Työeläke-lehti kurkisti eläkeläisen lompakkoon

Jopa puolet eläkeläisistä on kiinnostunut tekemään töitä eläkkeellä. Työeläke-lehden kesäkuun lehti kurkistaa eläkeläisten lompakkoon ja luo kuvan suomalaisesta eläkkeensaajasta.

Ryhmä eläkeläisiä yhteiskuvassa ulkoiluaatteissa ja reippaina.
Eläkeläisjoukko Työeläke-lehden kansikuvassa. Kirkkonummen eläkkeensaajat ry:n jäsenistöä. Milka Alanen

Keskivertoeläkkeensaaja nostaa joka kuukausi vajaan parin tonnin eläkettä. Jo noin joka kolmas suomalainen tulee toimeen tienaamallaan työeläkkeellä.

Eläkemenot ovat kasvaneet runsaalla puolella kahdessa vuosikymmenessä. Eläkkeiden osuus bruttokansantuotteesta oli viime vuonna noin 13,6 prosenttia, ja lakisääteisiä työeläkkeitä maksettiin reilut 34 miljardia euroa.

Eläkeläisistä ratkaisu työvoimapulaan?

Työvoimapula koettelee hyvinvointivaltiota etenkin julkisissa palveluissa. Työhön pystyviä seniorikansalaisia kutsutaan apuun vielä työuran jälkeenkin. Eläketurvakeskuksen kyselytutkimuksen mukaan jopa puolet eläkkeelle siirtyneistä on kiinnostunut tekemään töitä myös eläkkeellä.

Moni tekisi osa-aikatyötä tai lyhyempää työviikkoa työuran loppuvuosina, mutta sopivaa työtä ei ole tarjolla tai työhön pystyvää senioria ei palkata iän vuoksi.

– Eläkeläiset voisi nähdä yhä vahvemmin työvoimapotentiaalina, toteaa Eläketurvakeskuksen ekonomisti Sanna Tenhunen kesäkuun Työeläke-lehden haastattelussa.

Lykkäyskorotuksella satanen lompakkoon koko loppuelämäksi

Työeläke-lehti vinkkaa, että työssä jatkaminen alinta eläkeikää pidempään kasvattaa tuntuvasti eläkettä. Lykkäyskorotuksesta hyötyy silloin, kun ei nosta eläkettä heti alimmassa eläkeiässä.

Esimerkiksi vuoden pidempi työskentely kasvattaa 2 000 euron eläkettä noin 100 euroa kuukaudessa.

Työeläkelaitosten avainluvut tarkastelussa

Lehden keskiaukeamalla näytämme, miten raha virtaa eläkejärjestelmässä. Suomalaisessa työeläkejärjestelmässä valtaosa työeläkevakuutusmaksuina kerätyistä varoista menee suoraan maksettuihin eläkkeisiin. Huomattavasti pienempi siivu rahastoidaan eläkevaroiksi nykyisille ja tuleville sukupolville.

Työeläkerahaa virtasi kansalaisten taskuun luvatun mukaisesti, ja myös eläkevaroille saadut sijoitustuotot kasvoivat viime vuonna 15 miljardilla eurolla.

Verkkolehti Työeläkelehti.fi-palvelussa
Näköislehtiarkisto Julkari.fi-palvelussa
Työeläke-lehden 2:2024 näköispdf

Eläketurvakeskuksen Työeläke-lehti on työeläkealan ammatti- ja sidosryhmälehti.

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa Työeläke-lehden uutiskirje – ja saat lehden käsiisi ensimmäisten joukossa.

toimituspäällikkö Anne Iivonen, 050 575 7134, anne.iivonen(at)etk.fi

päätoimittaja Tuovi Rautjoki, 045 138 6123, tuovi.rautjoki(at)etk.fi

Työeläke-lehden kansikuvassa esitetty lehden nimi ja ryhmä eläkeläisiä
Kesäkuun Työeläke-lehden numeron 2-2024 kansi
Ryhmä eläkeläisiä yhteiskuvassa ulkoiluaatteissa ja reippaina.