SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Olisiko kaupan take away -astioiden uudelleenkäyttö mahdollista? S-ryhmä tutkii mitä se vaatisi

Jaa

Mitä jos jonain päivänä ruokakaupan nyt kertakäytössä olevia astioita, kuten Ruokatori-palvelutiskin take away -astioita voisi palauttaa, pestä ja kierrättää? Tai vaikka tuoda mukanaan oman astian, johon ostaa ruokatorilta aterian. Tämän tyyppisiä mahdollisia toimintamalleja tutkitaan Borealis Polymers Oy:n vetämässä Reusify-yhteiskokeilussa. S-ryhmä tuottaa kokeiluun omalla Business Finlandin rahoittamalla osaprojektillaan merkittävää uutta tietoa ja osaamista uudelleenkäytettävien pakkausten käyttöönottamiseksi päivittäistavarakaupassa.

Ronnie Hole

S-ryhmän projekti ja yhteiskokeilu liittyvät VTT:n ja Vaasan yliopiston johtamaan Reusify-tutkimuskokonaisuuteen, jossa partnereina sekä konsortiojäseninä S-ryhmän lisäksi toimii yli 20 muuta keskeistä suomalaista yritystä ja tekijää pakkausten uudelleenkäytön mahdollistavassa arvoketjussa. S-ryhmän omaa selvitystä ja mallinnusta tehdään tiiviissä yhteistyössä yhteiskokeilun ja tutkimuskonsortion kanssa.

Kaksi ja puoli vuotta kestävässä hankkeessa S-ryhmän tavoitteena on ymmärtää paremmin mitä mahdollinen pakkausten uudelleenkäyttö myymälän prosesseissa sekä niin myymälätyöntekijöiden kuin asiakkaiden arjessa voisi tarkoittaa ja vaatia. Tarkastelun kohteena ovat muun muassa erilaisten toteutusmallien kustannus- ja ympäristövaikutukset. On tärkeää varmistaa, millaisia hyötyjä kierrätysmallista voisi olla.

"Selvää on, että tavallaan yksinkertaiselta kuulostava pakkausten uudelleenkäyttö vaatii pelkästään meillä ruokakaupassa monen eri yksityiskohdan pohtimista ja testaamista ja lisäksi monivaiheista yhteistyötä useamman eri yrityksen kesken. Asia ei ole niin helppo, että se ratkaistaisiin vaikka vain kaupan sisällä. Kyse on kokonaisavaltaisesta järjestelmämuutoksesta", toteaa vastuullisuusasiantuntija Iida Lehtimäki S-ryhmän marketkaupasta.

Yksi keskeinen tarkasteltava asia on asiakkaiden odotukset ja valmius. Vierastaisivatko asiakkaat vaikkapa salaattiastioiden uudelleenkäyttöä ja olisivatko he esimerkiksi valmiita mahdollisesti tarvittavan panttijärjestelmän tuomaan prosessiin tai kustannukseen. Tärkeää olisi myös varmistaa järjestelmän helppous. Olisiko uudelleenkäyttö mahdollista vain tietynlaisissa kaupoissa vai myös vaikkapa verkkokaupassa? Palveluratkaisujen tutkimisessa keskeistä on myös tutkia skaalautuvuuden mahdollisuudet tulevaisuuden uudelleenkäytettäville pakkauksille, kuten jogurttipurkkien tapaisille elintarvikepakkauksille.

"Projektin lopputuloksena ei tule olemaan vielä valmis käyttöön otettava järjestelmä vaan parempi ymmärrys siitä, mitä mahdolliseen toimintamalliin tarvittaisiin ja olisiko se eri kanteilta katsottuna kannattavaa. Olemme innoissamme siitä, että rahoituksen ja projektin kokoaman laajan yhteistyöverkoston turvin pystymme selvittämään asiaa näin kattavasti ja tekemään sekä oppimaan yhdessä. Haluamme jatkuvasti kehittää paitsi omaa toimintaamme myös edesauttaa yhteisiä toimintamalleja ja kuluttajien edellytyksiä ilmastofiksuihin ja resurssiviisaisiin tekoihin", painottaa Lehtimäki.

Jatkuvaa työtä kiertotalouden edistämiseksi

S-ryhmä on sitoutunut kansainvälisen Ellen MacArthur -säätiön ja YK:n käynnistämän The New Plastics Economy Global Commitment -sitoumuksen kautta muovin kiertotalouden edistämiseen jo vuodesta 2018 lähtien. Sitoumuksen olennaisimpia tavoitteita ovat muun muassa turhan muovin välttäminen ja kierrätettävyyden parantaminen. Sitoumuksen avulla edistetään myös muovin uudelleenkäyttöä, mikä vähentää neitseellisen muovin tarvetta pakkauksissa. Lisäksi S-ryhmä on sitoutunut kertakäyttömuovidirektiiviä koskevaan green deal -sopimukseen, jonka ensisijaisena tavoitteena on vähentää muovisten kertakäyttöisten annospakkausten ja juomamukien kulutusta. Lisäksi S-ryhmä on kaudella 2022–2026 mukana elintarvikealan materiaalitehokkuuden sitoumuksessa, jonka yhtenä tavoitteena on edistää ympäristön kannalta kestävien pakkausratkaisujen käyttöä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Iida Lehtimäki, vastuullisuusasiantutijaS-ryhmän marketkauppa

Puh:010 7681074

Kuvat

Ronnie Hole
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote

Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye