SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Uusi juomavalikoima kiinnostaa asiakkaita: Punaviini oli starttiviikon yllättäjä – olut edelleen myydyin alkoholituote

Jaa

S-ryhmän myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tuotiin uusia enintään 8-prosenttisia alkoholijuomia heti lain salliessa maanantaiaamuna 10. kesäkuuta. Viinejä S-ryhmän valikoimissa tulee olemaan lähes 200 ja muita juomauutuuksia noin 60 erilaista. Ensimmäisellä myyntiviikolla viinit ovat uutena tuoteryhmänä kiinnostaneet asiakkaita. Valkoviini on selkeä suosikki, kuten myös pienet pakkauskoot.

Viinivalikoimaa Prismassa
Viinivalikoimaa Prismassa Ronnie Hole

"Tämä ensimmäinen viikko ei varmastikaan vielä täysin kuvasta viinien kysyntää kaupoissamme pitkällä tähtäimellä. Ensimmäisinä päivinä valkoviinin rinnalla erityisesti uusia mietoja punaviinejä haluttiin kokeilla ja jopa yllätykseksemme punaviinit olivat ensimmäisinä myyntipäivinä ostetumpia kuin kuohuviinit. Viikonloppua lähestyttäessä kuohuviinit nousivat kuitenkin myynnin volyymissa. Selkeä ilmiö on ollut viinin ostaminen pienessä pakkauskoossa, esimerkiksi kuohuviini kahden desilitran pulloissa", kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

Asiakkaita kiinnostivat ensimmäisellä viikolla monet ennestään tutut viinibrändit, kuten Viña Maipo, Espiritu de Chile, Fresita, Mosselland, Santiago, Pizzolato ja Blue Nun. Myös uudet vahvemmat oluet kiinnostivat asiakkaita ja oluet säilyttivät paikkansa myydyimpänä alkoholituotteena S-ryhmän kaupoissa.

"Nyt alkanut toinen myyntiviikko on juhannusviikko, mikä on ruokakaupassa aina poikkeuksellinen eli tämänkään viikon perusteella emme vielä voi vetää pitkän aikavälin johtopäätöksiä. Odotuksemme on, että juhannuksen juhliin erityisesti mieto kuohuviini kiinnostaa. Varsinkin mökkijuhannuksen viettäjiä helpottaa se, että aiempaa monipuolisempi juomavalikoima löytyy nyt entistä paremmin matkan varrelta myös pienistä myymälöistä ja paikkakunnilta, joissa aiemmin ei ole voinut ostaa viiniä", pohtii Päällysaho.

Yhtenäinen viiniosasto lisäsi myös alkoholittomien viinien suosiota viime viikolla. Yleisesti ottaen alkoholittomat ja matala-alkoholilliset tuotteet ovat kasvattaneet suosiotaan jo monta vuotta ja vakiinnuttaneet paikkansa asiakasomistajien ostoskorissa. Esimerkiksi alkoholittomien oluiden kategoria on kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Viinivalikoimaa Prismassa
Viinivalikoimaa Prismassa
Ronnie Hole
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote

Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye