Kokoomuksen Kaunisto: Talouskasvu on turvallisuutta

Ville Kaunisto. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan varapuheenjohtaja Ville Kaunisto on huolissaan Euroopan hitaasta talouskasvusta. Euroopan unioni on jäänyt talouskasvussa Yhdysvaltojen ja Kiinan jalkoihin. Kauniston mielestä kestävä talous ja kilpailukyky ovat EU:n keskeisiä välineitä rakentaa turvallisuutta.

”Omasta talouskasvusta huolehtiminen on myös turvallisuudesta huolehtimista. Mikäli emme Eurooppana ole taloudellisti uskottava neuvottelukumppani jäämme suurvaltojen jalkoihin. Vahva talouskasvu takaa paikkamme suurvaltojen vertaisena pelaajana, ei vain muiden pelikenttänä”, Kaunisto toteaa.

Kauniston mielestä kilpailukyvyn vahvistamiseksi on luotava vahva taloudellinen toimintaympäristö, jossa yritykset voivat toimia mahdollisimman vapaasti.

”Teknologianeutraalisuus, innovaatiomyönteisyys ja toimivat sisämarkkinat ovat uusien investointien edellytyksiä. EU:n sisämarkkinoiden tulee olla mahdollisimman yrittäjäystävällisiä, jottei EU jää kovassa kilpailussa Yhdysvaltojen varjoon”, Kaunisto sanoo.

Kilpailukykyinen talous antaa EU:lle uskottavuutta myös globaaleilla areenoilla. Kauniston mukaan tämä vahvistaa myös Suomen ja koko Euroopan turvallisuutta.

”Kuinka moni maa on pärjännyt sodassa, jos oma talous ja kilpailukyky on jätetty kuralle”, Kaunisto päättää.

Kokoomuksen lääkärikansanedustaja Mia Laiho Otkesin raportista: Nuorten huumekuolemiin on puututtava12.6.2024 14:30:46 EEST | Tiedote

On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kus on julkistanut tänään raportin alle 25-vuo­tiai­den nuor­ten ta­pa­tur­mai­sisten huumekuolemien teematutkinnasta, tavoitteenaan tuottaa tietoa ja antaa suosituksia alle 25-vuotiaiden nuorten tapaturmaisten huumekuolemien ehkäisemiseksi. Otkesin mukaan palvelujärjestelmää on kehitettävä niin, että nuorten päihde- ja mielenterveyspalvelut kulkevat yhdessä.