Kasvusta kestävää tulevaisuutta – SDP julkisti rakenne-, työllisyys- ja kasvutoimet

SDP julkisti tänään rakenne-, työllisyys- ja kasvutoimet, joiden arvioidut positiiviset yhteisvaikutukset julkiseen talouteen pitkällä aikavälillä ovat yli 6 miljardia euroa ja joilla on potentiaalia lisätä työllisyyttä noin 120 000 työllisellä. Paketti täydentää 6 miljardin euron tulo- ja menosopeutuspakettia, jonka SDP julkaisi aiemmin tässä kuussa vaihtoehtona hallituksen julkisen talouden suunnitelmalle.

– SDP:n vaihtoehto todistaa, että julkisen talouden kestävyydestä voidaan huolehtia oikeudenmukaisella tavalla. Rakenne-, työllisyys- ja kasvutoimilla SDP haluaa ratkaista taloutemme suurimmat haasteet, parantaa osaavan työvoiman saatavuutta ja vauhdittaa investointeja, tiivistää SDP:n kansanedustaja Joona Räsänen.

– Suomen viennistä noin 60 prosenttia suuntautuu EU-maihin. Meidän menestystämme määrittää se, miten Eurooppa pärjää. Siksi meidän on oltava aktiivinen toimija Euroopassa. Toisin kuin itsensä laitaoikeiston myötäilijänä unionin jarrumieheksi asemoinut Orpon hallitus, SDP esittää sisämarkkinoiden kannalta terveitä ja realistisia ratkaisuja investointien lisäämiseksi, jatkaa SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

– SDP haluaa epäterveeksi paisuneen valtiontukikilpailun tilalle yhteisen ratkaisun, investointirahaston, takaamaan riittävät vihreän siirtymän investoinnit. Ilmastotavoitteista ei pidä tinkiä, vaan SDP:n mielestä kasvutoimet on sidottava ilmastotavoitteiden saavuttamiseen yhdessä yksityisen sektorin kanssa. Tutkitusti kasvutoimet ovat tehokkaimpia, kun ne kohdistuvat vihreisiin investointeihin, kertoo SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman.

Suomen talous on pitkään ollut Ruotsia ja Tanskaa heikompi. Heikko kasvu on johtanut myös heikompaan julkiseen talouteen ja uhkaa hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuutta. Hitaaseen kasvuun on monta syytä, mistä syystä SDP esittää kuutta eri toimenpidekokonaisuutta ja yhteensä 68 toimenpidettä, joilla tavoitellaan pitkällä aikavälillä yli 6 miljardin euron positiivista yhteisvaikutusta julkiseen talouteen ja joilla on potentiaalia lisätä työllisyyttä noin 120 000. Toimet keskittyvät vihreiden investointien houkutteluun, työvoiman saatavuuden turvaamiseen, kasvua luoviin toimiin työmarkkinoille, vihreän siirtymän vauhdittamiseen ja luovaan talouteen, koulutustason ja osaamisen nostamiseen sekä rakennusalan tukemiseen.

– Suomella ja Euroopalla on yhteinen haaste: kasvu uhkaa karata muualle. Valtiovarainministeriö ennustaa Suomelle lähivuosiksi vaisua ja lyhyen pyrähdyksen jälkeen entisestään hyytyvää kasvua, eikä hallitus ole tehnyt riittäviä toimia suunnan muuttamiseksi. Tähän ei pidä eikä tarvitse tyytyä – ei kotimaassa eikä Euroopassa, Räsänen päättää.

09 478 988 (vaihde)

SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi: Kokoomus on käymässä seuraavaksi sunnuntailisien kimppuun15.6.2024 15:53:52 EEST | Tiedote

Kokoomus hyväksyi puoluekokouksessaan linjakseen sen, että sunnuntailisät eivät olisi enää turvattu lakisääteisesti, vaan ne vietäisiin paikallisen sopimisen piiriin. Kokoomus ajaa hallituksessa paikallisen sopimisen heikentämistä ja sen jälkeen haluaa siirtää työntekijöiden toimeentulon kannalta merkittävän sunnuntailisän paikallisesti sovittavaksi.