Keskikesän juhla moninkertaistaa S-ryhmässä suosikkituotteiden myynnin ja tavarantoimitusten määrän
Juhannus on kiireistä aikaa marketkaupassa sillä hyvä ruoka ja juoma ovat erottamaton osa keskikesän juhlaa. Viime vuoden juhannusviikolla ruoan ja juomien myynti S-ryhmän ruokakaupoissa kasvoi noin 20 prosenttia tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Kysyntä vaatiikin valmistautumista: juhannusviikolla tavarantoimitukset jopa kolminkertaistuvat suurimpiin myymälöihin. Juhannuksen alla lähes kaikkien perinteisten grillaukseen ja herkutteluun liittyvien ruokien kysyntä kasvaa.

”Juhannuksena suomalaisten suosikkeja ovat esimerkiksi grillimakkarat, grillijuustot, maissit, herkkusienet sekä erilaiset kalatuotteet kuten sillit ja grillaukseen sopivat kalafileet. Viime vuonna juhannusviikolla suurin muutos nähtiin maisseissa, grillijuustossa ja silleissä: maisseja ostettiin yli kahdeksan kertaa ja grillijuustoja sekä sillejä yli viisi kertaa enemmän kuin tavanomaisella viikolla. A-luokan grillimakkaroita ja herkkusieniä myytiin yli neljä kertaa enemmän kuin tavanomaisella viikolla” taustoittaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Juhannuksen makeisiin herkkuihin kuuluvat muun muassa satokauden hedelmät ja marjat sekä kesäklassikko jäätelö. Viime vuonna juhannusviikolla S-ryhmän kaupoissa myytiin meloneita yli neljä kertaa enemmän ja tuoreita mansikoita sekä jäätelöä tuplasti enemmän kuin tavanomaisella viikolla. Juhannukseksi jäätelöaltaasta valitaan erityisesti koko seurueelle sopivia koti- ja monipakkauksia sekä vaniljajäätelöä, jonka kysyntä kasvaa marjasesongin kynnyksellä.
Tarjoilut täydennetään ruokiin sopivilla juomilla. Tänä vuonna juhannuksen juomatarjonta S-ryhmän kaikissa ruokakaupoissa on entistä kattavampi. Myyntiin saapuneet valko-, puna-, rosé- ja kuohuviinit sekä lakiuudistuksen sallimat muut juomauutuudet täydentävät kauppojen monipuolista juomavalikoimaa, josta löytyy myös mietoja viinijuomia, matala-alkoholipitoisia ja alkoholittomia juomia.
”Viinivalikoima on tässä kohtaa erityisen laaja alkukesän juhliin sopivissa kuohuviineissä ja valkoviineissä, mutta myös mietoja rosé- ja punaviinejä on tarjolla monipuolinen kattaus. Uskomme, että mieto ja kuiva tai puolikuiva kuohuviini tulee olemaan suosittu valinta myös juhannuspöytään”, kertoo Päällysaho.
Juhannus rakentuu perinteisistä aineksista
Suomalaiset nauttivat juhannuksena perinteisistä kesäherkuista ympäri Suomen, mutta viime vuoden juhannusviikolla perusgrillimakkarat korostuivat ostoskoreissa erityisesti Pohjois-Suomessa, sillit Länsi-Suomessa ja kesäkurpitsa Etelä-Suomessa. Vanhempien ikäryhmien ostoksissa korostuivat esimerkiksi sillit, erilaiset kalat, perunat ja keksit. Nuoremmilla ikäpolvilla juhlan aineksiin kuuluivat muun muassa snacksit, grillaukseen soveltuvat juustot ja ananas.
Ruokaostosten lisäksi suomalaiset varautuvat juhannukseen muun muassa grillihiilillä ja briketeillä, grillaustarvikkeilla sekä vaihtamalla grillin nestekaasupullon. Kaasupullokaupoille kannattaakin suunnata jo hyvissä ajoin sillä nestekaasun kysyntä kasvaa selkeästi juhannuksen alla. Grillin tuoksun ohella juhannukseen kuuluvat hyönteiskarkotteet ja aurinkorasvat, joiden myynti S-ryhmän ruokakaupoissa jopa nelinkertaistui viime vuonna ennen juhannusta.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Sampo Päällysaho
S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja
puh. 010 768 0665
sampo.paallysaho@sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme