Festivaalivuosi 2022 toi alalle ylikuumenemista, uusien festivaalien ryntäyksen, tapahtumien peruuntumisia ja konkursseja
LiveFIN toteutti tutkimuskyselyn vuoden 2022 suomalaisten rytmimusiikkifestivaalien tilanteesta. Kyselyyn vastasi 64 festivaalia, joiden kävijämäärä vastasi lähes puolta koko Suomen festivaalikäynneistä. Lähes puolelle vastanneista vuosi 2022 oli taloudellisesti tavanomainen, mutta noin neljäsosalle edelleen tavanomaista huonompi.

Vuonna 2022 koronarajoitusten purkaminen synnytti markkinoiden ylikuumenemisen ja uusien festivaalien ryntäyksen. Kaikkiaan festivaaleja järjestettiin 573. Näistä ennätysmäärä, 107 festivaalia, oli uusia. Monet näistä eivät kuitenkaan olleet pitkäikäisiä, sillä vain puolet niistä järjestettiin myös vuonna 2023. Suurin osa festivaaleista, lähes kolmasosa, järjestettiin Uudellamaalla. Seuraavaksi eniten festivaaleja oli Pirkanmaalla (12%).
Lipunostajat pelkäsivät peruutuksia ja ostivat liput viime hetkillä
Vuonna 2022 ihmiset ostivat lippunsa myöhemmin kuin ennen, mikä vähensi ennustettavuutta ja lisäsi järjestäjien riskiä. 40 festivaalia jouduttiin perumaan, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin korona-aikaa lukuun ottamatta. Peruutukset saivat paljon mediahuomiota.. Tämä puolestaan vähensi ennakkomyyntiä entisestään, koska ihmiset pelkäsivät lisäperuutuksia. Pettymykset kävijämäärissä ja koronan jälkivaikutukset aiheuttivat vuonna 2022 myös neljä konkurssia. Suurin vaikutus alalle oli RH Entertainment Oy:n konkurssi, sillä yritys oli festivaalien lukumäärässä mitaten Suomen suurin.
Alan suurimpina haasteina pidettiin kustannusten nousua, yleistä taloudellista tilannetta, inflaatiota ja asiakkaiden ostovoimaa. Nämä kertovat yleisestä huonosta taloudellisesta tilanteesta. Festivaalitoimijat kokivat tärkeimmäksi trendiksi viiden vuoden sisällä alan keskittymisen. Lisäksi uskottiin, että kansainvälisten toimijoiden määrä lisääntyy ja että vahvat ja vakiintuneet festivaalit tulevat pärjäämään jatkossakin. Toisaalta pienten ja erottuvien festivaalien menestyminen nähtiin myös yhtenä trendinä.
Myös 2023 oli festivaaleille toisaalta ennätysten, toisaalta konkurssien vuosi
Myös vuonna 2023 järjestettiin jälleen ennätysmäärä, yli 600, rytmimusiikkifestivaalia. Näistä uusia oli lähes 100. Kokonaiskäyntimäärä oli edellisvuoden tapaan noin 3 miljoonaa. Vuoden 2023 festivaalijärjestäjistä kaksi yhdistystä teki konkurssin. Lisäksi kaksi merkittävää festivaalijärjestäjää, Loud’n Live Promotions Oy ja Nordic Live Productions Oy hakeutuivat ja pääsivät velkasaneeraukseen. Taloudellisten ongelmien taustalla olivat sekä koronavuosien aiheuttamat tappiot että kesän 2023 odotettua pienemmät kävijämäärät.
Rytmimusiikkifestivaalien tilastointi parantui merkittävästi, kun kotimaisen elävän musiikin yksityissektorin edunvalvontajärjestö LiveFIN ry ja Suomen Jazzliitto ry julkaisivat rytmimusiikkia tarjoavista festivaaleista koko Suomen kattavan listan vuodesta 2019 alkaen (livefin.fi/avoin-toimialadata). Avoimen toimialadatan pohjalta voidaan todeta, että 80% festivaaleista on alle 5 000 kävijän pieniä festivaaleja. Yli 60 000 kävijän festivaaleja on vain kaksi prosenttia. Noin 40% järjestäjistä on osakeyhtiöitä ja 36% yhdistyksiä.
Suomalaista festivaalikenttää tarkasteleva toimialabarometrikysely on toteutettu nyt viisi kertaa vuodesta 2015 alkaen. Taideyliopiston Sibelius-Akatemian julkaisusarjassa julkaistun Toimialabarometrikyselyn rakentamisesta ja levittämisestä vastasi LiveFIN ry. Tutkimusraportin toteuttivat Lapin yliopiston Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti sekä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian taidejohtamisen oppiaine. Muita yhteistyökumppaneita olivat tutkimukseen osallistuneet festivaalit.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maarit Kinnunen, tutkija, maarkinn@ulapland.fi, + 358 50 577 9153
Jenna Lahtinen, LiveFIN ry, toiminnanjohtaja, jenna.lahtinen@livefin.fi, +358 50 376 3767
Susanna Hulkkonen, LiveFIN ry, viestintäpäällikkö, susanna.hulkkonen@livefin.fi, +358 50 911 6570
Karoliina Pirkkanen, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, viestintäsuunnittelija, karoliina.pirkkanen@uniarts.fi, +358 40 710 4319
Linkit
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Grönlund-Nisusen pilvi-installaatio Hengitys-näyttelyssä kutsuu pysähtymään ja havainnoimaan24.2.2025 10:55:00 EET | Tiedote
Kineettisen ja mekaanisen taiteen perinteitä ja nykytilaa tarkasteleva Hengitys tuo yhteen eri sukupolvien taiteilijoita. Kuva/Tilassa esillä olevan näyttelyn keskiössä on taiteilijaduo Grönlund-Nisusen installaatio Pneumaattinen pilvi, jonka hidas, hengittävä liike luo näyttelytilaan keskittyneen rytmin.
Taideyliopisto lausui Kulttuurivirastoa koskevasta lakiesityksestä6.2.2025 15:16:19 EET | Tiedote
Taideyliopisto jätti lausunnon opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan virastouudistusta koskevaan lainsäädäntöehdotukseen 31.1.2025. Taideyliopiston kirjastonjohtaja Tommi Harjun mukaan uudistuksen yhteydessä tulee varmistaa saavutettavuuskirjasto Celian palvelujen saavutettavuus ja käytettävyys. Lisäksi huomiota tulee kiinnittää Varastokirjaston suoritteiden maksuttomuuden säilyttämiseen myös jatkossa. Nämä asiat ovat olennaisia yliopistojen tutkijoiden ja opiskelijoiden tarpeiden kannalta.
Analía Capponi-Savolainen paljastaa lasten laulamisen syviä merkityksiä5.2.2025 13:13:00 EET | Tiedote
Väitöskirjassaan Capponi-Savolainen havaitsi, että laulaminen on tärkeä osa ekaluokkalaisten elämää.
Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén: “Taide ja kulttuuri ovat yhteiskunnan ytimessä”4.2.2025 13:28:43 EET | Tiedote
Taideyliopisto julkaisi tavoitteensa huhtikuun kunta- ja aluevaaleihin ja esittää niiden rinnalla toimenpiteitä, joilla kunta- ja aluepäättäjät voivat vahvistaa kuntien ja hyvinvointialueiden elinvoimaa sekä hyvinvointia. Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildénin mukaan taiteella ja kulttuurilla on keskeinen rooli yhteiskunnan rakentamisessa.
Visa-Pekka Mertanen avaa uusia näkökulmia syntetisaattorilla improvisoituun jazziin14.1.2025 15:32:00 EET | Tiedote
Syntetisaattorit ovat läsnä kaikkialla: 1970-luvulta lähtien valtaosa musiikista, jota kuulemme vaikkapa autoradioissa, hotelliauloissa ja työpaikkojen kahvihuoneissa, sisältää syntetisaattorin. Soittimena syntetisaattorit ovat kenties saaneet 2000-luvun musiikissa enemmän näkyvyyttä kuin sähkökitarat. Syntetisaattorin tarjoamat ilmaisumahdollisuudet haastavat soittajaa ajattelemaan kuin sovittaja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme