Suomen talous virkoaa pienin askelin taantumasta

Suomen talous on toipumassa taantumasta. Inflaatio on hidasta, ja kotitalouksien ostovoiman parantuminen tukee yksityisen kulutuksen elpymistä. Kasvu vauhdittuu lähivuosina, kun taloussuhdanne vahvistuu niin kotimaassa kuin Suomen vientimarkkinoillakin.

Suomen Pankki on julkaissut tänään ennusteensa vuosille 2024–2026. Vielä vuonna 2024 BKT supistuu 0,5 %. Vuonna 2025 taantuma on ohi ja talouskasvu vahvistuu 1,2 prosenttiin. Vuonna 2026 BKT kasvaa 1,7 prosenttia. ”Suomen talous virkoaa taantumasta pienin askelin. Talouskasvu jää silti tulevina vuosina vaimeaksi”, toteaa Suomen Pankin vt. ennustepäällikkö Juuso Vanhala.

Inflaatio on hidastunut Suomessa laaja-alaisesti alkuvuoden aikana. ”Hintojen nousupaineet ovat maltillisia. Arvonlisäveron korotus kuitenkin nostaa kuluttajahintoja tämän vuoden syksystä lähtien”, sanoo Vanhala. Inflaatio kiihtyykin 2 prosenttiin vuonna 2025. Vuonna 2026 inflaatio hidastuu 1,6 prosenttiin, kun veronkorotusten inflaatiota kiihdyttävä vaikutus pienenee.

Yksityinen kulutus elpyy vähitellen, koska kotitalouksien ostovoima vahvistuu. ”Suhdannenäkymät kohenevat, ja taloudellinen epävarmuus hälvenee vähitellen. Samalla rahoitusmarkkinoilla odotetaan korkotason laskevan. Nämä tekijät tukevat yksityisen kulutuksen toipumista”, kertoo Vanhala. Viime vuosia on leimannut taloudellisen epävarmuuden voimakas lisääntyminen. Monet kotitaloudet ovat varovaisia, ja kuluttajien luottamus talouden kehitykseen on varsin heikkoa. Myös julkisen talouden sopeutustoimet, kuten verotuksen kiristyminen ja sosiaalietuuksien heikennykset, hidastavat ostovoiman kasvua.

Yksityiset investoinnit supistuvat tuntuvasti vielä vuonna 2024. Asuinrakentaminen vähenee edelleen jyrkästi, ja kireä rahapolitiikka sekä epävarmat talousnäkymät supistavat myös tuotannollisia investointeja. Lähivuosina edellytykset investointien kasvulle paranevat, sillä kysyntä vahvistuu, inflaatio on hidasta ja markkinoilla odotetaan rahoitusolojen kevenevän. Sekä asuntojen rakentaminen että yritysten tuotannolliset investoinnit piristyvät.

Suomen keskeisten vientimarkkinoiden vaatimaton kasvu painaa toistaiseksi Suomen viennin näkymiä. Maailmankaupassa näkyy kuitenkin merkkejä varovaisesta toipumisesta, mikä vahvistaa vähitellen myös Suomen vientikysynnän kasvua.

Pitkään jatkunut heikko suhdannetilanne näkyy työmarkkinoilla. Vuonna 2024 työllisyys heikkenee ja työttömyys lisääntyy suhdanneluontoisesti. Työllisyys alkaa jälleen kohentua ja työttömyys vähentyä vuonna 2025, kun taantuma hellittää.

Julkinen talous pysyy lähivuosina selvästi alijäämäisenä. Julkinen velkasuhde kasvaa edelleen, vaikka hallitus on päättänyt mittavista sopeutustoimista. Vielä tämän vuoden jatkuva heikko suhdanne ja yhä kasvavat julkisen velan korkomenot vaikeuttavat julkisen talouden tasapainottamista. Tilanne olisi huonompi ilman sopeutustoimia.

Essi Eerola appointed Adviser to the Board of the Bank of Finland19.6.2024 15:00:00 EEST | Press release

The Board of the Bank of Finland has appointed Essi Eerola, DSocSc, as Adviser to the Board. The appointment is for a five-year term. Essi Eerola has served since 2022 as head of the Bank of Finland’s Domestic Economic Policy Process in the Monetary Policy and Research Department and will continue in this role. She is also a member of the Bank of Finland’s research steering group. Eerola served from 2016 to 2022 as Research Director at the VATT Institute for Economic Research. The other Advisers to the Board of the Bank of Finland are Meri Obstbaum and Kimmo Virolainen.

Essi Eerola förordnad till rådgivare åt Finlands Banks direktion19.6.2024 15:00:00 EEST | Tiedote

Finlans Banks direktion har förordnat politices doktor Essi Eerola till rådgivare åt direktionen. Förordnandet gäller för en period på fem år. Essi Eerola är sedan 2022 processchef på Finlands Banks avdelning för penningpolitik och forskning och leder processen för inhemsk ekonomisk-politisk påverkan. Hon är också medlem av Finlands Banks forskningsstyrgrupp. Före det under åren 2016–2022 var Essi Eerola forskningsdirektör på Statens ekonomiska forskningscentral. De övriga rådgivarna åt direktionen är Meri Obstbaum och Kimmo Virolainen.

Essi Eerola johtokunnan neuvonantajaksi19.6.2024 15:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Pankin johtokunta on määrännyt neuvonantajakseen valtiotieteiden tohtori Essi Eerolan viiden vuoden määräajaksi. Essi Eerola on työskennellyt Suomen Pankin prosessipäällikkönä rahapolitiikka- ja tutkimusosastolla vuodesta 2022. Eerola toimii kotimaisen talouspolitiikan vaikuttamisen prosessin päällikkönä, ja hän on Suomen Pankin tutkimuksen ohjausryhmän jäsen. Tätä ennen Eerola on työskennellyt Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkimusjohtajana vuosina 2016–2022. Johtokunnan muina neuvonantajina toimivat Meri Obstbaum ja Kimmo Virolainen.