Näin luot kesän parhaan tietovisan – Suomen tunnetuimmalta tietovisanikkarilta yli 2 000 uutta kiperää kysymystä

Tietokilpailun laatiminen on oma taiteenlajinsa. Hyvä kysymys on virheetön, vaikeustasoltaan sopiva eikä jätä tilaa tulkinnalle. Magnus Malin uutuuskirja Knoppi 2 tarjoaa uusia ja herkullisen visaisia tietokilpailukysymyksiä 200 aiheesta!

Kuka on Suomen käännetyin kirjailija (45 kieltä)?  Minkä kaupungin nimi on Porschen logossa?

Oletpa kysymysten laatija, pubivisajoukkueesi kantava voima tai muuten vain etsimässä nippelitietoa, Magnus Malin Knoppi 2 on kirja sinulle!

Tv:stäkin tuttu pitkän linjan visailuekspertti on koonnut kirjaansa parhaita knoppeja, joilla harjoitat tietämystäsi 200 aihealueella. Mukana on kaikki klassiset aihealueet, kuten kotimainen kirjallisuus ja Suomen presidentit, mutta myös jännempiä teemoja kuten muoti ja vaatteet sekä lääketiede.

Mali antaa kirjassaan myös ohjeet hyvän tietovisan laatimiseen;

1. Varmista, että faktat ovat oikein. Kuulostaa itsestään selvyydeltä, mutta tietovisakysymyksissä törmää yllättävän usein virheisiin. Esimerkiksi Kiinan muuri ei näy avaruudesta asti, vaikka näin usein väitetään.

2. Varmista, että vastauksessa ei ole tulkinnanvaraa. Jos kysyt vaikka kuka on näytellyt tiettyä roolia, varmista, että missään muussa tuotannossa ei ole ollut jotain toisen nimistä henkilöä näyttelijänä.

3. Tunne yleisösi. Ota huomioon esimerkiksi ikä ja kansallisuus, niin pystyt paremmin haarukoimaan sopivia kysymyksiä.

4. Löydä sopiva vaikeustaso. Voit lisätä tai poistaa kysymykseen määreitä tai vihjeitä. Sekä liian vaikeat että liian helpot kysymykset latistavat tunnelmaa.

5. Ajankohtaisuus. Moni ajankohtainen kysymys ei toimi enää vuoden päästä, vaan on muuttunut liian vaikeaksi tai muuten epäkiinnostavaksi.

6. Vältä liian ikäviä aiheita. Myös tiettyjä ihmisryhmiä loukkaavat kysymykset kannattaa jättää pois.

Knoppi 2 on arvostelu- ja käsittelyvapaa 3.6. Teos ilmestyy painettuna ja e-kirjana.

Magnus Mali on Suomen tuotteliain tietovisanikkari, joka on tehnyt tuhansia kysymyksiä lautapeleihin, tv-ohjelmiin, lehtiin ja pubivisoihin. Mali on julkaissut kuusi tietokilpailukirjaa, vuonna 2023 ilmestyi ensimmäinen Knoppi. Mali muistetaan Jahti ja Super-Jahti -ohjelmien Terävänä.

Haastattelupyynnöt, pdf-vedokset ja arvostelukappaleet: adele.couavoux@otava.fi

Otavan Kirjaston uutuusromaaneissa tutkitaan rakkauden eri ilmenemismuotoja, pohditaan ihmisen sietokykyä, tarkastellaan perhedynamiikkaa sekä syödään hyvin24.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Otavan Kirjaston kesä ja syksy on kirjallisuuden juhlaa. Lina Wolff tutkii halua ja valtaa ainutlaatuisella tavalla kulttiteoksessaan Rakastajat. Bryan Washingtonin Sydän lautasella tarjoilee lukijoilleen epätäydellistä ystävyyttä, pakkomielteitä, seksiä ja aivan taivaallisen hyvää lohturuokaa. Oksana Vasjakinan Aro on rohkeudestaan ylistetyn, kotimaassaan kielletyn venäläiskirjailijan omakohtaisen trilogian toinen osa, jossa katse kääntyy äidistä isään. Sally Rooneyn odotettu romaani Intermezzo kysyy, miten paljon ihminen voi kantaa sisällään särkymättä. Pohjoismaiden tunnetuimman nykykirjailijan Jonas Hassen Khemirin Siskokset on häikäisevä kertomus perheestä, toiseudesta ja pakenemisesta. Maailmankirjallisuuden kiintotähden Margaret Atwoodin kertomuskokoelma Vanhaa rakkautta huokuu ovelaa valovoimaa ja hiljaista tuskaa.

TÄNÄÄN: Otavan online-hyvinvointipressissä 11.6. kuulet syksyn tärkeimmistä lifestyle-uutuuksista11.6.2024 09:48:10 EEST | Tiedote

Tervetuloa kurkistamaan syksyn 2024 tietokirjauutuuksiin! Otavan hyvinvointipressissä pääset sukeltamaan syksyn isoihin hyvinvointi- ja lifestyle-teemoihin suoraan tietokirjailijoiden johdattelemana. Iltapäivän aikana olemme kahden kesken Sami Kurosen kanssa, opimme tulkitsemaan unia, käsittelemme ulkopuolisuuden kokemuksia ja pakkaamme repun valmiiksi soolomatkaa varten. Tervetuloa linjoille!