Muistutuskutsu medialle: Suomen Pankin tiedotustilaisuus 11.6.2024 Suomen talouden näkymistä

Nouseeko Suomen talous taantumasta ja mitkä ovat inflaationäkymät? Kuinka tärkeää on, että kotitalouksien ja yritysten luottamus talouskasvuun vahvistuu? Mikä on rahapolitiikan merkitys?

Tervetuloa seuraamaan Suomen talouden ennustetta käsittelevää lehdistötilaisuutta tiistaina 11.6.2024 klo 11.00.

Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn käy läpi Suomen talouden pitkän aikavälin haasteita ja Euroopan keskuspankin tuoreita rahapoliittisia päätöksiä. Vt. ennustepäällikkö Juuso Vanhala esittelee Suomen talousennusteen vuosille 2024–2026.

Pyydämme tilaisuuteen osallistuvia median edustajia ystävällisesti ilmoittautumaan tiedotustilaisuuteen sekä embargolistalle viimeistään maanantaina 10.6.2023 klo 12 tämän linkin kautta:

Ilmoittaudu tilaisuuteen

Ilmoittautumisen yhteydessä voi esittää mahdolliset TV- ja radiohaastattelupyynnöt.

Tilaisuus järjestetään Suomen Pankin auditoriossa osoitteessa Rauhankatu 19, Helsinki. Osallistujien on pyydettäessä esitettävä lehdistökorttinsa ja kuvallinen henkilötodistus.

Lehdistötilaisuus lähetetään myös suorana verkkolähetyksenä. Ilmoittautuneille toimittajille lähetetään tilaisuuden linkki. Median edustajien on mahdollista esittää kysymyksiä verkkolähetyksen chat-toiminnon kautta. Kysymyksen yhteydessä pyydämme kertomaan nimen ja median, jota toimittaja edustaa.

Talousennuste julkaistaan verkkosivuillamme www.eurojatalous.fi.

Lisätietoja antaa Suomen Pankin viestintä, media@bof.fi tai 09 183 2101.

Invitation to the media: Bank of Finland’s 3rd International Monetary Policy Conference on 26 June in Helsinki12.6.2024 13:19:57 EEST | Kutsu

Dear journalist, You are invited to participate in the Bank of Finland’s 3rd International Monetary Policy Conference on Monetary Policy in Low and High Inflation Environments on Wednesday, 26 June 2024 in Helsinki, Finland. This year, our focus will be on monetary policy transmission and sharing experiences with monetary policy instruments and frameworks in both low and high inflation environments. Kindly find the programme below. Please note that all times listed in the conference schedule are in Finnish local time (UTC+3 EEST). Please register by 20 June 2024 by using link below: Register here ----- Programme Time: Wednesday, 26 June 2024 Place: Kulttuurikasarmi (address Narinkka 2, Helsinki, Finland) 12.30 Opening remarks Governor Olli Rehn, Bank of Finland 13.00 Invited keynote speech: Reflections on the monetary policy outlook Governor Fabio Panetta, Banca d’Italia 13.40 Invited keynote speech: Monetary Policy in the Euro Area Member of the Executive Board Philip R. Lane, Europea

Number of card payments increased in the first quarter of 202412.6.2024 10:00:00 EEST | Press release

In the first quarter of 2024, a total of 547 million card payments were made using Finnish payment cards, which was 31 million (6%) more than in the same period a year earlier. The aggregate value of card payments declined 7% from the last quarter of 2023 to stand at EUR 16.5 billion. The aggregate value of contactless payments was EUR 5.6 billion in the first quarter of 2024, which was 15% more than in the corresponding period a year earlier. In the first quarter of 2024, a total of 340 million card payments were made on a contactless basis, 8% more than a year earlier. A total of 96 million card payments were initiated on a computer or mobile device in the first quarter of 2024, which was 23% more than in the first quarter last year. The aggregate value of remote card payments (EUR 4 billion) was 24% more than in the corresponding period a year earlier. The number of card payments made using a microchip or magnetic stripe declined 14% from the year earlier to 0.1 billion transactions