Ravebileet saunassa ja illallinen Espalla – kansainväliset matkailijat tutustuivat suomalaiseen onnellisuuteen
Visit Finlandin ja Helsinki Partnersin yhteisen Helsinki Happiness Hacks -kampanjan myötä tällä viikolla 14 matkailijaa ympäri maailman ovat tutustuneet suomalaiseen onnellisuuteen. Viikon ohjelmaan kuului muun muassa jäätelöä Kauppatorilla, skeittausta Suvilahdessa, keramiikkatöitä Arabia135:n tiloissa ja ravebileet saunalautalla.

Espanjalaiset Daniel ja Iñigo, ranskalainen Naomi, saksalaiset Katrin ja Anna, brittiläinen Thomas, intialainen Shruti, brasilialaiset Thiago ja Henrique, portugalilainen Diana, yhdysvaltalaiset Joplin James ja Ginny sekä japanilaiset Miki ja Shio ovat tällä viikolla tutustuneet Helsinkiin ja helsinkiläisyyteen neljän eri teeman kautta: luonto, terveys, design sekä ruoka. Matkailijat valittiin onnellisuuskurssille tuhansien hakijoiden joukosta.
– Ohjelmaan on kuulunut perinteisiä nähtävyyksiä kuten Senaatintori, Oodi, Hakaniemen halli, ja Arabia, mutta uudella tavalla. Osallistujat ovat mm. suunnitelleet ja maalanneet oman graffitinsa, upottaneet kätensä saveen keramiikkatöitä tehden sekä nauttineet illallisen Helsinki-päivänä Esplanadilla. Eilisen illan päättivät ravebileet saunalautalla, Visit Finlandin markkinoinnista vastaava Virva Katajala sanoo.
Onnellisuuden oppaina valituille matkailijoille ovat toimineet muun muassa persoonallinen skeittimummo, 70-vuotias Lena Salmi, luonnon ja kasvien terveysvaikutuksiin tutkinut terveysmetsäkouluttaja Adela Pajunen, muotoilija Tero Kuitunen, kulinaristinen virtuoosi Luca Balac sekä DJ Orkideana tunnettu musiikin ammattilainen Tapio Hakanen.
Lonely Planetin ja Marie Clairen toimittajat ihastuivat Suomeen
Kampanja on saanut maailmalla näkyvyyttä maksetun mainonnan lisäksi kansainvälisen pr-työn ansiosta. Ennen varsinaista onnellisuuskurssia Helsingissä vieraili lukuisia kansainvälisen median edustajia sekä sosiaalisen median vaikuttajia tutustumassa suomalaiseen onnellisuuteen samojen aktiviteettien kautta.
– Mediamatkalla olivat mukana mm. Italian Marie Claire, kansainvälinen matkailumedia Lonely Planet, saksalainen IDEAT sekä espanjalainen Viajar. Toimittajat olivat todella vaikuttuneita koko ohjelmasta. Erityisen suuren vaikutuksen toimittajiin taisivat tehdä keramiikkatyöpaja ja saunaravet, Visit Finlandin PR & media manager Sergei Shkurov kertoo.
– Tuntui siltä, että sain matkan aikana pikakurssin suomalaisesta kulttuurista ja sellaisen ymmärryksen Helsingistä, joka olisi vienyt minulta ainakin useita kuukausia oppia itse, yksi toimittajista kuvasi kokemustaan.
Mediamatkalla olleiden sosiaalisen median vaikuttajien tekemät päivitykset ovat keränneet myös valtavan määrän silmäpareja. Jo 1,6 miljoonaa ihmistä on nähnyt Suomesta tehtyjä päivityksiä ja luku kasvaa koko ajan. Lisäksi tällä viikolla Helsinki Happiness Hacks -kurssia ovat olleet seuraamassa mm. brittiläiset ITV:n Good morning Britain -ohjelma sekä BBC:n Happy-podcast. Kampanjan myötä Suomen ja Helsingin matkailu saa arvokasta näkyvyyttä ympäri maailmaa.
”Helsinki Happiness Hacks” on jatkoa Visit Finlandin aikaisempien vuosien ”Rent a Finn” ja ”Masterclass of Happiness” -markkinointikampanjoille, joita kaikkia yhdistää onnellisuusteema.
Onnellisuuskurssi päättyi to 13.6. Valitettavasti median edustajilla ei ole mahdollisuutta haastatella osallistujia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Virva KatajalaHead of MarketingBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 5388 330virva.katajala@businessfinland.fiSergei ShkurovPR & Media ManagerBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 769 0154sergei.shkurov@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerVisit Finland, Invest in Finland, Work in Finland, Film in Finland
Puh:+358409015219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat











Linkit
Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Nettihaut paljastavat: sauna, järvet ja yötön yö kiinnostavat kesämatkailijoita26.6.2025 07:44:30 EEST | Tiedote
Suomen kesä tunnetaan ainutlaatuisista luontoelämyksistään kuten tuhansista järvistään ja keskiyön auringon paisteesta. Internetin hakukonedataan perustuvan tiedon mukaan luontoon liittyvien mielikuvien rinnalla kulttuuriin ja urbaaniin elämään liittyvät aiheet sekä kaupunkien tarjonta kiinnostaa yhä useampaa ulkomaista matkailijaa. Suomen tarjonnan tunteminen avaa paremmat mahdollisuudet saada matkailijat houkuteltua kesäiseen Suomeen.
Finnish health businesses seek new market in Japan23.6.2025 08:29:00 EEST | Press release
Business Finland is holding a comprehensive presentation of Finland’s health sector during Japan’s World Expo in Osaka, Kyoto and Tokyo. Japan faces challenges like a low birth rate, an ageing population and labor shortages in the care sector, which are an opportunity for Finnish skills exports. In 2024, health exports to Japan stood at to €67 million.
Suomalaiset terveysalan yritykset hakevat uutta markkinaa Japanista23.6.2025 08:29:00 EEST | Tiedote
Business Finland järjestää Japanin maailmannäyttelyn ympärillä kattavan suomalaisen terveysalan esittelyn Osakassa, Kiotossa ja Tokiossa. Japanin haasteet, kuten alhainen syntyvyys, ikääntyvä väestö ja työvoimapula hoiva-alalla ovat mahdollisuus suomalaiselle viennille. Viime vuonna terveysalan vienti Japaniin oli 67 miljoonaa euroa.
Business Finlandilta poikkeuksellisen mittava rahoituspäätös – ICEYE käynnistää yli 250 miljoonan euron investointiohjelman19.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Business Finland on myöntänyt avaruus- ja puolustusteknologiayhtiö ICEYElle yhden historiansa suurimmista yksittäisistä rahoituksista. Runsaan 41 miljoonan euron rahoitus nopeuttaa merkittävästi yrityksen tuotekehitystoimintaa ja vahvistaa Suomen asemaa Euroopan avaruusteknologian edelläkävijämaana. Rahoituksen avulla ICEYE käynnistää laajan yli 250 miljoonan euron investointiohjelman.
Suomi ehkäisee matkailun haittavaikutuksia jo ennakolta17.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Visit Finland on julkaissut Kestävän matkailun tila 2024 -raportin, joka nostaa esiin tarpeen määritellä matkailun vaikutusten rajat ennen kuin ongelmia syntyy. Ilman kantokyvyn tunnistamista vaarana on, että matkailu alkaa kuluttaa juuri niitä vetovoimatekijöitä, joiden vuoksi Suomeen tullaan, kuten luontoa ja hiljaisuutta. Suomessa rakennetaan järjestelmällisesti mittareita, joiden avulla matkailun kasvu voidaan ohjata kestävään suuntaan jo ennakoivasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme