Ihmisarvoa loukkaava mainos sai huomautuksen MENiltä
Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen. Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.

Lausunnonpyytäjän mukaan TikTok-alustan mainoksessa vihjataan, että asiakkaan mielipide yrityksen tuotteesta on väärä, jonka jälkeen miehet mainoksessa kantavat ruumiin näköistä roskapussiin käärittyä kantamusta. Lausunnonpyytäjän mukaan mainoksessa esitetään tappouhkaus väärästä mielipiteestä.
Markkinoijan mukaan videon tyylilaji on humoristinen ja selvästi liioiteltu. Tarkoituksena on ollut parodioida toimintaelokuvien ja populaarikulttuurin ylilyöntejä. Videolla ei ole todellista uhkaa tai väkivaltaa. Ruumiiksi luultu esine on todellisuudessa selvästi epäaito.
Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen 2 artiklan mukaan markkinoinnissa on kunnioitettava ihmisarvoa. Markkinoinnissa ei tule ilman perusteltua syytä käyttää hyväksi pelkoa, vastoinkäymisiä tai kärsimystä. Markkinoinnissa ei saa hyväksyä väkivaltaa, laittomuutta tai muutoin yhteiskunnan vastaista käyttäytymistä.
”Vastaavan kaltaiselle mainokselle on annettu huomautuksia viimeksi vuosina 2004 ja 2007, joten tällaiset tapaukset ovat hyvin harvinaisia”, sanoo MENin pääsihteeri Paula Paloranta.
MEN totesi huomautukseen johtaneen lausunnon perusteluissaan, että ottaen huomioon mainoksen realistinen toteutustapa ja tyylilaji, mainos on ihmisarvoa loukkaava. Näin siitä huolimatta, että mainoksessa on pyritty humoristiseen ilmaisuun muun muassa hyödyntämällä tehokeinona suosittua meemiä.
Lisäksi MEN totesi, että mainosta esitetään lasten ja nuorten suosimalla TikTok-alustalla, jolloin myös lapset ja nuoret ovat voineet nähdä mainoksen. Markkinoijan katsottiin menetelleen Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjen 1, 2, 3 ja 18.1 artiklojen vastaisesti. Mainos oli hyvän tavan vastainen.
Lausunto perusteluineen on luettavissa MEN 38/2025 Onni Market Oy - Keskuskauppakamari
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on markkinoinnin alan itsesääntelytoimiselin. MEN antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. Mainonnan Neuvottelukunta rahoittaa MENin toimintaa ja sen sihteeristö toimii Keskuskauppakamarin yhteydessä.
Yhteyshenkilöt
Paula PalorantaPääsihteeri
Puh:09 4242 6212paula.paloranta@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Pääekonomisti: Ei merkkejä luottamuksen paranemisesta – kotitalouksien arviot ”hehtaarikaupalla” ekonomisteja synkemmät27.6.2025 08:53:23 EEST | Tiedote
Kotitalouksien luottamus talouteen on edelleen kehnoa, ja arvio Suomen talouden kehityksestä on ”hehtaarikaupalla” synkempi kuin tyypillisissä ekonomistiennusteissa. Tilastokeskuksen kesäkuun tilastossa luottamusindikaattori sai arvon -8,6. Pitkän aikavälin keskiarvo on -2,7, joten alkukesän tunnelmat olivat selvästi tavanomaista heikompia. Viime kuukausien kuluttajaluottamuksen muutokset ovat olleet vähäisiä, mutta pikemminkin suunta on heikkenevä.
Valtiontukikilpailun jatkuminen Euroopassa on Suomelle huono uutinen – investointien verohyvityksen jatkotarve nyt selvä25.6.2025 16:23:30 EEST | Tiedote
EU:n komission keskiviikkona julkaisemat uudet valtiontukipuitteet puhtaan teollisuuden investoinneille jatkavat sallivaa linjaa jäsenmaiden valtiontukiin vuoteen 2030 asti. Investointien lisäksi jäsenmaat voivat myös tukea teollisuuden sähkön hintaa. Keskuskauppakamari pitää tilannetta reilun kilpailun kannalta huolestuttavana ja Suomelle huonona sekä kannustaa hallitusta valmistelemaan ripeästi investointien verohyvityksen jatkoa.
Pääekonomisti: Hyviä uutisia työttömyydestä – ilmassa todellinen käänne25.6.2025 09:30:52 EEST | Tiedote
Toukokuun työmarkkinatilastojen kokonaisuus on jossain määrin ristiriitainen, mutta myönteistä on, että työttömyydessä nähtiin selkeää paranemista. Työttömyyden osalta ilmassa on aitoa suhdanneluonteista paranemista ja todellista käännettä, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.
Keskuskauppakamari: Yhdenvertaisuus on yritykselle kilpailuetu ympäri vuoden - ei vain prideviikolla23.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Moni työnantaja ottaa Pride-viikon aikana kantaa yhdenvertaisuuden puolesta, mutta näiden arvojen edistäminen ei saa rajoittua vain yhteen teemaviikkoon. Kyse on pitkäjänteisestä ja arjessa näkyvästä työstä, joka rakentaa turvallisempaa, tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa työelämää kaikkina vuodenaikoina.
Vientijohtajakysely: Puolet vientiyrityksistä toivoo EU:lta kovia vastatoimia USA:n tulleille18.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Trumpin tullipolitiikka luo painetta suomalaisyrityksille. Puolet kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista vientiyrityksistä toivoo EU:n asettavan Yhdysvalloille vastaavan tasoisia tulleja kuin Yhdysvallat on asettanut tai asettamassa EU:lle. 18 prosenttia yrityksistä puolestaan ei kannata vastatullien asettamista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme