Keskuskauppakamari: Britannian ja Suomen kahdenvälisissä suhteissa vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia – edellytykset kasvattaa kaupallista yhteistyötä ovat mittavat

Brexitistä huolimatta Britannia, erityisesti Lontoo, pysyy yhtenä maailmanlaajuisen liiketoiminnan päätöksenteon keskuksena. Suomen edellytykset kasvattaa kaupallista yhteistyötä ovat mittavat, ja sitä pitäisi osata käyttää hyödyksi, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Keskuskauppakamarin johtaja (kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari). Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamarin Pohjanheimo muistuttaa, että vaikka Britannia ei kuulu enää Euroopan unioniin, se on yksi Suomen tärkeimmistä EU-maiden ulkopuolisista kumppaneista.

”Kun yhdysvaltalainen teknologiajätti investoi datakeskukseen Suomeen tai kun intialainen systeemi-integraattori perustaa innovaatiolaboratorion Suomeen, molemmat päätökset kierrätetään Lontoon kautta. Kansainvälisen murroksen haasteisiin vastaaminen sekä asemamme vahvistaminen maailmantaloudessa edellyttää sitä, että Britannian ja EU:n yhteistyö ja varsinkin kahdenvälinen yhteistyö Suomen kanssa tiivistyy,” sanoo Pohjanheimo.

Britannian irtautuminen EU:sta vaikutti osapuolten kauppa- ja taloussuhteisiin, kansainväliseen vaikutusvaltaan ja yhteistyöhön laajalla kirjoilla eri aloja. Hiljakseen alkanutta uuden kumppanuuden rakentamista alkoivat jouduttaa geopoliittiset jännitteet, eritoten Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainassa.

”Vastikään annettiin Suomen ja Britannian julkilausuma kahdenvälisestä strategisesta kumppanuudesta. Geotalous ja kyvykkyys teknologiaturvallisuudessa luovat globalisaation uusjakoa, jolloin on tärkeätä, että kilpailukyvyn vahvistamiseen hyödynnetään käyttämätöntä potentiaalia. Edellytykset kasvattaa Suomen ja Britannian välistä kaupallista yhteistyötä ovat mittavat,” toteaa Pohjanheimo.

Keskuskauppakamarin maakatsaus Britanniasta sisältää kirjoituksia, joissa käydään läpi Britannian ja Suomen välisiä suhteita sekä niiden kehittymistä tulevaisuudessa. Keskiössä ovat eritoten kauppasuhteet sekä vientimahdollisuuksien vahvistaminen.

Katsauksen voit lukea Täältä

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunnalta suositus elintarviketeollisuuden sopimusten päättämisehdoista19.6.2024 08:55:00 EEST | Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen elintarviketeollisuuden ja tuottajan pitkäkestoisten sopimusten päättämisehdoista sekä niiden kohtuullisuudesta. Lautakunta kiinnittää huomiota sopimusten päättämisehtojen selkeyteen: sopimuksen irtisanominen ja purkaminen ovat eri asioita. Lautakunta korostaa, että toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen pääasiallinen päättämistapa on irtisanominen.

Elinkeinoelämän järjestöt: Esitys kolmen kuukauden säännöstä vaatii vielä jatkotyöskentelyä19.6.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän järjestöjen mukaan hallituksen esitykseen niin kutsutusta kolmen kuukauden säännöstä ei tule sisällyttää työnantajan ilmoitusvelvollisuutta, ja työttömäksi jääville ulkomaalaisille työnhakuun annettavien suoja-aikojen tulisi olla esitettyä pidemmät. Esitysluonnos on valmistelun aikana parantunut merkittävästi, mutta järjestöt myös toivovat, että Migrin niukkenevat resurssit käytettäisiin maahantulon sujuvoittamiseen ja oleskelulupien käsittelyn nopeuttamiseen työttömäksi jääneiden ihmisten valvonnan sijaan.

Keskuskauppakamari: Ammatillisen koulutuksen tarjontaa ei saa rajoittaa vaan siitä on tehtävä markkinalähtöisempää - yritysten omaa koulutusta ei saa lakkauttaa18.6.2024 06:50:00 EEST | Tiedote

Ammatilliseen koulutukseen on kaavailtu nykyisen hallituksen toimesta uudistuksia, joissa painopistettä siirretään yhä vahvemmin nuorten ja vailla aiempaa tutkintoa olevien kouluttamiseen. Keskuskauppakamari pitää uudistuksia oikean suuntaisina, mutta yritysten tarpeisiin vastaavan koulutuksen edellytysten heikentyminen herättää huolta.