Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin
Kesälläkin Kela-asiat kannattaa hoitaa OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.
Kelan palvelupisteiden aukioloajoissa on muutoksia kesän aikana. Kesäaukioloajat tulevat voimaan porrastetusti kesäkuusta alkaen ja päättyvät viimeistään 30.9.2024.
Ajantasaiset aukioloajat kannattaa tarkistaa osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteet. Voit myös katsoa erillisen listauksen Kelan palvelupisteiden aukioloajoista kesällä 2024 (pdf).
Kela-asiat voit hoitaa helposti verkossa tai puhelimessa
Voit hoitaa useimmat Kela-asiat verkossa: voit esimerkiksi hakea etuuksia, tarkistaa päätöksen, nähdä tuen maksupäivän, toimittaa liitteitä ja lähettää Kelaan viestejä. Kelan verkkosivuilla chattirobotti neuvoo kaikkina vuorokauden aikoina muun muassa toimeentulotukeen, yleiseen asumistukeen, opiskelijoiden tukiin sekä perhe-etuuksiin liittyvissä asioissa. Kela palvelee asiakkaita myös Facebookissa ja Instagramissa.
Jos omaan asiaan ei löydy vastausta verkosta, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun. Puhelinpalvelu on kesälläkin avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–16. Juhannusaattona 21.6. puhelinpalvelumme on suljettuna. Puhelimessa voit hoitaa samoja henkilökohtaisia asioita kuin palvelupisteessä.
Saamenkieliset palvelut kesäkaudella
Kelan koltansaamenkielinen puhelinpalvelu on avoinna torstaisin klo 9–11 numerossa 020 634 4795 (suljettu 17.6.–5.7. ja 29.7.–9.8.2024). Pohjoissaamenkielinen puhelinpalvelu on toistaiseksi suljettu.
Saamenkieliset asiakkaat voivat jättää myös yhteydenottopyynnön sähköpostiin osoitteeseen saame@kela.fi.
Miten hoidan Kela-asiani, jos lähin palvelupiste on kiinni?
Jos et voi hoitaa asiaasi verkossa tai puhelimessa ja lähin Kelan palvelupiste on kiinni, voit saada apua Kela-asioihin myös muualta. Monella paikkakunnalla on viranomaisten yhteinen asiointipiste, jossa neuvotaan Kela-asioissa yleisellä tasolla. Kela-asioihin saa neuvontaa myös monissa Ohjaamoissa, lähitoreilla ja palvelukeskuksissa.
Lisäksi usealla paikkakunnalla on Kelan etäpalvelu, jonka kautta saat Kelan työntekijään kuva- ja ääniyhteyden. Etäpalvelu vastaa palvelua Kelan omassa palvelupisteessä.
Paperipostin voit lähettää osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Irma ParénKelan eteläisen palveluyksikön johtaja
Puh:020 635 7001irma.paren@kela.fiPirjo MyyryKelan itäisen palveluyksikön johtaja
Puh:020 634 4299pirjo.h.myyry@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme