Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin

Kesälläkin Kela-asiat kannattaa hoitaa OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.

Kelan palvelupisteiden aukioloajoissa on muutoksia kesän aikana. Kesäaukioloajat tulevat voimaan porrastetusti kesäkuusta alkaen ja päättyvät viimeistään 30.9.2024.

Ajantasaiset aukioloajat kannattaa tarkistaa osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteet. Voit myös katsoa erillisen listauksen Kelan palvelupisteiden aukioloajoista kesällä 2024 (pdf).

Kela-asiat voit hoitaa helposti verkossa tai puhelimessa

Voit hoitaa useimmat Kela-asiat verkossa: voit esimerkiksi hakea etuuksia, tarkistaa päätöksen, nähdä tuen maksupäivän, toimittaa liitteitä ja lähettää Kelaan viestejä. Kelan verkkosivuilla chattirobotti neuvoo kaikkina vuorokauden aikoina muun muassa toimeentulotukeen, yleiseen asumistukeen, opiskelijoiden tukiin sekä perhe-etuuksiin liittyvissä asioissa. Kela palvelee asiakkaita myös Facebookissa ja Instagramissa.

Jos omaan asiaan ei löydy vastausta verkosta, voit soittaa Kelan puhelinpalveluun. Puhelinpalvelu on kesälläkin avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–16. Juhannusaattona 21.6. puhelinpalvelumme on suljettuna. Puhelimessa voit hoitaa samoja henkilökohtaisia asioita kuin palvelupisteessä.

Saamenkieliset palvelut kesäkaudella

Kelan koltansaamenkielinen puhelinpalvelu on avoinna torstaisin klo 9–11 numerossa 020 634 4795 (suljettu 17.6.–5.7. ja 29.7.–9.8.2024). Pohjoissaamenkielinen puhelinpalvelu on toistaiseksi suljettu.

Saamenkieliset asiakkaat voivat jättää myös yhteydenottopyynnön sähköpostiin osoitteeseen saame@kela.fi.

Miten hoidan Kela-asiani, jos lähin palvelupiste on kiinni?

Jos et voi hoitaa asiaasi verkossa tai puhelimessa ja lähin Kelan palvelupiste on kiinni, voit saada apua Kela-asioihin myös muualta. Monella paikkakunnalla on viranomaisten yhteinen asiointipiste, jossa neuvotaan Kela-asioissa yleisellä tasolla. Kela-asioihin saa neuvontaa myös monissa Ohjaamoissa, lähitoreilla ja palvelukeskuksissa.

Lisäksi usealla paikkakunnalla on Kelan etäpalvelu, jonka kautta saat Kelan työntekijään kuva- ja ääniyhteyden. Etäpalvelu vastaa palvelua Kelan omassa palvelupisteessä.

Paperipostin voit lähettää osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.