Kokoomuksen Marttinen: Lindtmanin kasvupaketti perustuu toiveajattelulle

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matias Marttisen mukaan Lindtman on kyhännyt kasvupakettinsa pelkän toiveajattelun varaan. Marttinen pitää SDP:n vaihtoehtoa vastuuttomuuden huippuna, sillä siitä on sivuutettu vaikutusarviot ja rivien väliin on piilotettu valtavasti uusia kustannuksia. Marttinen sanoo Lindtmanin ajavan Suomen paitsioon myös uusien investointien kilpailussa.

”SDP:n kauan odotettu työllisyyspaketti on valtava pettymys. Lindtman on kyhännyt kasvupakettinsa pelkän toiveajattelun varaan”, Marttinen sanoo.

Paketissa luvataan työllisyyden kasvavan noin 120 000:lla työllisellä ja toimien arvioitujen positiivisten yhteisvaikutusten julkiseen talouteen olevan pitkällä aikavälillä yli kuusi miljardia euroa. Marttinen huomauttaa, etteivät paketin odotukset perustu minkäänlaisiin luotettaviin laskelmiin, koska niitä ei ole tehty.

”Lindtmanin esitykset ovat täynnä ilmaa. Rivien väleihin on jälleen piilotettu valtavasti uusia kustannuksia ja paketista puuttuvat tyystin esitysten vaikutukset budjettiin. Lindtmanin SDP on ottanut tavaksi jättää esitystensä vaikutukset kokonaan laskematta”, Marttinen sanoo.

Marttinen sanoo paketin rakentuvan pelkkien oletuksien varaan.

”Odotuksien ja toiveiden varaan laskettu talous- ja työllisyyspolitiikka on kaukana vastuullisesta. Suomen talous on vakavasti kriisiytynyt. Se on tosiasia, jolle Lindtman näyttää ummistaneen silmänsä täysin”, Marttinen sanoo.

Marttinen huomauttaa SDP:n teollisuuspoliittisten ehdotusten olevan täysin nurinkurisia.

“Lindtman puhuu uusista investoinneista, mutta lyö pöytään jälleen lisää veroja yrityksille. Demareiden mallissa hallituksen hyvä verohyvitys vesittyisi täysin. SDP:n lääkkeillä Lindtman ajaisi Suomen paitsioon uusien investointien kilpailussa”, Marttinen päättää.

Kokoomuksen Talvitie: Norminpurku sujuvoittaa kesätapahtumien järjestämistä19.7.2024 07:18:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallituksen tekemä korjaussarja rakentamislakiin on helpottamassa tapahtuma-alan huolia. Jatkossa väliaikaisilta lava- ja telttarakennelmilta ei edellytetä erillistä rakentamislupaa. Kokoomuksen kansansanedustaja Mari-Leena Talvitien mukaan turvallisuuden takaavasta sääntelystä ei tingitä, mutta edellisen hallituksen kaavailema rakennuslupa olisi ollut liian järeä työkalu alalle.