Uusi juomavalikoima kiinnostaa asiakkaita: Punaviini oli starttiviikon yllättäjä – olut edelleen myydyin alkoholituote
S-ryhmän myymälöihin (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tuotiin uusia enintään 8-prosenttisia alkoholijuomia heti lain salliessa maanantaiaamuna 10. kesäkuuta. Viinejä S-ryhmän valikoimissa tulee olemaan lähes 200 ja muita juomauutuuksia noin 60 erilaista. Ensimmäisellä myyntiviikolla viinit ovat uutena tuoteryhmänä kiinnostaneet asiakkaita. Valkoviini on selkeä suosikki, kuten myös pienet pakkauskoot.

"Tämä ensimmäinen viikko ei varmastikaan vielä täysin kuvasta viinien kysyntää kaupoissamme pitkällä tähtäimellä. Ensimmäisinä päivinä valkoviinin rinnalla erityisesti uusia mietoja punaviinejä haluttiin kokeilla ja jopa yllätykseksemme punaviinit olivat ensimmäisinä myyntipäivinä ostetumpia kuin kuohuviinit. Viikonloppua lähestyttäessä kuohuviinit nousivat kuitenkin myynnin volyymissa. Selkeä ilmiö on ollut viinin ostaminen pienessä pakkauskoossa, esimerkiksi kuohuviini kahden desilitran pulloissa", kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
Asiakkaita kiinnostivat ensimmäisellä viikolla monet ennestään tutut viinibrändit, kuten Viña Maipo, Espiritu de Chile, Fresita, Mosselland, Santiago, Pizzolato ja Blue Nun. Myös uudet vahvemmat oluet kiinnostivat asiakkaita ja oluet säilyttivät paikkansa myydyimpänä alkoholituotteena S-ryhmän kaupoissa.
"Nyt alkanut toinen myyntiviikko on juhannusviikko, mikä on ruokakaupassa aina poikkeuksellinen eli tämänkään viikon perusteella emme vielä voi vetää pitkän aikavälin johtopäätöksiä. Odotuksemme on, että juhannuksen juhliin erityisesti mieto kuohuviini kiinnostaa. Varsinkin mökkijuhannuksen viettäjiä helpottaa se, että aiempaa monipuolisempi juomavalikoima löytyy nyt entistä paremmin matkan varrelta myös pienistä myymälöistä ja paikkakunnilta, joissa aiemmin ei ole voinut ostaa viiniä", pohtii Päällysaho.
Yhtenäinen viiniosasto lisäsi myös alkoholittomien viinien suosiota viime viikolla. Yleisesti ottaen alkoholittomat ja matala-alkoholilliset tuotteet ovat kasvattaneet suosiotaan jo monta vuotta ja vakiinnuttaneet paikkansa asiakasomistajien ostoskorissa. Esimerkiksi alkoholittomien oluiden kategoria on kaksinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Sampo Päällysahopäivittäistavarakaupan johtaja, S-ryhmä
Puh:0107680665sampo.paallysaho@sok.fiKuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme