Metsästäjäliiton sorsatuubilivessä historiallinen käänne – sorsanpesintä jäi haaveeksi

Metsästäjäliiton sorsatuubilivessä on seurattu sinisorsaemon pesintää jo vuodesta 2019 alkaen ja haudonnan tuloksena parhaimmillaan 12 untuvikon pesue on molskahtanut veteen. Tänä keväänä pesä on kuitenkin edelleen tyhjä, vaikka poikasten kuoriutumisaika on jo käsillä. Syitä epäonnistumiselle voi vain arvailla.

Metsästäjäliitto

Kevään 2024 sorsatuubilivekuvaa jaetaan Viitasaaren Kolkulla sijaitsevalta Harjun kosteikolta. Ympärivuorokautiset kamerat kuvaavat sekä kokonaista kosteikkomaisemaa että yhden pesätuubin sisäpuolta. Edellisistä vuosista poiketen pesintä sorsatuubissa ei kuitenkaan alkanut.

– Vaikka sinisorsan pesä jäikin tänä vuonna tyhjäksi, on kosteikolla muiden lintujen pesintä hyvässä vauhdissa, Metsästäjäliiton lintuvesiasiantuntija Veli-Matti Pekkarinen iloitsee.

Näkyvimpiä kesäasukkeja ovat pienet lokkilinnut, joiden satapäinen joukko pesii kosteikon saarekkeissa. Pikku- ja naurulokit antavat ilmasuojaa lukuisille muille vesilinnuille, jotka pesivät kohteella runsaslukuisina. Muun muassa mustakurkku-uikku hautoo kameran ulottuvilla, lisäksi näkyy haapanoita, taveja ja lapasorsia. Myös lukuisat kahlaajalajit ovat kosteikon laitamilla tuttu näky.

Harjun kosteikolla on kuluvan kevään aikana tapahtunut kuitenkin merkittävä muutos.

– Vesilintujen määrät ovat selkeästi vähentyneet. Pienistä lokkilinnuista puuttuu edellisvuosiin verrattuna lähes 75 % ja sorsalinnuista vielä enemmän. Tarkkaa syytä muutokseen voi hakea mahdollisista lintuinfluenssan vaikutuksista sekä lisäksi viipyilleestä keväästä, Pekkarinen kertoo.

On myös varsin mahdollista, että osa linnuista on jäänyt pesimää etelämmäksi suotuisamman sään alueille.

Seuraa Metsästäjäliiton sorsatuubilivenä Jahtimedia-fi-verkkojulkaisussa >> jahtimedia.fi/sorsatuubilive-2024

Mikä on sorsatuubi?

Sorsatuubi eli pesäputki on heinällä tai vastaavalla kuivikkeella täytetty, verkosta pyöritetty ontto rulla, joka asennetaan varren päälle kosteikkojen ja rantojen tuntumaan. Tavoitteena on houkutella sorsaemot pesimään tuubeihin.

Petoturvalliset pesäputket ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosien aikana. Taantuneiden sorsakantojen hyväksi rakennetut pesintäpaikat lisäävät pesinnän onnistumista useita prosentteja.

Harjun kosteikko on rakennettu 11 vuotta sitten käsittelemään alueen maatalouden kuivatusvesiä. Kaivamalla ja patoamalla perustettu monimuotoisuuskosteikko toimii vesiensuojelullisena ratkaisuna sekä tarjoaa hyvin rikkaan elinympäristön lukuisille lajeille.