HSY

Katupölykausi oli tänä vuonna selkeästi aikaisempaa lievempi – sateinen huhtikuu hillitsi pölyämistä

Jaa

Tänä keväänä oli poikkeuksellinen sää, sillä lunta satoi pääkaupunkiseudulla runsaasti vielä huhtikuun loppupuolella. Tämä hillitsi katupölyn pääsyä ilmaan, minkä vuoksi pölyäminen oli tänä keväänä lievempää kuin edellisinä vuosina, kertovat HSY:n ilmanlaadun mittaustulokset.

Autoja ajaa tiellä pölypilven keskellä.
Katupöly kiusasi pääkaupunkiseutulaisia alkukeväästä aikaisempia vuosia vähemmän. Kuva: HSY / Hannu Bask

Sateinen kevät toi helpotusta katupölykaudelle

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) mittausten mukaan pölyäminen oli tänä keväänä tavanomaista vähäisempää pääkaupunkiseudulla. Pölytilannetta helpotti se, että luminen ja sateinen kevät kostuttivat hyvin tienpintoja maalis–huhtikuussa, mikä vähensi pölyn nousemista hengitysilmaan.

- Mittaamme pääkaupunkiseudun vilkasliikenteisten alueiden ilmanlaatua kuudella mittausasemalla. Tänä keväänä näillä mittausasemilla oli 2–13 pölyistä päivää alueesta riippuen. Vastaavana ajankohtana viime vuonna pölyisiä päiviä oli liikenneympäristöissä selvästi enemmän eli 9–22 päivää, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Saija Korhonen.

Pölyisinä päivinä hengitettävien hiukkasten vuorokausipitoisuus on yli 50 mikrogrammaa kuutiossa. Korkeimmat hengitettävien hiukkasten pitoisuudet mitataan katupölykaudella usein pääväylien varsilla, jossa liikennemäärät ja ajonopeudet ovat suuria. Tänäkin vuonna korkeimmat pitoisuudet on mitattu vilkasliikenteisen Hämeenlinnanväylän varrella. HSY seuraa ilmanlaatua pääkaupunkiseudulla 11 mittausasemalla erilaisissa ympäristöissä. 

Katupölyä on yhä ilmassa kuivina ja aurinkoisina päivinä

Kevään katupölykauden ajankohta ja voimakkuus vaihtelevat vuosittain talven ja kevään sääolojen mukaan. Katupölyn pitoisuuksien kohoaminen heikentää erityisesti hengityssairaiden hyvinvointia.

- Toukokuu oli erityisen kuiva, ja hienojakoista pölyä on edelleen kaduilla ja teillä. Vaikka varsinainen katupölykausi on ohi, katupöly voi edelleen hetkellisesti heikentää ilmanlaatua vilkasliikenteisillä alueilla kuivina ja aurinkoisina päivinä, Korhonen sanoo.

Katupölyn pitoisuuksien vähentämiseen tarvitaan lisätoimia

Katupölyn pitoisuudet ovat laskeneet huomattavasti viimeisten 20 vuoden aikana. Katupölyn määrää ovat vähentäneet muuan muassa katujen tehostettu puhdistus, pölynsidonta laimealla kalsiumkloridiliuoksella, pesuseulotun hiekoitussepelin käyttö ja ajonopeuksien lasku.

Aivan viime vuosina hengitettävien hiukkasten pitoisuuksien lasku on ollut vähäistä. Ilmanlaadun raja-arvot ovat kiristymässä, ja pölypitoisuuksien vähentämiseen tarvitaan tulevina vuosina lisätoimia.

- Katupölyn pitoisuuksia voidaan vähentää kasvattamalla kitkarenkaiden osuutta sekä pienentämällä liikennemääriä ja ajonopeuksia. Lisäksi tulisi edelleen tehostaa väylien ja katujen puhdistusta ja pölynsidontaa sekä varmistaa niiden riittävä resurssointi, HSY:n ilmansuojeluyksikön päällikkö Hanna Manninen sanoo.

HSY julkaisee Ilmanlaatu pääkaupunkiseudulla vuonna 2023 -raportin kesäkuussa. Pääkaupunkiseudun ja muun Uudenmaan ilmanlaatua voi seurata reaaliaikaisesti osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatu.

Lisätietoa:

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Harmaa ilmanlaadun mittausasema seisoo Hämeenlinnanväylän varrella.
HSY seuraa ilmanlaatua pääkaupunkiseudulla 11 mittausasemalla erilaisissa ympäristöissä. Kuvassa on Hämeenlinnanväylän mittausasema, josta saadaan tietoa muun muassa katupölypitoisuuksista pääväylien varrella. Hämenlinnanväylän varrella on seurattu hengitettävien hiukkasten eli katupölyn pitoisuuksia vuosina 2015–2016 sekä 2022–2023 ja mittaukset jatkuvat vielä tänä vuonna. Hämeenlinnanväylän mittausasema kuvaa myös muiden vilkasliikenteisten pääväylien lähiympäristön ilmanlaatua.
Lataa
Hengitettävien hiukkasten eli katupölyn pitoisuustrendejä eri mittausasemilta vuosilta 2004–2023 sekä Hämeenlinnanväylän siirrettävällä mittausasemalla vuosina 2015, 2016, 2022–2023, Tapanilan siirrettävällä mittausasemalla vuosina 2022–2023, Kauniaisten siirrettävällä mittausasemalla vuosina 2018 ja 2023 sekä jätevoimalan siirrettävällä mittausasemalta vuonna 2023.
Hengitettävien hiukkasten eli katupölyn pitoisuustrendejä eri mittausasemilta vuosilta 2004–2023 sekä Hämeenlinnanväylän siirrettävällä mittausasemalla vuosina 2015, 2016, 2022–2023, Tapanilan siirrettävällä mittausasemalla vuosina 2022–2023, Kauniaisten siirrettävällä mittausasemalla vuosina 2018 ja 2023 sekä jätevoimalan siirrettävällä mittausasemalta vuonna 2023. Vuosipitoisuudet ovat hieman nousseet edellisestä mittausjaksosta Hämeenlinnanväylällä.
Lataa
Hengitettävien hiukkasten eli katupölyn pitoisuudet vuonna 2023 eri mittausasemilla sekä pysyviltä mittausasemilta edellisen viiden vuoden pitoisuuskeskiarvo.
Hengitettävien hiukkasten eli katupölyn pitoisuudet vuonna 2023 eri mittausasemilla sekä pysyviltä mittausasemilta edellisen viiden vuoden pitoisuuskeskiarvo. Pysyvät mittausasemat: Man=Mannerheimintie, Mäk=Mäkelänkatu, Kal=Kallio, Var=Vartiokylä, Lep=Leppävaara, Tik=Tikkurila ja Luu=Luukki. Siirrettävät mittausasemat: Jät=Jätevoimala, Tap=Tapanila, Kau=Kauniainen ja Häm=Hämeenlinnanväylä.
Lataa
Autoja ajaa tiellä pölypilven keskellä.
Katupöly kiusasi pääkaupunkiseutulaisia alkukeväästä aikaisempia vuosia vähemmän. Kuva: HSY / Hannu Bask
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Tuotamme HSY:ssä kunnallisia vesihuollon ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Teemme kanssasi maailman kestävimmän kaupunkiseudun.                         

HSY – Puhtaasti parempaa arkea

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSY

Tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt lievässä laskussa pääkaupunkiseudulla – linja-autojen päästöt vähenivät eniten14.6.2024 11:00:52 EEST | Tiedote

Tieliikenteen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt ovat kääntyneet laskuun pääkaupunkiseudulla, samoin kuin seudun muut ilmastopäästöt. HSY:n päästöseurannan mukaan tieliikenteen päästöt vähenivät noin kolme prosenttia vuonna 2023. Päästöjen lasku johtuu muun muassa kuorma-autoliikenteen vähenemisestä, polttoaineiden jakeluvelvoitteen hienoisesta kasvusta sekä liikenteen sähköistymisestä. Henkilöautoliikenteen päästöt eivät vähentyneet.

HSY:n hallituksen päätökset 14.6.202414.6.2024 10:23:51 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2025–2027. Hallitus päätti myös asettaa kuultavaksi HSY:n jätehuollon alustavan jätetaksan. Hallintolain mukainen kuulutus varmistaa kuntalaisille vaikuttamismahdollisuudet jätetaksan valmisteluvaiheessa. Jätemaksuilla katetaan esimerkiksi jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus sekä jätehuollon kehittäminen ja investoinnit. Hallitus päätti seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - HSY:n yhtymäkokoukselle esitetään Länsi-Helsingin raitiotien hankesuunnitelman hyväksymistä - hyväksyttiin Ilmala 2 vesitornin julkisivusaneerauksen ja sisätilojen purun hankesuunnitelma - Kivistö–Koillis-Espoon vesihuoltoverkoston rakentamisen urakan toteuttajaksi valittiin YIT Infra Oy - myyntilaskujen ja dokumenttien tulostus- ja välityspalvelut hank

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye