Pääkaupunkiseudulla ennätysmäärä kotimaan kesämatkaajia – loman suunnittelujänne on lyhentynyt ja hotelliyöt varataan nyt
Kesän matkailukausi on käsillä, suurin osa hotellivarauksista tehdään kesäkuussa. S-ryhmän hotellien varaustietojen mukaan matkailijoita kiinnostavat erityisesti pääkaupunkiseutu, Tampere, Turku ja Oulu sekä lomakohteet Koli ja Tahko.

Kesäkuun alku on suomalaisten kesälomasuunnittelun huippusesonkia, jolloin suurin osa varaa kesän hotellimajoituksensa. S-ryhmän data osoittaa, että varausjänne on lyhentynyt vuosi vuodelta: tänä päivänä jo puolet varaavat hotellin alle kaksi viikkoa ennen matkaansa. Kovimmillaan kotimaan matkailu on heinäkuussa. Kotimaanmatkailijat suuntaavat nyt pääkaupunkiseudulle, jossa yöpymismäärät kesinä 2022 ja 2023 ovat olleet ennätykselliset: viime kesänä S-ryhmän majoituskohteissa yöpyi yli 600 000 matkailijaa. Myös muut kaupunkikohteet, kuten Turku, Tampere ja Oulu, vetävät kesällä lomailijoita.
"Kesällä pääkaupunkiseudun monipuolinen tarjonta houkuttaa, kun taas Lappiin luontoon ja hiihtokohteisiin suunnataan talvella. Näiden väliin kartalla mahtuu useita elämyksellisiä kohteita, kuten suositut Koli ja Tahko. Yksi nouseva kohde löytyy läntisestä Suomesta, rannikkokaupunki Vaasa, joka tarjoaa upeita luontokohteita ja kiinnostavaa kaupunkikulttuuria", kertoo SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjujohtaja Juha Helminen.
Tässä ajassa myös hinta määrittää matkailua. Kotimaan mielenkiintoiset kohteet tarjoavatkin rahalle erinomaista vastinetta.
"Jokainen löytää varmasti omalle kukkarolleen sopivia tapoja lomailla koti-Suomessa. Hinnan lisäksi kotimaanmatkailua puoltaa vastuullisuus, mikä on toinen vahva trendi matkailussa ja näkyy liikkumisessa sekä kotimaisten tuotteiden ja palveluiden suosiossa", Helminen sanoo.
Ulkoimaiset matkailijat hakevat Suomesta elämyksellisyyttä ja miellyttävää ilmastoa
Ulkomaisten matkailijoiden hotelliyöpymisten määrä Suomessa on notkahduksen jälkeen kasvussa, mutta kotimaisten matkailijoiden määrä on pysynyt staattisempana. Keski-Euroopan kuumat kesät kannustavat matkaajia etsimään nyt viileämpiä kohteita ja Pohjois-Eurooppa vetääkin nyt hyvin.
"Kansainvälisessä matkailussa nähdään nyt selkää piristystä, Suomi ja erityisesti Lappi kiinnostavat. Matkailijat hakevat elämyksellisyyttä, luontoa ja miellyttävää ilmastoa ja juuri tätä Suomi tarjoaa parhaimmillaan. Kotimaan matkailussa nähdään kahtalaista motivaatiota, kukkarolle sopivia tuttuja lomamatkoja, mutta myös uutta extremeäkin elämysmatkailua", sanoo Helminen.
S-ryhmä uskoo Suomi-matkailun vetovoimaan ja on investoinut merkittävästi alueellisen matkailuun investoimalla hotelleihinsa ympäri Suomen. Viime kesänä avattiin Kolille toinen S-ryhmän hotelli, Break Sokos Hotel Koli Kylä. Kesäkuussa avataan Nurmeksen Break Sokos Hotel Bomban uudisosa sekä elokuun lopussa Helsingin Katajanokalle Solo Sokos Hotel Pier 4. Loppuvuodesta avautuu Break Sokos Hotel Tahkon uudisosa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Helminen, matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjujohtaja, SOK, juha.helminen@sok.fi, p. 040 5355560
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme