Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 14.6.2024

Graafinen karttakuva alueesta ja nuija kuvaamaan päätöksentekoa

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 14.6.2024

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa

Hallitus päättää muun muassa lausuntojen pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2025–2027.

Hallitus päättää myös HSY:n jätehuollon alustavan jätetaksan asettamisesta kuultavaksi. Hallintolain mukainen kuulutus varmistaa kuntalaisille vaikuttamismahdollisuudet jätetaksan valmisteluvaiheessa. Jätemaksuilla katetaan esimerkiksi jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus sekä jätehuollon kehittäminen ja investoinnit.

Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista:
- Länsi-Helsingin raitiotien hankesuunnitelman hyväksymisen esittäminen HSY:n yhtymäkokoukselle
- Ilmala 2 vesitornin julkisivusaneerauksen ja sisätilojen purun hankesuunnitelman hyväksyminen
- Espoon Kivistö–Koillis-Espoon vesihuoltoverkoston rakentamisen urakan toteuttajan valinta
- vesihuollossa käytettävien muoviputkien ja niiden yhteiden, eli liittimien, hankinta
- myyntilaskujen ja dokumenttien tulostus- ja välityspalveluiden hankinta.

Lisäksi hallitus saa tiedoksi muun muassa jätevedenpuhdistuksen vuosiraportin ja pääkaupunkiseudun tonttivarantokatsauksen 2024. Näistä asioista HSY tiedottaa myöhemmin.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä
viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala
www.hsy.fi

Tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöt lievässä laskussa pääkaupunkiseudulla – linja-autojen päästöt vähenivät eniten14.6.2024 11:00:52 EEST | Tiedote

Tieliikenteen aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt ovat kääntyneet laskuun pääkaupunkiseudulla, samoin kuin seudun muut ilmastopäästöt. HSY:n päästöseurannan mukaan tieliikenteen päästöt vähenivät noin kolme prosenttia vuonna 2023. Päästöjen lasku johtuu muun muassa kuorma-autoliikenteen vähenemisestä, polttoaineiden jakeluvelvoitteen hienoisesta kasvusta sekä liikenteen sähköistymisestä. Henkilöautoliikenteen päästöt eivät vähentyneet.

HSY:n hallituksen päätökset 14.6.202414.6.2024 10:23:51 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2025–2027. Hallitus päätti myös asettaa kuultavaksi HSY:n jätehuollon alustavan jätetaksan. Hallintolain mukainen kuulutus varmistaa kuntalaisille vaikuttamismahdollisuudet jätetaksan valmisteluvaiheessa. Jätemaksuilla katetaan esimerkiksi jätteiden kuljetus, käsittely ja hyötykäyttö, neuvonta, tiedotus ja valistus sekä jätehuollon kehittäminen ja investoinnit. Hallitus päätti seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - HSY:n yhtymäkokoukselle esitetään Länsi-Helsingin raitiotien hankesuunnitelman hyväksymistä - hyväksyttiin Ilmala 2 vesitornin julkisivusaneerauksen ja sisätilojen purun hankesuunnitelma - Kivistö–Koillis-Espoon vesihuoltoverkoston rakentamisen urakan toteuttajaksi valittiin YIT Infra Oy - myyntilaskujen ja dokumenttien tulostus- ja välityspalvelut hank

HSY kurkisti entisen kaatopaikan sisään – Muovipussit säilyneet vuosikymmenen lähes entisellään4.6.2024 08:01:00 EEST | Tiedote

HSY tutki kaatopaikalle viedyn sekajätteen koostumusta uusien kaasukaivojen porausten yhteydessä viime kesänä. Näytteitä otettiin kolmesta eri syvyydestä. Biojäte oli maatunut, mutta osa jätteestä on säilynyt hapettomissa olosuhteissa tunnistettavana. Jotkut sanomalehdet olivat luettavissa, ja muovipusseista näkyi edelleen selväsi tuotetiedot. Myös jäätelötikut olivat säilyneet hyvin ja osa tekstiileistä oli säilyttänyt värinsä.