Matkamessut 2025: näin matkailu muuttuu
Helsingin kansainväliset Matkamessut seuraa tiiviisti matkailun muuttuvia trendejä läheisessä yhteistyössä toimialan yritysten ja organisaatioiden kanssa. Trendit kuten aktiviteetit, kulttuuri ja hyvinvointi matkailussa, tuodaan esille myös Matkamessujen uudistetuilla verkkosivuilla ja tapahtumassa 16.–19.1.2025. Torstai 16.1. on tapahtuman ammattilaispäivä.

Vaikka matkailutrendit muuttuvat hitaasti, kuplii pinnan alla aina jotain uutta. Matkailu kuuluu tavalla tai toisella jokaisen elämään ja haaveisiin, aina ei tarvitse matkustaa kauas. Seuraavat trendit siivittävät Matkamessuja tammikuussa 2025:
- Kestävä matkailu näkyy jo matkailijoiden valinnoissa konkreettisesti ja vihreät vaihtoehdot kiinnostavat aikaisempaa enemmän. Uudistava matkailu nousussa.
- Oma intohimo: matkakohde valitaan oman kiinnostuksen, kulttuuri, hyvinvointipalvelut ja aktiviteetit edellä.
- Sinkkumatkailun yleistyminen: kohteessa tutustutaan harrastusten ja aktiviteettien äärellä, kansainvälinen ryhmä kokoontuu digiryhmien kautta.
- Ylisukupolvinen matkailu: yhteistä laatuaikaa lastenlasten kanssa.
- Paikallisilla tapahtumilla on suuri merkitys kohdevalintaan ja matkustusajankohtaan.
- Työ- ja lomamatkan yhdistäminen, ”bleisure”: hotellit panostavat hybriditiloihin asiakkaita varten, jotka haluavat yhdistää työmatkaansa vapaa-aikaan -> pidemmät matkat tai viipymät kohteessa.
- Digiähky: loputtomat valinnat uuvuttavat, nuorempikin matkustajasukupolvi on valmis maksamaan matkatoimistojen palvelusta. Ostopäätökselle haetaan luotettavaa suosittelijaa.
- Teknologian hyödyntäminen matkan kaikissa vaiheissa.
Matkailualalla vuonna nähdään selkeää kasvua vastuullisten matkailupalvelujen kysynnässä. Tämän lisäksi asiakaskokemuksen parantamiseen panostetaan teknologian avulla, mutta myös henkilökohtaisesta palvelusta ollaan valmiita maksamaan. Matkailijat arvostavat autenttisia kulttuurikokemuksia ja terveyttä edistäviä aktiviteetteja. Uudet reitistöt ja tavat matkustaa kiinnostavat ja etenkin lähialueille maata pitkin matkailu on kasvussa.
Uudet reitit, hotellit ja palvelut kiinnostavat niin kotimaassa kuin ulkomaankohteissa ja niitä esitellään elämyksellisesti Matkamessuilla. Tottunut Matkamessut-kävijä saattaa hieraista ensi tammikuussa silmiään, sillä tapahtuman karttapohja muistuttaa diagonaalikäytävillään kaupunkia, jonka ytimessä on Central Plaza.
”Uudella elämysalueella kävijä voi tutustua palveluihin ja tuotteisiin työpajoissa, joissa voi oppia matkakohteesta, sen tuotteista tai palveluista ja muodostaa vahvemman mielikuvan kohteesta esimerkiksi taidetyöpajaan, kokkaustyöpajaan, tastingiin tai vaikka kiertomatkojen suunnittelutyöpajaan osallistumalla”, sanoo Matkamessujen liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen.
Matkamessujen 2024 kävijätutkimuksen mukaan tapahtuman kävijöistä 22 % oli ensikertalaisia ja heistä yli kolmannes alle 45-vuotiaita. 76 % kävijöistä on kiinnostunut kansainvälisestä matkustamisesta ja saamaan käytännön vinkkejä kohteista. Puolet vastanneista on kiinnostunut kotimaan kohteiden esittelyistä. Tapahtumassa vieraili yli 50 000 kävijää. Tämän vuoden suunnitelmissa nousevat kärkeen ulkomaiset ja kotimaiset kaupunki- ja kulttuurikohteet, ulkomaiset rantalomakohteet, kotimaiset luontolomakohteet sekä seikkailu- ja aktiviteettilomat.
”Matkamessujen uudistuneet verkkosivut tuovat tapahtuman upean ja inspiroivan sisällön sekä kiinnostavimmat brändit ja toimijat entistä paremmin esille kävijöille”, sanoo Haatainen.
Lisätietoja: Messukeskus viestintä, Anu-Eveliina Mattila, p. 050 555 6183, anu-eveliina.mattila@messukeskus.com
Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään 16.–19.1.2025 Helsingin Messukeskuksessa. Kansainvälinen matkailun ostotapahtuma Matka Workshop Day avaa Matkamessut 15.1.2025, torstai 16.1. on ammattilaispäivä. Helsingin Caravan-messut järjestetään 17.-19.1.2025. | www.matkamessut.fi I LinkedIn | Fb ja Ig: Matkamessut | @MatkaTravelFair | #matka2025
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anu-Eveliina Mattilaviestinnän asiantuntija
viestintä | tapahtumat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Uusi kansainvälinen sähköalan tapahtuma kokoaa keväällä alan yritykset ja ammattilaiset Helsinkiin27.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Helsingin Messukeskuksessa 15.–17.4.2026 ensimmäistä kertaa järjestettävä kansainvälinen Sähkö–Electricity 26 -ammattitapahtuma sähköistää toimialan messu- ja näyttelytoiminnan Pohjois-Euroopassa. Tapahtumaan on ilmoittautunut jo yli 230 näytteilleasettajaa ja messuhallien 6 ja 7 viimeisiä neliömetrejä viedään.
Studia rikkoi ennätyksensä – tapahtuma kasvatti kävijämääräänsä 25 %26.11.2025 18:26:05 EET | Tiedote
Messukeskuksen yläkerran hallit täyttyivät 25.-26.11. urahaaveista, tulevaisuuden pohdinnoista ja innostuneista kohtaamisista, kun Studia-messujen 150 näytteilleasettajaa esitteli koulutus- ja uravaihtoehtojaan. Suomen suurin opiskelu- ja uratapahtuma keräsi Helsingin Messukeskukseen kahden päivän aikana yhteensä 19 089 kävijää, mikä on 25 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.
Otaniemen lukion opiskelijakunnalle Lukiolaisstipendi hyvinvoinnin edistämisestä26.11.2025 18:08:29 EET | Tiedote
Suomen Lukiolaissäätiö, Suomen Lukiolaisten Liitto ja Nyyti ry myönsivät 1 000 euron arvoisen lukiolaisstipendin tänä vuonna Otaniemen lukiolle ja sen opiskelijakunnalle. Vuonna 2025 stipendin myöntöperusteiden keskiössä oli erityistä hyvinvointi, mielenterveys ja yhteisöllisyys.
Helsingfors Mässcentrum förnyar sin Sustainable Travel Finland-märkning och fortsätter sitt arbete som en pionjär inom hållbar turism26.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Helsingfors Mässcentrum är en del av Visit Finlands Sustainable Travel Finland-program och bidrar till att bygga ett hållbart Finland för turism. Sustainable Travel Finland-märkningen visar på ett långsiktigt engagemang för hållbar turism. Internationella resenärer och evenemangsarrangörer gör allt mer medvetna val, och ansvar har blivit en avgörande konkurrensfaktor.
Messukeskus uusi Sustainable Travel Finland -merkkinsä ja jatkaa työtään kestävän matkailun edelläkävijäyrityksenä26.11.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Helsingin Messukeskus on Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -yrityksenä mukana kestävän matkailun Suomen rakentamisessa. Sustainable Travel Finland -merkki kertoo pitkäjänteisestä työstä kestävän matkailun hyväksi. Kansainväliset matkailijat ja tapahtumajärjestäjät tekevät yhä tietoisempia valintoja, ja vastuullisuus on noussut ratkaisevaksi kilpailutekijäksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme