Hailuodon kahden lautan kesäliikennöinti käynnistyy tulevan viikonlopun kuluessa
Hailuodossa on liikennöity yksistään varalautta Meriluodon voimin päälautta Merisillan rikkoontumisen jälkeen. Tämän johdosta Hailuodon kahden lautan kesäliikennöintiin ei voitu siirtyä suunnitellusti 1.6. alkaen. Hailuodon lauttapaikalle siirretään lisälautta Saaristomereltä päälautan korjaustöiden ajaksi. Lisälautta Replot 2 aloittaa liikennöinnin Hailuodossa tulevan viikonlopun kuluessa. Sen myötä Hailuodossa käynnistyy kahden lautan kesäliikennöinti.
Hailuodon päälautta Merisilta rikkoontui tiistaina 28.5. lähellä Hailuodon lauttarantaa, minkä jälkeen lauttaliikenne on toiminut varalautta Meriluodon voimin. Meriluoto on aloittanut kesäaikataulun mukaisen liikennöinnin ajamalla päälautan aikataulun mukaan, mutta ilman lisälauttaa. Liikennöinti yhdellä kapasiteetiltaan pienemmällä lautalla ei tarjoa riittävää välityskykyä lauttapaikalle. Lisäksi yhdellä lautalla liikennöinti on haavoittuvaista. Näistä syistä Hailuotoon siirretään lisälautta Replot 2 Saaristomereltä. Replot 2 lautan hinaus Hailuotoon käynnistettiin tiistaina ja se saapuu Hailuotoon perjantain kuluessa. Saapumisen jälkeen tehdään lauttarannan kaltureihin tarvittavat muutostyöt. Ennen kuin Replot 2 voi aloittaa liikennöinnin, lauttapaikan maatuissa kiinni olevien ponttonien varassa kelluvia ajoluiskia eli kaltureita täytyy muokata sille sopiviksi. Replot 2 aloittaa liikennöinnin tulevan viikonlopun kuluessa, jolloin siirrytään ajamaan kahden lautan kesäaikataulun mukaisesti.
Replot 2 liikennöi Hailuodossa, kunnes rikkoontunut päälautta Merisilta saadaan korjattua. Merisillan korjaustyöt kestävät arvion mukaan n. 3–4 viikkoa. Merisilta on hinattu Oulun satamaan korjattavaksi. Merisillan toisen potkurimoottorin akseli on murtunut ja moottori on korjattavana Torniossa. Korjaustöiden yhteydessä vaihdetaan varmuuden vuoksi myös toisen moottorin toistaiseksi ehjä akseli. Näin varmistetaan osaltaan Hailuodon liikenteen toimivuutta. Merisilta tullaan telakoimaan lokakuussa Siikamarkkinoiden jälkeen. Telakoinnissa vaihdetaan eri valmistajan potkurimoottorit. Niiden toimitusaika on pitkä, joten Hailuodon liikenteen varautumista parannetaan myös hankkimalla Merisiltaan 2 varapotkumoottoria sekä muita kriittisiä komponentteja.
Meriluodon kantavuus on 150 tonnia ja noin 45 henkilöautoa. Replot 2:n kantavuus on 130 tonnia ja noin 30 henkilöautoa. Replot 2 kuljettaa vain henkilö- ja pakettiautoja sekä kevyitä, enintään 20 tonnin painoisia kuorma-autoja, sillä kapeutensa takia se ei pysty kiinnittymään Hailuodon lauttapaikan kaltureihin raskaan liikenteen edellyttämällä tavalla. Meriluoto on nyt ainoa raskaskuljetuksiin kykenevä lautta, eikä sen käytettävyyttä haluta riskeerata ylimääräisillä kuljetuksilla. Sen vuoksi kiinteän yhteyden louhekuljetuksia ei kuljeteta ennen kuin Merisilta on palannut liikenteeseen.
Kesän lomaliikenteen alkaessa on mahdollista, että lauttapaikoilla syntyy jonoa ja odotusajat venyvät, sillä lauttojen yhteiskapasiteetti on pienempi normaalitilanteessa. Kehotamme varautumaan viivästyksiin ja varaamaan riittävästi matka-aikaa.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, Tapani Jaakkola, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Totalt 2 miljoner euro utlyses för projekt inom kommersiellt fiske och vattenbruk i EHFVF:s tidsbundna ansökningsomgångar2.4.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfondens (EHFVF) tidsbundna ansökningsomgångar har inletts. Finansiering kan sökas för utveckling, innovationer och rådgivning som gäller kommersiellt fiske och vattenbruk, för fiskeriekonomiska restaureringar och för forskning som gäller miljö och fiskresurser. Under ansökningsomgångarna utlyses totalt 2 miljoner euro. Ansökningstiden pågår till 5.5.2025.
Kaupallisen kalastuksen ja vesiviljelyn hankkeisiin haettavissa yhteensä 2 miljoonaa euroa EMKVR:n määräaikaisissa hauissa2.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Euroopan meri-, kalatalous- ja vesiviljelyrahaston (EMKVR) määräaikaiset hakumenettelyt ovat auenneet. Haettavissa on rahoitusta kaupallisen kalastuksen ja vesiviljelyn kehittämiseen, innovaatioihin ja neuvontaan, kalataloudellisiin kunnostuksiin sekä ympäristön ja kalavarojen tutkimukseen. Hakumenettelyissä on jaossa yhteensä 2 miljoonaa euroa. Rahoitusta on haettavissa 5.5.2025 saakka.
Kelirikko- ja painorajoituskausi käynnistyi Keski- ja Itä-Suomessa (Keski-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)1.4.2025 08:56:49 EEST | Tiedote
Kelirikkokausi on alkanut ja kelirikosta varoittavia liikennemerkkejä on jo paikoin pystytetty teiden varsille. Kelirikon lopullinen vaikeusaste riippuu kuitenkin vielä paljon kevään säistä. Esimerkiksi kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voivat helpottaa tilannetta. Eri teiden ja jopa tieosien välillä voi esiintyä voimakasta paikallista vaihtelua.
Lapin matkailuyrityksille suunnattu määräaikainen JTF-haku 31.3.–11.5.202531.3.2025 10:39:15 EEST | Tiedote
Rahoitusta voi hakea Lapin ympärivuotista matkailua edistäviin ohjelmapalveluhankkeisiin, jotka monipuolistavat matkailualueen palvelutarjontaa ja pidentävät sesonkia. Matkailualan yrityksiä halutaan kannustaa toteuttamaan innovatiivisia hankkeita, joiden avulla voidaan uudistaa alaa ja kehittää uusia tuotteita ja palveluja kansainvälisille asiakkaille.
Tillsammans mot bättre vattenförvaltning - föreslå lösningar och påverka Skärgårdshavets tillstånd!27.3.2025 12:21:02 EET | Pressmeddelande
Översiktsplanerna för att minska närings- och partikelbelastningen i Skärgårdshavsprogrammets pilotområden har färdigställts, och arbetet framskrider nu i samarbete med markägare för att genomföra verksamma vattenskyddsåtgärder. Planerna utgör grunden för åtgärderna, men lösningarna utvecklas tillsammans med markägarna, med lyhördhet för deras behov och utmaningar. Översiktsplanerna underlättar prioriteringen och verkställandet av verksamma åtgärder på avrinningsområdet och koordineringen av arbetet. och underlättar för olika aktörer att delta i arbetet. Ett brett samarbete är nyckeln till en förbättrad status för Skärgårdshavet, och alla aktörer i området är välkomna att delta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme