Kokoomuksen Marttinen: Lindtmanin kasvupaketti perustuu toiveajattelulle

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttisen mukaan Lindtman on kyhännyt kasvupakettinsa pelkän toiveajattelun varaan. Marttinen pitää SDP:n vaihtoehtoa vastuuttomuuden huippuna, sillä siitä on sivuutettu vaikutusarviot ja rivien väliin on piilotettu valtavasti uusia kustannuksia. Marttinen sanoo Lindtmanin ajavan Suomen paitsioon myös uusien investointien kilpailussa.

”SDP:n kauan odotettu työllisyyspaketti on valtava pettymys. Lindtman on kyhännyt kasvupakettinsa pelkän toiveajattelun varaan”, Marttinen sanoo.

Paketissa luvataan työllisyyden kasvavan noin 120 000:lla työllisellä ja toimien arvioitujen positiivisten yhteisvaikutusten julkiseen talouteen olevan pitkällä aikavälillä yli kuusi miljardia euroa. Marttinen huomauttaa, etteivät paketin odotukset perustu minkäänlaisiin luotettaviin laskelmiin, koska niitä ei ole tehty.

”Lindtmanin esitykset ovat täynnä ilmaa. Rivien väleihin on jälleen piilotettu valtavasti uusia kustannuksia ja paketista puuttuvat tyystin esitysten vaikutukset budjettiin. Lindtmanin SDP on ottanut tavaksi jättää esitystensä vaikutukset kokonaan laskematta”, Marttinen sanoo.

Marttinen sanoo paketin rakentuvan pelkkien oletuksien varaan.

”Odotuksien ja toiveiden varaan laskettu talous- ja työllisyyspolitiikka on kaukana vastuullisesta. Suomen talous on vakavasti kriisiytynyt. Se on tosiasia, jolle Lindtman näyttää ummistaneen silmänsä täysin”, Marttinen sanoo.

Marttinen huomauttaa SDP:n teollisuuspoliittisten ehdotusten olevan täysin nurinkurisia.

“Lindtman puhuu uusista investoinneista, mutta lyö pöytään jälleen lisää veroja yrityksille. Demareiden mallissa hallituksen hyvä verohyvitys vesittyisi täysin. SDP:n lääkkeillä Lindtman ajaisi Suomen paitsioon uusien investointien kilpailussa”, Marttinen päättää.

Kokoomuksen lääkärikansanedustaja Mia Laiho Otkesin raportista: Nuorten huumekuolemiin on puututtava12.6.2024 14:30:46 EEST | Tiedote

On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kus on julkistanut tänään raportin alle 25-vuo­tiai­den nuor­ten ta­pa­tur­mai­sisten huumekuolemien teematutkinnasta, tavoitteenaan tuottaa tietoa ja antaa suosituksia alle 25-vuotiaiden nuorten tapaturmaisten huumekuolemien ehkäisemiseksi. Otkesin mukaan palvelujärjestelmää on kehitettävä niin, että nuorten päihde- ja mielenterveyspalvelut kulkevat yhdessä.