Vuoden viestintäammattilaisena palkittiin viestintäjohtaja Vivikka Richt, vuoden johtajana akateeminen rehtori Tapio Määttä

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry palkitsi ansioituneita viestijöitä ja viestintätekoja vuoden päätapahtumassaan ProCom-päivässä 6.6.2024. Vuoden viestintätekona palkittiin opiskelijoiden yliopisto- ja kouluvaltaukset hallituksen leikkauksia vastaan. Samassa sarjassa sai kunniamaininnan Kansallisteatterin näytelmä ”Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin”. Elämäntyöpalkinnon sai Finanssiala ry:n viestinnästä, yhteiskuntasuhteista ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Tuomo Yli-Huttula.

”Palkittuja henkilöitä yhdistää se, että heidän viestintänsä perustuu avoimuuteen, johdonmukaisuuteen ja arvoihin. Palkitut viestintäteot ovat puolestaan vaikuttaneet yhteiskunnallisesti nostamalla julkiseen keskusteluun tärkeitä teemoja”, sanoo tuomariston työskentelyä johtanut ProComin hallituksen puheenjohtaja Antti Oksanen.

Vuoden viestintäammattilaisena palkittua sosiaali- ja terveysministeriön viestintäjohtaja Vivikka Richtiä kuvataan viestijänä vakuuttavaksi ja inspiroivaksi, ja hän kerää kiitosta mm. sparraustaidoista, haastavien viestintätilanteiden hoidosta ja tasa-arvotyöstä. Richt aloitti STM:n viestinnän johdossa keskellä pahinta koronapandemiaa, ja hänen aloitteestaan käynnistettiin viikoittaiset tiedotustilaisuudet. Vuoden 2023 kesällä Richt puolusti valtioneuvoston henkilöstön oikeutta osallistua Pride-tapahtumiin korostamalla, että kyse ei ollut politiikasta, vaan tasa-arvosta ja ihmisarvosta.

Vuoden johtajana palkittu oikeustieteen tohtori, Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä on johtaja, joka käyttää viestintää oleellisena osana avointa ja osallistavaa johtamistaan. Hän avaa päätöksenteon taustoja ja prosesseja myös sosiaalisen median kanavissa, joissa hänellä on huomattava seuraajakunta. Akateemisena johtajana Määttä osallistuu aktiivisesti julkiseen keskusteluun yliopistoista, koulutuksesta, tieteestä ja tutkimuksesta. Hän korostaa tieteen vapautta sekä puolustaa tutkijoita vihapuheelta.

Vuoden viestintätekona palkitut opiskelijoiden yliopisto- ja kouluvaltaukset hallituksen leikkauksia vastaan saivat viestintäpalkintotuomariston mielestä opiskelijoiden viestin kuuluviin ja poliitikot tietoiseksi päätöstensä seurauksista. Helsingin yliopistosta alkanut opiskelijaliike valtasi syksyllä 2023 oppilaitosten tiloja nostaakseen esille maan hallituksen suunnittelemat leikkaukset opiskelijoiden asumistukeen ja maahanmuuttopolitiikan heikennyksiin, jotka vaikuttavat ulkomaisten opiskelijoiden asemaan. Liike levisi nopeasti kymmeniin oppilaitoksiin ja muille paikkakunnille.

Vuoden viestintäteko -sarjassa kunniamaininnan saanut Kansallisteatterin näytelmä Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin oli tuomariston mielestä yksi vuoden 2023 kulttuuritapauksia. Ujuni Ahmedin ja Elina Hirvosen kirjaan perustuva ja Satu Linnapuomin ohjaama näytelmä toi kansallisnäyttämölle ensimmäistä kertaa somalitaustaisen ihmisen tarinan, ja se oli vahva tarina tyttöjen oikeuksien puolesta. Esityksessä vähemmistöt olivat myös tarinansa kertojia, eivät vain tarinan kohteita.

Elämäntyöpalkinnolla palkittu Tuomo Yli-Huttula on tehnyt viime vuosina merkittävän työn paitsi edustamansa organisaation, Finanssiala ry:n, myös koko Suomen vaikuttajaviestinnän avoimuuden lisäämiseksi. Vaikuttajaviestinnän ammattilaisten Edunvalvontafoorumin puheenjohtajana hänellä oli tärkeä rooli vuoden 2024 alussa toimintansa aloittaneen Avoimuusrekisterin synnyssä. Työkokemus journalistina, erityisavustajana, viestijänä ja tietokirjailijana on lisännyt Yli-Huttulan ymmärrystä viestinnästä ja vaikuttamisesta, ja hän jakaa sitä koko viestijäyhteisön hyväksi.

ProCom palkitsee vuosittain ansioituneita viestintätekoja ja tekijöitä. Ehdotukset palkittaviksi kerätään avoimesti verkossa ProComin jäsenistöltä ja muilta viestintäammattilaisilta. Valinnan tekee vuosittain vaihtuva tuomaristo. Tänä vuonna tuomaristoon kuuluivat Milttonin johtaja ja Helsingin kirjamessujen ohjelmajohtaja Ville Blåfield, vuonna 2023 vuoden viestintäammattilaisena palkittu Tampereen kaupungin tapahtumapäällikkö Saara Saarteinen, yleisen valtio-opin dosentti ja Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan varadekaani Hanna Wass, Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja ja ProComin hallituksen puheenjohtaja Antti Oksanen sekä ProComin toimitusjohtaja Jarno Forssell.

Jarno Forssell
ProCom
jarno.forssell@procom.fi

Jaana Raatikainen
viestintäpäällikkö
ProCom
jaana.raatikainen@procom.fi

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. 77-vuotias ProCom on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö ja alansa vanhimpia järjestöjä Euroopassa. ProComiin kuuluu noin 2 700 viestinnän ammattilaista, jotka työskentelevät yrityksissä, julkissektorilla ja järjestöissä. www.procom.fi

Antti Oksanen ProComin puheenjohtajaksi, hallitukseen neljä uutta viestintäalan vaikuttajaa23.11.2023 08:45:53 EET | Tiedote

Suomen suurin viestinnän alan järjestö ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on vuosikokouksessaan valinnut hallituksensa puheenjohtajaksi Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja Antti Oksasen. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin neljä uutta viestintäalan vaikuttajaa: Senior Communications Manager Gia Forsman-Härkönen KONEelta, viestintäpäällikkö Hanna Leppäniemi S-Ryhmästä, viestintäyrittäjä Atte Palomäki sekä viestintäjohtaja Johanna Vesikallio valtiovarainministeriöstä.