Kansanedustajat Jenni Pitko ja Tiina Elo esittävät metsästyslain muutosta – salametsästys johtaisi kannanhoidollisen metsästyksen keskeytykseen määräajaksi

Vihreiden kansanedustajat, ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Jenni Pitko ja maa- ja metsätalousvaliokunnan jäsen Tiina Elo esittävät salametsästyksen ehkäisyn ja suurpetokantojen suunnitelmallisen ylläpidon ratkaisuksi lakimuutosta, jonka mukaan salametsästys vaikuttaisi kannanhoidollisen metsästyksen mahdollisuuksiin alueilla, joilla salametsästystä on tapahtunut.

– Olemme viime vuosina nähneet, että salametsästys on Suomessa räikeä ongelma, josta vain jäävuoren huippu tulee esiin. Tarvitsemme uusia, tehokkaita työkaluja tämän rikollismuodon kitkemiseen ja ennaltaehkäisyyn, Jenni Pitko korostaa.

– Metsästäjäyhteisöllä on suuri merkitys salametsästyksen kitkemisessä. Salametsästys haittaa monella tavalla paitsi luonnonsuojelutyötä, myös laillista metsästystä. Valitettavasti metsästäjäyhteisöjen reaktiot salametsästykseen ovat hyvin kirjavia. Jotkut metsästysseurat suhtautuvat salametsästykseen todella tiukasti, toiset taas hyvin leväperäisesti. Tällä lakimuutoksella halutaan antaa sekä viranomaiselle että metsästäjäyhteisölle lisää vipuvoimaa estää salametsästystä ja kehittää metsästäjäyhteisön omaa puuttumista metsästysrikoksiin, Tiina Elo perustelee.

Lakialoitteessa metsästyslain 41 a pykälän 3 momenttia muutettaisiin siten, että kannanhoidollisten poikkeuslupien myöntäminen voidaan lopettaa korkeintaan kolmeksi vuodeksi sellaisen riistanhoitoyhdistyksen alueella, jolla todistetusti on tapahtunut suteen, karhuun tai ilvekseen kohdistettua salametsästystä. Rajoitus koskisi sitä lajia, jonka salametsästystä alueella on todettu. Muutoksella ei olisi vaikutusta vahinko- ja vaaraperusteella myönnettäviin poikkeuslupiin.

– Suurpetokantojen kannanhoidollisten metsästyslupien taustalla täytyy aina olla paras mahdollinen kanta-arvio. Salametsästys muuttaa alueen kantaa hallitsemattomasti, jolloin tarvitaan toimia, joilla kantaan kohdistuvaa metsästyspainetta saadaan tasattua, Jenni Pitko linjaa.

Sofia Virta iloitsee: “Vihdoin hallituspuolueelta keskustelunavaus, jolle voin antaa täyden tuen”12.6.2024 11:16:35 EEST | Tiedote

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta sanoo mielellään kirittävänsä hallituspuolueita parhaisiin mahdollisiin ratkaisuihin lastensuojelun kehittämiseksi. Aiemmin lastensuojelussa työskennellyt Virta kertoo, että Kokoomuksen eduskuntaryhmän julkaisemassa kymmenessä keinossa lastensuojelun kehittämiseksi on paljon sellaisia toimenpiteitä, joita Virta on itse esittänyt ja joiden edistämisessä oppositiopuolueen puheenjohtaja on valmis lämpimään yhteistyöhön.

Krista Mikkonen välikysymyskeskustelussa: Puheistaan huolimatta hallitus tekee vähemmän ilmaston ja luonnon eteen, vaikka toimia tarvittaisiin lisää5.6.2024 14:50:46 EEST | Tiedote

Eduskunta käsittelee tänään vihreiden, SDP:n ja vasemmistoliiton välikysymystä ilmasto- ja luontopolitiikasta. Vihreiden ryhmäpuheenvuoron pitänyt Krista Mikkonen kritisoi ankarasti hallituksen vastauksessa esitettyjä väitteitä. Mikkosen mukaan hallituksen perustelut politiikalleen eivät kestä kriittistä tarkastelua.