STTK toivoo uusilta mepeiltä yhteistyötä palkansaajien suuntaan

Euroopan parlamentin uudet edustajat on valittu ja STTK:n hallitus onnittelee kaikkia Suomen uusia meppejä.
─ Uudet edustajamme ovat kokeneita ja osaavia poliitikkoja. Toivomme heiltä yhteistyötä palkansaajien suuntaan ja jatkoa sosiaalisen Euroopan kehittämiselle. Kaikki tarvitsevat säälliset työolot ja palkan, jolla tulee toimeen. Osaamisesta ja koulutuksesta on huolehdittava, jotta vihreä siirtymä ja digitalisaation eteneminen koetaan oikeudenmukaiseksi. Siirtolaisuuteen ja pakolaisuuteen liittyvät ongelmat ovat koko Euroopalle yhteisiä, joten populismin sijaan tarvitaan ratkaisuja, puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

STTK harmittelee, että Suomessa äänioikeuttaan käytti vain hieman yli 40 prosenttia äänioikeutetuista. Äänestysprosentti oli jopa pienempi kuin edellisissä eurovaaleissa.
─ Demokratiassa vaalien pitäisi olla kansanvallan juhlaa, mutta Suomen suurin puolue oli nukkuvien puolue. Euroopan parlamentissa päätetään asioista, jotka heijastuvat tavalla tai toisella Suomen lainsäädäntöön ja sen myötä kansalaisten arkeen. On surullista, että ei kiinnosta, Palola murehtii.

Matalalla äänestysaktiivisuudella on seurauksensa.
─ Kun enemmistö jättää vaalit väliin, demokratian legitimiteetti heikkenee ja sen myötä kansalaisten luottamus poliittisiin instituutioihin vähenee.

Seuraavat viisi vuotta Euroopassa ollaan isojen asioiden äärellä.
─ Listalla ovat esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillintä ja vihreä siirtymä, Euroopan turvallisuus Ukrainassa jatkavan Venäjän hyökkäyssodan varjossa ja digitalisaation sekä tekoälyn eteneminen. Uudella parlamentilla on paljon sananvaltaa siihen, miten asiat maanosassamme kehittyvät.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK: Suomi vastaa kasvaviin osaamisvaatimuksiin koulutusleikkauksilla16.5.2024 10:44:46 EEST | Tiedote

Suomen on pärjättävä maailmassa, jossa digitalisaatio kiihtyy, ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää teknologisia harppauksia, tekoäly valtaa alaa ja uusi turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii monipuolisia toimia. ─ Suomen hallituksen vastaus näihin haasteisiin on leikata koulutuksesta. Jatkuvaan oppimiseen kohdistuvat leikkaukset tällä hallituskaudella nousevat hallitusohjelman perusteella yli 300 miljoonaan euroon, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola hämmästelee. Tänään Helsingissä STTK:n edustajistossa puhuneen Palolan mielestä hallituksen leikkauslista on ”vaikuttava”, mutta erittäin ikävällä tavalla. ─ Aikuiskoulutustuki ja ammattitutkintostipendi lakkautetaan. Vapaan sivistystyön rahoitusta leikataan ja opiskelijamaksuja korotetaan vastaavasti, mikä tarkoittaa, että jos haluat opiskella, maksat lisää. Avoimen korkeakouluopiskelun opiskelijamaksuja korotetaan ja korkeakoulujen valtionrahoitusta leikataan, hän listasi. Lisäksi kevään kehysriihessä päätettiin vielä esimerkiksi leikat

STTK: Eurovaaleissa on kyse työpaikoista, taloudesta ja turvallisuudesta13.5.2024 13:20:31 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin vaalit käydään vajaan kuukauden kuluttua. Viisi vuotta sitten vaaleihin käytiin täysin erilaisessa ilmapiirissä, sillä nyt Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa luo turvallisuusuhan koko Eurooppaan - välittömästi ja välillisesti. ─ Tarvitsemme vahvan EU:n, joka edistää turvallisuutta, oikeusvaltioperiaatetta, demokratiaa ja ihmisoikeuksia omassa maanosassamme ja koko maailmassa. Äänestämisellä on todellakin väliä, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa. STTK:n hallitus toivoo seuraavan parlamentin ja komission jatkavan ja kehittävän työmarkkinaosapuolten vuoropuhelua, eli niin sanottua sosiaalidialogia. Tarvitsemme aiempaa huomattavasti enemmän EU:sta tulevaa työelämän sääntelyä, sillä nykyisen hallituksen aikana työntekijän asemaa, työelämän oikeuksia ja kolmikantaista lainsäädäntövalmistelua on merkittävästi heikennetty. ─ Sosiaalisten oikeuksien pilarin toimeenpanoa on vahvistettava. Tavoitteena on lisätä työehtosopimusten kattavuutta koko EU:ssa sekä turvata työe