Saarikko: Sunnuntaina kansa päättää, tässä vaalien ydinkysymykset ja päävaihtoehdot

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko nostaa esille neljä kriittistä asiaa, joihin eurovaaleissa vaikutetaan: Kokonaisturvallisuus, luonnonvarat, koko Suomesta huolehtiminen ja EU:n uudet yhteisvelkapakeketit.

• EU:n kautta voimme vahvistaa puolustustamme, mutta turvallisuus on paljon muutakin. EU:lla on valtaa ruokaturvallisuuden, energiaturvallisuuden sekä rajaturvallisuuden asioissa. Keskusta on vahvin maamme omavaraisuuden puolustaja ruoassa ja energiassa, myös EU-pöydissä.
  • Vaihtoehdoilla on suuria eroja. Esimerkiksi viljelijöiden tukien leikkaamista kannattavat avoimesti monet keskeiset suomalaiset ehdokkaat vasemmistosta oikeistoon. Keskustan ehdokkaiden linja pitää.

Koko Suomesta huolen pitäminen on myös vaalien asialistan kärkeä, ja EU:lla on asiassa selkeä roolinsa sekä velvollisuutensa. Orpon hallituksen toimettomuus asiassa korostaa EU:n kautta vaikuttamisen merkitystä.

• Orpon hallitus ja EU ovat jättäneet itäisen Suomen oman onnensa nojaan, vaikka sodan myötä itäinen Suomi on kärsinyt suuria taloudellisia iskuja.
  • Nyt rajalle on saatu vain komissaarin komeita kopteriretkiä, Keskustan mielestä rajalle pitää saada rahaa. Muun Euroopan on aika maksaa osansa itäisen rajamme turvallisuudesta ja elinvoimasta, sanoo Saarikko.

Annika Saarikko mukaan vaaleissa on kyse myös kansallisen edun ja päätösvallan puolustamisesta luonnonvaroissamme. Liian moni suomalainen meppi, meppiehdokas ja puolue horjuu tässä kriittisessä asiassa pahasti.

• EU yrittää koko ajan kiristää otettaan suomalaisten metsistä. Niin punavihreiden kuin kokoomuksenkin meppien toimesta on kuluneella kaudella liputettu Brysselin metsävallan puolesta. Jatkuuko tämä vaarallinen peli myös ensi kaudella?
  • Keskustan vaihtoehto on: Suomalaiset päättävät metsistään, ei Bryssel, linjaa Saarikko.

Saarikon listan päättää EU:n uuden yhteisvelan torjuminen. Suomea velkaisemmat ja suuremmat jäsenmaat vauhdittaisivat talouttaan kernaasti uusilla yhteisillä velkakirjoilla, joihin Suomi pistää nimensä mukaan.

• Kaikki puolueet linjasivat korona-paketin yhteydessä, ettei uutta yhteisvelkapakettia ikinä tulisi. Nyt hallitus on löperöittänyt sovitun linjan.
  • Vain Keskustaa äänestämällä lähetetään selkeä viesti Brysseliin: EU ei saa ottaa uutta yhteisvelkaa Suomen piikkiin.

Saarikko muistuttaa siitä, että Suomella on vähän meppejä, ja Brysseliin kannattaa lähettää vain taitavia ja ahkeria suomalaisten asioiden ajajia. Tuttu ja turvallinen Keskusta hoitaa hommat keskellä vakaasti ja varmasti.

• Haluamme ryhtiä Eurooppaan. Ehdokkaidemme linja on paitsi paremman Euroopan, aina Suomen puolella. Sitä etua ei kukaan muu valvo kuin suomalaiset, Saarikko toteaa.

Keskustalaiset kampanjoivat lähipäivinä ympäri Suomea6.6.2024 13:20:08 EEST | Tiedote

Keskustan ehdokkaat ja kenttäväki tekevät eurovaalikampanjaa joka päivä ryhdikkäämmän Euroopan puolesta. Tulevana viikonloppuna keskustalaisia voi tavata, kuunnella ja haastatella ympäri Suomea järjestettävissä tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Tule mukaan tutustumaan keskustalaisiin eurovaaliehdokkaisiin! (muutosvarauksin) Torstai 6.6. klo 9-12 Säkylä, tori, Säkylän Keskusta, paikalla Timo Kaunisto klo 9 klo 9.00 Lahti, Cafe Sinuhe, paikalla Elsi Katainen klo 10-13 Kankaanpää, tori, Kankaanpään Keskusta klo 10.00-11.30 Uurainen, tori klo 10.45 Riihimäki, Kahvila Laurell, paikalla Elsi Katainen klo 13.30 Tampere, keskustori, paikalla Elsi Katainen klo 15.00-18.00 Turku, Eurooppalainen Suomi vaalitori, paikalla Perttu Helin klo 17.00 Virrat, Metsäilta Rasin tuvalla, Vaskivedentie 1482, paikalla Petri Rinne klo 18.00 Helsinki, Kampin Teerenpelissä Kerttuverkoston EU-vaalietkot, paikalla Roosa Grönberg Perjantai 7.6. klo 10.00 Sastamala, Uotsolan tori, paikalla Petri Rinne klo 9.00 Raisio,

Keskustalta välitodistus hallitukselle: EU:ssa löperö linja, Suomessa talous alamäessä29.5.2024 08:13:14 EEST | Tiedote

Kokoomuksella ja Perussuomalaisilla on yli vuoden ollut valta ja vastuu Suomen asioista. Siksi Keskusta antoi keskiviikkona hallitukselle välitodistuksen. Todistuksen keskiarvo on viisi, eli välttävä. Suomalaiset voivat puolestaan antaa arvosanansa Euroopan parlamentin vaaleissa. Hallitus sai hylätyn arvosanan Suomen puolen pitämisestä EU:ssa. - Itäinen Suomi on laiminlyöty, ovi on jätetty auki yhteisvelalle ja päätösvalta Suomen metsistä ja muista luonnonvaroista on vaarassa luisua Brysseliin. Nämä ovat tälle maalle elintärkeitä asioita. Kokoomuksen ja Perussuomalaisten linja on lepsu - suorastaan löperö, Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko sanoo. Keskustan linja on, että itäistä Suomea pitää auttaa sekä EU:n että omin päätöksin. Rajamaakuntia ei saa päästää taantumaan ja tyhjenemään. - Yhteisvelka ei Keskustalle käy ja päätösvalta metsistä ja muista luonnonvaroista kuuluu meille suomalaisille ja vain meille, Saarikko paaluttaa. Suomen asiat eivät reilun vuoden aikana ole menneet