

Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen metroasemilla kokeiltiin marras-helmikuussa uudenlaisia opasteita, joiden tavoitteena on sujuvoittaa matkustajien liikkumista laiturialueella sekä metroon noustessa ja sieltä poistuessa. Matkustajilta kerätyn palautteen perusteella opasteet koettiin hyödyllisiksi. Kokeilun järjestivät Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja HSL.

Ihmisiä tulossa ja menossa metroon Rautatientorin asemalla. Lattiatarrassa lukee "päästä poistujat ensin ulos".
Tarra laiturialueen lattiassa koettiin toimivimmaksi opasteeksi.

Opasteet asennettiin Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen metroasemille marraskuussa. Kokeilun tarkoituksena oli selvittää, onko opastuksella vaikutusta matkustajien liikkumiseen asemalla ja junan ovilla sekä yleisesti matkustuskokemukseen. Lauttasaaren asemalta opasteet on poistettu huhtikuussa ja Rautatientorilta ne poistetaan kesän aikana. Itäkeskuksen asemalle opasteet jätetään toistaiseksi. 

Vuodenvaihteessa matkustajilta kerättiin palautetta kokeilusta. Kyselyyn vastasi lähes 700 matkustajaa. Tulosten perusteella matkustajat kokivat toimivimmaksi paikaksi opastukselle laiturialueen lattian, johon katse luontevasti kohdistuu metroa odottaessa. Matkustajat toivoivat opasteilta yksinkertaisuutta, riittävän suurta kokoa ja erottuvaa väritystä ja sitä kautta hyvää näkyvyyttä. Lisäksi opastamiseen toivottiin lisää variaatioita: ääniopastamista sekä huomion kiinnittämistä opasteisiin esimerkiksi valoilla. 

Tuloksia hyödynnetään opastuksen parantamisessa 

Kyselyn vastauksissa opastuksen parantamista pidettiin lähtökohtaisesti tärkeänä asiana, sillä moni vastaaja koki metrolla liikkumisen haasteeksi muiden matkustajien käyttäytymisen: vastausten perusteella metrossa ei esimerkiksi anneta riittävästi tilaa, ja haasteet korostuvat varsinkin ruuhka-aikaan.

 –Varsinkin vilkkailla asemilla toimiva opastaminen on tärkeää. Kokeilun ja kyselyn kautta saadut tulokset antavat arvokasta tietoa ja auttavat opastamisen kehittämisessä, hankejohtaja Heikki Viika Kaupunkiliikenne Oy:sta sanoo. 

–Kokeilun oppeja hyödynnetään osana metron informaatiojärjestelmien ja opasteiden normaalia uudistustyötä, kehittämällä sekä asemien että metrojunien monikanavaista opastusta. Tällaiset ketterät kokeilut ovat olennainen osa HSL:n pyrkimystä tarjota entistä laadukkaampaa ja asiakaslähtöisempää palvelua, kertoo HSL:n informaatiopäällikkö Joona Packalén

Kokeilu on osa metron kapasiteetin parantamista 

Pääkaupunkiseudun kasvun ja metron uusien asemien myötä metron matkustajamäärät kasvavat, ja jossain vaiheessa ylittävät nykyjärjestelmän kapasiteetin. Keskeinen metron matkustajakapasiteettia parantava keino on vuorovälin tihentäminen. Vuorovälin tihentämiseksi käynnissä on junakulunvalvontajärjestelmän uusiminen. Lisäksi tehdään muita uudistuksia, joilla varmistetaan metron luotettavuus. 

Metron kapasiteettia pyritään lisäämään myös muilla keinoilla, esimerkiksi parantamalla matkustajaopastusta asemilla. Tavoitteena on hyödyntää metrojunien nykyistä kapasiteettia entistä paremmin ja muun muassa täyttää junat tasaisemmin.  

Nyt tehty kokeilu oli jatkoa vuoden 2021 marraskuussa tehdylle pilotille, jolloin Rautatientorin metroasemalle oli asennettu opastavia lattiatarroja. Aiemmassa kokeilussa matkustajilta kerättiin palautetta opasteista haastatteluiden ja kyselyn muodossa. Saadun palautteen mukaan vastaajista noin 40 %:n matkustuskokemukseen kokeilun kaltainen viestintä ja opastus vaikuttaa positiivisesti.  

Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantaminen on Kaupunkiliikenne Oy:n, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen, HSL:n, Länsimetro Oy:n ja Espoon kaupungin yhteistyönä perustama hanke. 

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Itäkeskuksen metroaseman opaste, jossa lukee "Kiitos, kun päästät poistujat ensin ulos".
Itäkeskuksessa testattiin seiniin kiinnitettyjä opasteita.
Lataa
Ihmisiä tulossa ja menossa metroon Rautatientorin asemalla. Lattiatarrassa lukee "päästä poistujat ensin ulos".
Tarra laiturialueen lattiassa koettiin toimivimmaksi opasteeksi.
Lataa

Linkit

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Metrokatko aiheuttanut Helsingin yliopiston aseman ruuhkautumista4.6.2024 20:30:43 EEST | Tiedote

Rautatientorin metroasema suljettiin korjaustöiden vuoksi maanantaina, ja metron itäsuunnan pääteasemana keskustassa toimii Helsingin yliopiston metroasema. Ensimmäisten päivien kokemukset ovat osoittaneet, että Helsingin yliopiston asema ruuhkautuu aamu- ja iltapäivätuntien aikana, ja matkustajat ovat joutuneet jonottamaan pääsyä aseman liukuportaisiin ja hissiin. Pahimmat ruuhka-ajat asemalla ovat olleet noin klo 08:30-10:00 aamuisin ja klo 16:00 – 18:00 iltapäivisin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye