Gothic Modern -näyttely kirjoittaa uudelleen modernin taiteen historiaa
Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1900-luvun taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia, psyyken pimeää puolta sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Gothic Modern – pimeydestä valoon -näyttely nostaa esille kiehtovan ilmiön, jota ei ole aikaisemmin taidehistoriassa käsitelty, ja tarkastelee sen esiintymistä tunnettujen taiteilijoiden teoksissa. Ateneum käynnisti merkittävän, kansainvälisen yhteistyöhankkeen jo vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana 4.10.2024–26.1.2025.

Gothic Modern -näyttely kirjoittaa uudelleen modernin taiteen historiaa. Kansainvälinen näyttelykokonaisuus käsittelee 1800- ja 1900-lukujen modernia taidetta, jonka tekijät ammensivat vaikutteita eurooppalaisesta keskiajan ja pohjoisen renessanssin taiteesta. Modernia taidetta on aikaisemmin harvoin tarkasteltu siitä näkökulmasta, kuinka se katsoo menneeseen, eikä ilmiön laajuus ole aikaisemmin ollut tiedossa. Merkittävän kansainvälisen yhteistyöhankkeen on käynnistänyt Ateneum vuonna 2018, ja museo toimii myös näyttelyn ensimmäisenä esityspaikkana.
Keskiajan ja renessanssin taide tarjosi 1900-luvun taiteilijoille emotionaalista materiaalia ja tapoja käsitellä ihmisen perimmäisiä tuntemuksia sekä syntymää, kuolemaa, kärsimystä ja seksuaalisuutta. Ihmisen psyyken pimeä puoli, outous ja pelottavien asioiden kuvaaminen kiinnosti taiteilijoita. Ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa taiteilijat pyrkivät myös kuvaamaan tapaa, jolla ihminen kuuluu ympäristöönsä tai osaksi luontoa. Yhteisöllisyyden ja trauman kuvaaminen tuli osaksi modernin taiteen aiheita.
Näyttelyn taiteilijoita ovat muun muassa Arnold Böcklin, Lucas Cranach vanhempi, Akseli Gallen-Kallela, Vincent van Gogh, Theodor Kittelsen, Käthe Kollwitz, Edvard Munch, Hugo Simberg, Helene Schjerfbeck, Marianne Stokes ja Gustave Van de Woestyne.
Kansainvälisen hankkeen valmistelu aloitettiin ennen pandemiaa ja Ukrainan sotaa. Yleisinhimillisten, ihmisiä yhdistävien teemojen kautta Gothic Modern -näyttely on juuri nyt entistäkin ajankohtaisempi. Näyttelyn teokset käsittelevät elämän suuria kysymyksiä jopa brutaalilla tavalla ja mustalla huumorilla. Samalla näyttely kytkeytyy vahvasti moneen ajassamme pinnalla olevaan populaarikulttuurin ilmiöön.
Tunnettuja taiteilijoita, kuten Edvard Munch ja Käthe Kollwitz, uuden ilmiön yhteydessä
Näyttely esittelee tunnettuja taiteilijoita ja teoksia uuden ilmiön yhteydessä. Esimerkiksi Hugo Simbergin Kuoleman puutarha (1896) yhdistetään näyttelyssä ilmiöön ja näkökulmaan, jonka uusi taidehistorian tutkimus on tuonut esiin. Helene Schjerfbeck uudisti omaa tuotantoaan keskiajan taiteen kautta. Keskeisiä teoksia nähdään myös Edvard Munchilta, joukossa yksi taiteilijan tunnetuimmista, Aurinko. Samalla näyttely nostaa esiin unohdettuja nimiä, kuten Fritz Boehle ja Marianne Stokes.
Keskeisiä teoksia Gothic Modern -näyttelyssä ovat saksalaistaiteilija Käthe Kollwitzin (1867–1945) emotionaaliset ja yhteiskunnalliset grafiikan vedokset, jotka käsittelevät muun muassa sodan traumaa, lapsen menetystä ja surua. Kollwitz on tällä hetkellä maailmalla taiteen iso nimi, ja taiteilijan yksityisnäyttely on esillä New Yorkin Modernin taiteen museossa 30. heinäkuuta 2024 asti. Kollwitzin muotokieleltään ajaton taide puhuttelee teemoiltaan omassa ajassamme, jossa tarve surun ja trauman käsittelylle myös taiteen kautta on läsnä.
Katse menneeseen uudisti modernin ajan taidetta
Keskiajan ja renessanssin taide ja taiteilijat, kuten Hans Holbein nuorempi, Lucas Cranach vanhempi ja Matthias Grünewald, tulivat ajankohtaiseksi 1900-luvun alussa ensimmäisen maailmansodan jälkeisessä maailmassa. Taiteilijat löysivät tarttumapintaa ja kiinnostuivat saksankielisten maiden taiteesta ja arkkitehtuurista sekä niiden muotokielestä. Berliinistä tuli ajan taiteen keskus, ja keskiaikaisista kaupungeista, kuten Bryggestä ja Lyypekistä taiteilijoille kiinnostavia kohteita. Saksankielisissä maissa kiinnostuttiin pohjoismaisesta taiteesta, ja löydettiin yhteisiä kiinnostuksen kohteita.
Katse menneeseen uudisti taidetta. Vaikutteita otettiin vapaasti ja eri tavoin. Öljykankaalta taiteilijat siirtyivät tekemään myös lasitaidetta, huonekaluja ja ryijyjä. Maalausten ja grafiikan teosten lisäksi myös Gothic Modern -näyttelyssä nähdään esineitä, veistoksia ja huonekaluja, esimerkiksi harvoin nähty Akseli ja Mary Gallen-Kallelan yhdessä veistämä nuottikaappi 1890-luvun lopulta. Taiteilijat kiinnostuivat myös kirkkojen kunnostamisesta ja ajan taidetta leimasi epäkaupallisuus ja sisäänpäin kääntyminen taiteen tekemisessä.
Ateneum kansainvälisen hankkeen aloitteen tekijä ja ensimmäinen esityspaikka
Ateneumin näyttelyn kuraattori on museonjohtaja Anna-Maria von Bonsdorff. Näyttely pohjautuu pitkään tutkimusprojektiin, joka on tarkastellut ensimmäistä kertaa sitä, miten modernin ajan taiteilijat kiinnostuivat keskiajan taiteesta. Tutkimusta on johtanut vierailevana kuraattorina toimiva professori Juliet Simpson (Coventry University) yhdessä von Bonsdorffin kanssa. Kansainvälisen näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat Norjan Nasjonalmuseet ja Wienin Albertina Museum, joissa näyttely nähdään Ateneumin jälkeen. Lisäksi näyttelyn kuraattoreita ovat Nasjonalmuseetin Vibeke Waallann Hansen ja Cynthia Osiecki sekä Alte Nationalgalerien johtaja Ralph Gleis.
Näyttelyn yhteydessä ilmestyy kattava näyttelyluettelo
Näyttelyn yhteydessä julkaistaan kattava näyttelyluettelo englanniksi ja norjaksi ja sen levittävät Hirmer Publishers, The University of Chicago Press (Yhdysvallat ja Kanada) sekä Thames & Hudson (muu maailma). Lisäksi julkaistaan suppeampi suomenkielinen näyttelyluettelo. Artikkelien kirjoittajia ovat Anna-Maria von Bonsdorff, Ralph Gleis, Vibeke Waallann Hansen, Kjartan Hauglid, Timo Huusko, Stephan Kuhn, Marja Lahelma, Jeanne Nuechterlein, Riitta Ojanperä, Cynthia Osiecki sekä Juliet Simpson. Englannin- ja norjankielisen julkaisun päätoimittajia ovat Anna-Maria von Bonsdorff ja Juliet Simpson. Englanninkielisen julkaisun on toimittanut Katja Ikäläinen. Suomenkielisen julkaisun on toimittanut Hanne Selkokari.
Ennakkolipun voi ostaa verkkosivuilta
Suosittelemme lipun ostoa ennakkoon, jos asiakas haluaa varmistaa pääsyn Ateneumiin juuri tiettynä ajankohtana. Lipun voi varata myös Museokortilla ja eri vuosikorteilla eikä siihen tule lisämaksuja. Lippuja myydään myös ovella.
Intro johdattaa näyttelyn teemoihin
Näyttelyintro johdattaa näyttelyn teemoihin ja keskeisiin teoksiin asiantuntevan oppaan ja runsaan kuvaesityksen avulla. Paikat ryhmille ovat myynnissä 6.6. ja yksittäispaikat 4.9. alkaen.
Ateneumin taidemuseo
Aukioloajat: Ti–pe klo 10–20 | La, su klo 10–17 | Ma suljettu
Sisäänpääsymaksut: Normaali pääsylippu lippukassalta 22 € | Normaali pääsylippu verkosta 20 € | Alennettu pääsylippu 12 € | 18–24-vuotiaat 12 € | Alle 18-vuotiaat maksutta| Vapaa pääsy Museokortilla
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta HaarajokiTiedottaja
Puh:+358 50 4766 290reetta.haarajoki@ateneum.fiAnna KariViestintäpäällikkö
Puh:+358 40 717 8185anna.kari@ateneum.fiKuvat







Linkit
Kansallisgalleria on kuvataiteen valtakunnallinen museo. Se ylläpitää kolmea Suomen tunnetuimmista museoista, jotka ovat Ateneumin taidemuseo, Nykytaiteen museo Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo. Lisäksi se hallinnoi kansallista taidekokoelmaa sekä siihen liittyvää arkistoa, rakentaa kulttuuriperintöä ja edistää taiteellista sivistystä.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Ateneumin taidemuseo / Konstmuseet Ateneum / Ateneum Art Museum
En testamentsdonation sätter fart på konserveringen av Akseli Gallen-Kallelas freskskisser15.5.2025 10:50:44 EEST | Pressmeddelande
Konstmuseet Ateneum som är en del av Finlands Nationalgalleri har fått en betydande testamentsdonation på 700 000 euro av en finsk privatperson. Enligt donatorns önskan ska 150 000 euro av de donerade medlen användas för Nationalgalleriets konserveringsenhets behov och anskaffningar. Donatorn har önskat förbli anonym. Tack vare donationen kan vi tidigarelägga ett länge planerat projekt: att konservera Akseli Gallen-Kallelas freskskisser med Kalevala-motiv som ingår i Nationalgalleriets samlingar. Gallen-Kallela utförde skisserna för freskerna i takkupolen på Finlands paviljong vid världsutställningen i Paris år 1900. Av dessa kommer Hedendom och kristendom (1899) att visas på Ateneum på utställningen Gallen-Kallela, Klimt & Wien, som är öppen 26.9.2025–1.2.2026.
Testamenttilahjoitus vauhdittaa Akseli Gallen-Kallelan freskoluonnosten konservointia15.5.2025 10:50:44 EEST | Tiedote
Kansallisgalleriaan kuuluva Ateneumin taidemuseo on saanut merkittävän, noin 700 000 euron testamenttilahjoituksen suomalaiselta yksityishenkilöltä. Lahjoittajan toiveen mukaisesti lahjoitusvaroista 150 000 euroa käytetään Kansallisgallerian konservointiyksikön tarpeisiin ja hankintoihin. Lahjoittaja on toivonut, ettei hänen nimeään kerrota julkisuuteen. Lahjoituksen ansiosta voidaan toteuttaa pitkään suunniteltu hanke aiottua aikaisemmin: konservoida Kansallisgallerian kokoelmaan kuuluvat Akseli Gallen-Kallelan Kalevala-aiheiset luonnokset vuoden 1900 Pariisin maailmannäyttelyn Suomen paviljongin kattokupolin freskoihin. Näistä Pakanuus ja kristinusko (1899) saadaan esille Ateneumissa 26.9.2025–1.2.2026 esillä olevaan Gallen-Kallela, Klimt & Wien -näyttelyyn.
A bequest to expedite the conservation of Akseli Gallen-Kallela’s fresco sketches15.5.2025 10:50:44 EEST | Press release
The Ateneum Art Museum, which is part of the Finnish National Gallery, has received a significant bequest of approximately 700,000 euros from a Finnish private individual. As requested by the donor, 150,000 euros of the bequeathed funds will be used for the needs and acquisitions of the Finnish National Gallery’s conservation unit. The donor’s wish is that their name is not published. Thanks to the bequest, a long-planned project can be realised earlier than expected: the conservation of the Kalevala-themed sketches by Akseli Gallen-Kallela, held in the collection of the Finnish National Gallery, for the cupola frescoes of the Finnish pavilion at the 1900 Paris Exposition. Of these, Heathendom and Christendom (1899) will be on display at the Ateneum from 26 September 2025 to 1 February 2026 as part of the exhibition Gallen-Kallela, Klimt & Wien.
Utställningen Gallen-Kallela, Klimt & Wien hämtar Wiens puls till Ateneum7.5.2025 14:00:00 EEST | Pressmeddelande
Utställningen som öppnar i slutet av september skildrar hur Akseli Gallen-Kallelas konst utvecklades i interaktion med internationella modernister som Gustav Klimt och Koloman Moser. Secessionsrörelsen som under Klimts ledning grundades för att förnya konsten förenades av ett intresse för att utveckla en ny identitet och för en modern livsstil samt för stora, offentliga konstverk. Utställningen hämtar för första gången målningar av Gustav Klimt till Finland. Utom bildkonst ses på utställningen också fotografier samt formgivning, bland annat vardagliga föremål, smycken och mode. Utställningen visas på Ateneum 26.9.2025–1.2.2026.
Gallen-Kallela, Klimt & Wien -näyttely tuo Ateneumiin Wienin sykkeen7.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
Syyskuun lopussa avautuva näyttely kertoo, miten Akseli Gallen-Kallelan taide kehittyi vuorovaikutuksessa kansainvälisten modernistien, kuten Gustav Klimtin ja Koloman Moserin kanssa. Klimtin johdolla perustettua, taidetta uudistanutta sesessio-liikettä yhdisti kiinnostus uuden identiteetin kehittämiseen ja moderniin elämäntapaan sekä suuriin julkisiin taideteoksiin. Näyttely tuo ensimmäistä kertaa Gustav Klimtin maalauksia Suomeen. Kuvataiteen lisäksi näyttelyssä nähdään myös valokuvia sekä muotoilua, kuten arjen esineitä, koruja ja muotia. Näyttely on esillä Ateneumissa 26.9.2025–1.2.2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme