Suomalaisesta menestysreseptistä tuttu Smokehouse-makumaailma saapuu S-ryhmän Amarilloihin
Vuoden merkittävin ravintolasesonki on käynnistynyt. Hyvän ruoan lisäksi kesälomalaiset odottavat ravintoloiden tarjoavan myös elämyksiä. Tänä kesänä Amarillo-ketju ja S-ryhmän vuoden 2023 Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja Mattila Bros. tuovat valtakunnallisesti tarjolle Amerikassa suositun ja Suomessakin suosiotaan kasvattaneen Smokehouse BBQ -elämyksen. Siinä maukkaan mureat, pitkään ja lempeästi savussa kypsennetyt lihat tarjoillaan teemaan kuuluvien kastikkeiden ja lisukkeiden kera.

Amarillo on yksi S-ryhmän tunnetuimmista ravintolaketjuista ja erityisen suosittu asiakkaiden keskuudessa, jotka etsivät viihdettä alkuiltaan. Amarillon ruoka- ja juomatuotteella on tarina ja tärkeä tehtävä viihteellisen ravintolaelämyksen rakentamisessa. Tänä kesänä Smokehouse-annokset sekä niiden ympärille rakennettu palvelu ja tapahtumat tarjoavat elämyksiä kesänviettäjille.
”Olemme kehittäneet yhdessä annoksia, jossa savustamisen taito nousee oivallisella tavalla esiin. Amarillossa on kesän aikana tarjolla Mattila Bros. hienosta tuotevalikoimasta mm. vuorokauden savustettua mehevää naudan briskettiä, Amerikan BBQ:lla maustettua ja leppäsavulla kypsennettyä broilerinpaistia, Kansas City Style -possunkylkeä”, kertoo johtaja Juha Lindholm SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.
“Savustus kuuluu myös vegaaneille ja tarjoamme heille oivallisen bowl-annoksen kylmäsavustetusta tofusta. Kaikki raaka-aineet taipuvat kesän menussa niin burgereihin kuin perinteisiin smokehouse-plattereihin. Makean nälkään annosten päälle tarjoillaan reilusti överit Milkshaket”, sanoo Juha Lindholm.
Mattila Bros. on valmistanut Ylöjärven savustamollaan lihatuotteita yli 65 vuoden ajan. Tuotteissa yhdistyvät amerikkalainen smokehouse-kulttuuri ja suomalainen savusaunaperinne. Vuonna 2023 yritys voitti suositun Suomalainen menestysresepti -kilpailun Smokehouse-tuotesarjallaan, jonka tuhti maku vakuutti tuomarit. Suosituimpien uutuustuotteiden joukkoon noussutta tuotesarjaa myydään Amarillojen lisäksi kaupoissa ympäri Suomen.
”Kesän yhteistyö on hienoa jatkumoa Amarillon kanssa tehdylle menestyksekkäälle yhteistyölle, ja odotukset myös kesän osalta ovat korkealla. Valmiiksi kypsät huippuluokan raaka-aineet ovat nyt päässeet arvoiselleen paikalle Amarillon Smokehouse-listalle ja sitä kautta laajasti ravintolakävijöiden tietoon. Yhteistyö on myös mainio testi savustuskapasiteetillemme. Pystymme maksimissaan savustamaan tuhansia kiloja vuorokaudessa. Savustuspuuta on ennakoitu kuluvan kymmeniä kuutioita ja siihen on varauduttu jo pitkin talvea kasvattamalla suuret halkovarastot”, sanoo Mattila Bros. -savustamon toimitusjohtaja Tero Sivula.
S-ryhmällä on kaikkiaan lähes 450 ravintolaa eri puolilla Suomea. Amarilloja on yhteensä jo 24 sekä Suomessa että Tallinnassa, ja se on S-ryhmän toiseksi suurin ravintolaketju toimipaikkojen määrällä mitattuna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Lindholm, johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, p. 0500 831 152, juha.lindholm@sok.fi
Tero Sivula, toimitusjohtaja, Mattila Bros. Oy, p. 040 5399 321, tero.sivula@veljeksetmattila.fi
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme