Sillipurkin muodolla on merkitystä: Juhannussillien uudet pakkaukset mahdollistavat tehokkaamman, tilaa säästävämmän varastoinnin ja kuljetuksen
Uudet Coop-sillipurkit herättävät huomion: Perinteisen pyöreän purkin sijaan Coop-sillit on pakattu kulmikkaisiin kierrätysmuovista valmistettuihin purkkeihin. Uusi sillipurkki mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön logistiikassa, myymälässä sekä kotijääkaapissa, sillä purkkien väliin ei jää tyhjää tilaa ja ne voidaan pinota kätevästi päällekkäin. Samaan tilaan voidaan nyt pakata lähes tuplasti silliä.

Sillejä myydään S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) vuodessa yli neljä miljoonaa purkkia. Näistä valtaosa kesä- ja joulukuussa. Kysyntä lähtee voimakkaaseen kasvuun, kun suomalaisen varhaisperunoiden satokausi alkaa ja suurin piikki nähdään juhannusviikolla. Toinen suuri kysyntäpiikki kohdistuu jouluviikolle.
Osana Coop-tuotteiden lanseerausta tänä keväänä on tuotu myyntiin seitsemän eri sillimakua, kaikki uudenlaisissa kulmikkaissa purkeissa. Kaikki S-ryhmän omien merkkien sillituotteet on jo aiemmin vaihdettu lasipurkeista kevyempiin kierrätysmuovista valmistettuihin pakkauksiin.
"Tarkastelemme jatkuvasti tuotepakkauksia pohtien niiden käytettävyyttä sekä eri vastuullisuusnäkökulmia. Sillipurkeissa nähtiin nyt mahdollisuus tehokkaampiin pakkauksiin, joiden avulla lavapaikkaa kohden voidaan lastata 1065 kg silliä, kun ennen samaan tilaan saatiin pakattua 556 kg silliä. Coop-sillit pakataan Tanskassa ja tuodaan Suomeen ja varastolta edelleen myymälöihimme. Samalla pakkaus on käytännöllinen käyttäjälleen: etiketti pysyy kulmikkaassa pakkauksessa aina oikein päin. Lisäksi pakkaus on niin tyylikäs, että sen voi asettaa esille kesän ruokapöytään sellaisenaan", kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.
S-ryhmä on sitoutunut muovin vähentämiseen, kiertotalouden edistämiseen sekä ympäristön kannalta kestävien pakkausratkaisujen käytön edistämiseen. Omien merkkien tuotepakkauksia uudistetaan ympäristöystävällisemmiksi ja kierrätysmuovin käyttöä pyritään lisäämään. Olemme esimerkiksi sitoutuneet minimoimaan turhan muovin käytön, kierrättämään mahdollisimman suuren osan käyttämästämme muovista ja autamme myös asiakkaitamme kierrättämään muovia ja tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja muoville. Käytössä on jo nyt biopohjaisia ja kompostoituvia ratkaisuja.
Kaikki muovi ei kuitenkaan ole pahasta. Muovin suosio sekä pakkausten että tuotteiden raaka-aineena selittyy muovin monilla hyödyllisillä ominaisuuksilla kuten keveydellä, muovautuvuudella ja edullisuudella. Muovilla on korvattu esimerkiksi lasia ja muita raskaampia materiaaleja, mikä pienentää esimerkiksi logistiikan ilmastovaikutuksia ja toisaalta pienentää esimerkiksi lasin rikkoutumiseen liittyviä riskejä. Muovista tulee varsinainen ongelma vasta sitten, jos se päätyy roskana luontoon tai sitä ei kierrätetä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Sari RistaniemiryhmäpäällikköS-ryhmän marketkauppa
Puh:010 768 7364sari.ristaniemi@sok.fiKuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme