Alkon toukokuun myyntitiedote – helteet houkuttivat raikkaisiin ja keveisiin valintoihin

Jaa

Alkon toukokuun myynti nousi 1,3 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Keveys ja raikkaus korostui asiakkaiden valinnoissa kesän kynnyksellä.

Alkon litramyynti nousi toukokuussa 1,3 prosenttia verrattuna vuoden 2023 toukokuuhun. Myynti litroissa oli noin kuusi miljoonaa litraa.

Viinien myyntilitrat nousivat noin kaksi prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) 16 prosenttia ja alkoholittomien 15 prosenttia. Väkevien myynti laski reilut 6 prosenttia. Roseeviinien myynti kasvoi 14 prosenttia, valko- ja kuohuviinien myynti nousi noin kuusi prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski kuusi prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Chile nousi suurimmaksi roseeviinimaaksi

Makumieltymykset suosivat nyt kepeitä ja keveitä makuja.

”Ennätyshelteinen toukokuu näkyy raikkaiden ja keveiden viinien myyntiluvuissa. Roseeviineissä suurimmat kasvuluvut nappasi Chile, myyntilitrat kasvoivat reilut 40 prosenttia. Maa nousi samalla toiseksi suurimmaksi roseeviinimaaksi Ranskan jälkeen, ennen Espanjaa”, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.  

”Valkoviinimaista puolestaan Saksa pitää vakuuttavasti kakkossijaa Chilen jälkeen. Toukokuussa saksalaisten viinien myyntilitrat nousivat lähes 14 prosenttia. Yksi syy tähän on raikkaan aromaattisten lajikeviinien – eli viinien, jotka on valmistettu pääosin yhdestä rypälelajikkeesta – suosio valmistujaispöytien monipuolisten herkkujen kumppanina. Esimerkiksi riesling- ja sauvignon blanc -lajikeviinien myyntilitrat kasvoivat toukokuussa 25 prosenttia.”

Monipuolisia olutmakuja ja tyylejä 

Oluiden kysyntä kasvoi toukokuussa lähes 19 prosenttia. 

”Valikoimamme elää ja kehittyy jatkuvasti niin trendien, sesonkien kuin asiakastoiveiden pohjalta. Olemme vastanneet asiakkaidemme toiveisiin ja panostaneet olutvalikoimamme kehittämiseen ja esillepanoihin. Olemme kasvattaneet olutvalikoimaamme ja meillä on reilut 1 100 eri olutta. Meiltä löytyy olutmakuja ja tyylejä monipuolisesti asiakkaan eri mieltymyksiin”, Kauppinen sanoo.

”Moni asiakas on ollut jopa yllättynyt siitä, että meillä on hyvinkin kilpailukykyiset hinnat Haluamme olla jatkossakin se relevantti ostospaikka, jossa asiakas voi luottaa meidän asiantuntevaan palveluun ja myynnin vastuullisuuteen. Meiltä asiakas saa laajan tuotekattauksen yhden katon alta.”

Alkon kokonaislitramyynnistä oluiden osuus viime vuonna oli noin kuusi prosenttia.

Paikallisuus ja pientuottajat kiinnostavat

Pientuottaja- ja lähituotteiden trendi on vahvistunut viime vuosina ja se on näkynyt myös Alkon myynnissä. Alkon pientuottajavalikoima on monipuolinen kattaus oluista viineihin ja tisleihin - valikoimassa on yli 800 tuotetta noin 150 pientuottajalta. 

Alko tarjoaa tavarantoimittajilleen useita tapoja saada tuotteita myyntiin. Myös pientuottajille valikoimaan pääsy on mahdollista osallistumalla vakiovalikoiman tuotehakuihin tai vapaasti listaamalla tuotteita tilausvalikoimaan. Valikoimaan pääsy on maksutonta.

”Verkkokaupan lisäksi pientuottaja voi omalla ilmoituksellaan saada tuotteensa 1–10 Alkon myymälään. Tämä on koettu hyväksi malliksi, jos tuotantomäärät ovat pienemmät, eivätkä riitä valtakunnalliseen jakeluun”, toteaa Kauppinen.

Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 371 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye