Suomalaisesta menestysreseptistä tuttu Smokehouse-makumaailma saapuu S-ryhmän Amarilloihin
Vuoden merkittävin ravintolasesonki on käynnistynyt. Hyvän ruoan lisäksi kesälomalaiset odottavat ravintoloiden tarjoavan myös elämyksiä. Tänä kesänä Amarillo-ketju ja S-ryhmän vuoden 2023 Suomalainen menestysresepti -kilpailun voittaja Mattila Bros. tuovat valtakunnallisesti tarjolle Amerikassa suositun ja Suomessakin suosiotaan kasvattaneen Smokehouse BBQ -elämyksen. Siinä maukkaan mureat, pitkään ja lempeästi savussa kypsennetyt lihat tarjoillaan teemaan kuuluvien kastikkeiden ja lisukkeiden kera.

Amarillo on yksi S-ryhmän tunnetuimmista ravintolaketjuista ja erityisen suosittu asiakkaiden keskuudessa, jotka etsivät viihdettä alkuiltaan. Amarillon ruoka- ja juomatuotteella on tarina ja tärkeä tehtävä viihteellisen ravintolaelämyksen rakentamisessa. Tänä kesänä Smokehouse-annokset sekä niiden ympärille rakennettu palvelu ja tapahtumat tarjoavat elämyksiä kesänviettäjille.
”Olemme kehittäneet yhdessä annoksia, jossa savustamisen taito nousee oivallisella tavalla esiin. Amarillossa on kesän aikana tarjolla Mattila Bros. hienosta tuotevalikoimasta mm. vuorokauden savustettua mehevää naudan briskettiä, Amerikan BBQ:lla maustettua ja leppäsavulla kypsennettyä broilerinpaistia, Kansas City Style -possunkylkeä”, kertoo johtaja Juha Lindholm SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.
“Savustus kuuluu myös vegaaneille ja tarjoamme heille oivallisen bowl-annoksen kylmäsavustetusta tofusta. Kaikki raaka-aineet taipuvat kesän menussa niin burgereihin kuin perinteisiin smokehouse-plattereihin. Makean nälkään annosten päälle tarjoillaan reilusti överit Milkshaket”, sanoo Juha Lindholm.
Mattila Bros. on valmistanut Ylöjärven savustamollaan lihatuotteita yli 65 vuoden ajan. Tuotteissa yhdistyvät amerikkalainen smokehouse-kulttuuri ja suomalainen savusaunaperinne. Vuonna 2023 yritys voitti suositun Suomalainen menestysresepti -kilpailun Smokehouse-tuotesarjallaan, jonka tuhti maku vakuutti tuomarit. Suosituimpien uutuustuotteiden joukkoon noussutta tuotesarjaa myydään Amarillojen lisäksi kaupoissa ympäri Suomen.
”Kesän yhteistyö on hienoa jatkumoa Amarillon kanssa tehdylle menestyksekkäälle yhteistyölle, ja odotukset myös kesän osalta ovat korkealla. Valmiiksi kypsät huippuluokan raaka-aineet ovat nyt päässeet arvoiselleen paikalle Amarillon Smokehouse-listalle ja sitä kautta laajasti ravintolakävijöiden tietoon. Yhteistyö on myös mainio testi savustuskapasiteetillemme. Pystymme maksimissaan savustamaan tuhansia kiloja vuorokaudessa. Savustuspuuta on ennakoitu kuluvan kymmeniä kuutioita ja siihen on varauduttu jo pitkin talvea kasvattamalla suuret halkovarastot”, sanoo Mattila Bros. -savustamon toimitusjohtaja Tero Sivula.
S-ryhmällä on kaikkiaan lähes 450 ravintolaa eri puolilla Suomea. Amarilloja on yhteensä jo 24 sekä Suomessa että Tallinnassa, ja se on S-ryhmän toiseksi suurin ravintolaketju toimipaikkojen määrällä mitattuna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Lindholm, johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, p. 0500 831 152, juha.lindholm@sok.fi
Tero Sivula, toimitusjohtaja, Mattila Bros. Oy, p. 040 5399 321, tero.sivula@veljeksetmattila.fi
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme