Lääkärimuotokuvien historiaa – HUSin taidekokoelman aarteet

Taidekirjasta Seinälle nostetut – Lääkärimuotokuvia Hippokrateesta HUSin kokoelmiin (Parvs 2020) on nyt ilmestynyt englanninkielinen ja ruotsinkielinen versio. Upplyft på väggen – Läkarporträtt från Hippokrates till HNS samlingar ja Carers on the Pedestal – Medical Portaiture from Hippokrates to the HUS Collection esittelevät lääkäreiden ja ylihoitajien muotokuvia Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin sekä Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan taidekokoelmista.

Taide on kautta aikojen kuvannut lääketiedettä sekä sen harjoittajia ja symboleja monin tavoin. Kirjojen laaja johdanto kertoo muotokuvissa esiintyvistä lääketieteen symboleista sekä tarjoaa kiehtovan katsauksen lääkärimuotokuvien historiaan kautta aikojen, Hippokrateesta Napoleonin henkilääkäriin ja Sigmund Freudista Che Guevaraan.

Suomen lääkärimuotokuvien perinne alkaa jo 1600-luvulta Turun Kuninkaallisesta Akatemiasta. Lääkäreiden ja muiden oppineiden muotokuvia ryhdyttiin aluksi maalauttamaan yliopistoissa ja julkisissa laitoksissa. Lääkärien muotokuvat kertovat kohteidensa lisäksi lääketieteen, sairaaloiden ja hoidon historiasta.

HUSin mittavissa kokoelmissa on yli 400 eri aikoina maalattua muotokuvaa, joista näihin kirjoihin on valittu osa. Muotokuvat esittävät Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin klinikoilla ja yliopiston sairaaloissa toimineita ja toimivia merkittäviä henkilöitä. Lääkärimuotokuvien lisäksi mukana on myös joidenkin ylihoitajien muotokuvia. Muotokuvien tekijöinä ovat muun muassa Akseli Gallen-Kallela, Albert Edelfelt, Eero Järnefelt, Kuutti Lavonen ja Marjatta Tapiola.

Kirjojen kirjoittajina ovat taidehistorioitsija Markku Valkonen ja ortopedi Seppo Seitsalo. Kirjat on tehty yhteistyössä HUSin taidetoimikunnan kanssa. Toimikunta edistää ja yhtenäistää taidetoimintaa sairaaloissa ja tekee suosituksia taidehankinnoista sekä niiden sijoituspaikoista.

Upplyft på väggen – Läkarporträtt från Hippokrates till HNS samlingar
Kirjoittajat: Markku Valkonen ja Seppo Seitsalo
Kääntäjät: Leena Kuumola (ruotsi) ja Tomi Snellman (englanti)
Parvs ja HUS 2024, molemmissa kirjoissa 208 sivua

Seinälle nostetut – Lääkärimuotokuvia Hippokrateesta HUSin kokoelmiin
Kirjoittajat: Markku Valkonen ja Seppo Seitsalo
Parvs, HUS ja Helsingin yliopisto 2020, 320 sivua

Arvostelukappaleet ja kuva-aineisto medialle: Hanna Karppanen, kustantaja, Kustannusosaekyhtiö Parvs, hanna.karppanen@parvs.fi

Lisätietoa HUSin taidekokoelmasta: Kirsti Bergström, erikoissuunnittelija ja taideasiantuntija, HUS, Kiinteistö- ja toimitilapalvelut, kirsti.bergstrom@hus.fi

Upplyft på väggen, Parvs ja HUS 2024
Carers on the Pedestal, Parvs ja HUS 2024
Seinälle nostetut, Parvs, HUS ja Helsingin yliopisto 2020
Aukeama kirjasta Carers on the Pedestal
Aukeama kirjasta Upplyft på väggen
Albert Edelfelt: ”Johan Wilhelm Runeberg”, 1902, öljy kankaalle, 132 × 90 cm, Helsingin yliopiston kokoelmat, Helsingin yliopistomuseo
Wilho Sjöström: ”Laimi Leidenius”, 1937, öljy kankaalle, 115 × 96 cm, Helsingin yliopiston kokoelmat, Naistenklinikka
Marjatta Tapiola: ”Sirpa Asko-Seljavaara”, 2004, öljy kankaalle, 110 × 90 cm, HUSin taidekokoelma, Töölön sairaala
Eero Järnefelt: ”Frans Ali Krogius”, 1925, öljy kankaalle, 140 × 97 cm, Helsingin yliopiston kokoelmat, Kirurginen sairaala
Akseli Gallen-Kallela: ”Mathias (Matti) Anselm Äyräpää”, 1911, öljy kankaalle, 105 × 96 cm Helsingin yliopiston kokoelmat, Hammaslääketieteen laitos

Riiko Sakkisen uutuuskirja on taiteellinen tutkimus Fuengirolan suomalaisvähemmistöstä12.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Los moimoi de Fuengirola -kirja liittyy näyttely- ja tutkimusprojektiin, jossa taiteilija Riiko Sakkinen (s. 1976) käsittelee suomalaista identiteettiä. Espanjan Aurinkorannikolla Fuengirolassa asuu noin 30 000 suomalaisen yhteisö, jonka jäsenet eivät välitä opiskella paikallista kieltä tai tapoja. He elävät omaa, puolieristäytynyttä elämäänsä ja viettävät kotoisasti aikaa suomalaisissa baareissa ja tukeutuvat omiin suomalaisiin kauppoihinsa, palveluihinsa ja instituutioihinsa. Fuengirolan hallinto onkin nimennyt kuntansa ”Suomen eteläisimmäksi kaupungiksi”.

Jarmo Mäkilän uutuuskirja on autofiktiivinen muistelma taiteilijan lapsuudesta6.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Raumalaissyntyinen Jarmo Mäkilä (s. 1952) lukeutuu maamme merkittävimpiin kuvataiteilijoihin. Mäkilä on suunnannäyttäjä ja oman tiensä kulkija, ja hänen taiteensa on ollut laajasti esillä myös muualla maailmassa. Rauman taidemuseon näyttelynavajaisissa 7. kesäkuuta julkaistavassa kirjassa Mäkilä avaa taiteensa lähtökohtia autofiktiivisen kirjoittamisen keinoin. Näissä teksteissä ja niihin liitetyissä maalauksissaan hän palaa lapsuutensa maisemiin sodanjälkeisen Suomen uudelleenrakentamisen aikaan.