VATT: Suomi on liittymässä polttoaineiden päästökauppaan kustannustehokkaasti – mutta samalla ei tulisi luoda uusia tukiautomaatteja
Suomi on vuonna 2027 liittymässä liikenteen ja lämmityksen päästökauppaan. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT arvioi, että liittymistä EU:n uuteen päästökauppajärjestelmään ollaan toteuttamassa kustannustehokkaalla tavalla. Tutkimusprofessori Marita Laukkanen kuitenkin kritisoi arvioita päästökaupan vaikutuksista polttoaineiden hintoihin, sekä mahdollisia kompensaatioita yrityksille.

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT on laatinut lausunnon työ- ja elinkeinoministeriölle EU:n polttoaineen jakelua koskevan päästökaupan toimeenpanosta Suomessa. Uudistuksesta puhutaan yleisesti ”liikenteen ja lämmityksen päästökauppana”, jonka on tarkoitus alkaa vuonna 2027.
”Vaikka hallituksen esityksen (HE) vaikutusten arvioinnissa näyttäisi olevan joitakin puutteita, esityksen pääasiallinen sisältö koskien polttoaineen jakelua koskevan päästökaupan toimeenpanoa Suomessa näyttää HE:ssä esitettyjen perustelujen valossa toteuttavan sääntelyn Suomen kansallisten olosuhteiden puitteissa kustannustehokkaalla tavalla”, kirjoittaa tutkimusprofessori Marita Laukkanen VATT:n lausunnossa, jonka hän on valmistellut yhdessä erikoistutkija Anna Saharin kanssa.
Suomi mukana heti päästökaupan käynnistyessä
Suomen hallitus päätti kehysriihessä huhtikuussa 2024 liittyä EU:n polttoaineen jakelun päästökaupan hinnoitteluun heti järjestelmän käynnistyessä. Tämä mahdollisimman aikainen toimeenpano näyttäisi parhaiten turvaavan vakaan toimintaympäristön, VATT:n lausunnossa kiitellään.
EU:n päästökauppadirektiivi mahdollistaa kansallisen sääntelyn toteuttamisen monella eri tavalla. ”Käytännössä kansallista liikkumatilaa jää hallituksen esityksen (HE) perustelujen mukaan melko vähän”, tutkimusprofessori Laukkanen toteaa.
Lakiesityksessä päästökaupan soveltamisalaa ehdotetaan laajennettavaksi kansallisesti maa- ja metsätalouden polttoaineisiin sekä vapaa-ajan vesiliikenteen ja yleisen päästökaupan ulkopuolisen lentoliikenteen polttoaineisiin. ”Ehdotus on perusteltu, sillä Suomessa ei ole käytössä sellaista polttoaineiden jakelujärjestelmää, jossa polttoaineen loppukäyttäjä voitaisiin luotettavasti tunnistaa ennakkoon”, kirjoittaa Laukkanen.
Päästökaupan vaikutus hintoihin epäselvä
Ehdotetun lain näkyvin vaikutus tavallisille ihmisille on, että sen odotetaan nostavan polttoaineiden hintoja. VATT:n tutkijat kuitenkin huomauttavat, että päästökaupan kustannukset eivät välttämättä siirry polttoaineiden hintoihin sellaisinaan.
"HE:n taloudellisten vaikutusten arvioinnissa oletetaan, että päästöoikeuden hinta siirtyy kokonaisuudessaan loppukäyttäjien maksamiin hintoihin. Tämä on vahva oletus, varsinkin kuin ainoa Suomessa tehty empiirinen tutkimus polttoaineiden CO2-päästöjen hinnan siirtymisestä kuluttajahintoihin havaitsi päästökustannuksen siirtyvän hintoihin vain osittain”, lausunnossa todetaan.
Laukkanen kirjoittaa VATT:n lausunnossa, että uudistuksen taloudellisten vaikutusten arviointi ei näyttäisi hyödyntäneen kaikkia käytettävissä olevia tietoja sekä aiheesta tehtyä empiiristä tutkimusta.
”HE:ssä arvioidaan, että kustannusten siirtäminen täysimääräisesti tai edes osittain tuotteiden myyntihintoihin on pääsääntöisesti vaikeaa. Yhdessä Suomen tärkeimmistä kilpailijamaista, Saksassa, toteutetun empiirisen tutkimuksen mukaan teollisuusyritykset pystyivät kuitenkin siirtämään keskimäärin 35–60 prosenttia yleisen päästökaupan myötä kohonneista energiakustannuksista hintoihin.”
Laukkanen viittaa myös yhdysvaltalaiseen aineistoon perustuvaan tutkimukseen, jossa yritykset useilla teollisuustoimialoilla pystyivät siirtämään merkittävän osan kasvaneista energiakustannuksista hintoihin. ”Jos kasvaneet energiakustannukset nostivat rajakustannuksia yhdellä dollarilla, yritykset nostivat hintojaan 0,7 dollarilla.”
Ei uutta tukiautomaattia
Tässä vaiheessa ei ole vielä selvää, miten uuden päästökaupan huutokauppatuloja voidaan käyttää taloudellisen korvauksen myöntämiseen loppukäyttäjille.
Tutkimusprofessori Laukkanen sanoo, että nyt ei tulisi luoda “uusia tukiautomaatteja” ilman, että päästökaupan vaikutuksia arvioidaan huolella ja riippumattomia lähteitä hyödyntäen. ”Mikäli komission alemman asteisen sääntelyn antamisen jälkeen päädytään valmistelemaan hintavaikutusten hyvittämistä, valmistelussa olisi hyvä hyödyntää mahdollisuuksien mukaan tilasto- ja tutkimustietoa ja huomioida vaikutusten arvioinnissa epävarmuudet esimerkiksi tuottamalla skenaariotarkasteluja useammilla arvoilla keskeisille epävarmoille parametreille.”
Laukkanen ihmettelee, että osana lausuntopyyntöä mahdollisten tulevien hyvitysten edunsaajia on pyydetty lausuntopalvelu.fi-sivustolla kertomaan sääntelyn vaikutuksista toimintaansa sekä miten ja kenelle hyvitykset tulisi kohdentaa.
”Edunsaajille osoitettu kysely ei toteuta päätöksentekijöiden tiedonsaantioikeutta parhaalla mahdollisella tavalla. Kun kysely suunnataan edunsaajille, vastaajilla on kannustin pyrkiä liioittelemaan sääntelyn vaikutuksia toimintaansa sekä tarvetta itselleen kohdistuville hyvityksille”, Laukkanen kirjoittaa.
Kun edunsaajia osallistetaan hyvitysjärjestelmän suunnitteluun tällä tavoin, vaarana on, että järjestelmästä tulee valtiontalouden näkökulmasta tarpeettoman kallis.
”Uskottavampaa ja luotettavampaa tietoa saataisiin hyödyntämällä Verohallinnon ja Tilastokeskuksen aineistoja ja niihin perustuvia mallinuksia sekä tutkimuskirjallisuutta”, lausunnossa ehdotetaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marita LaukkanenTutkimusprofessoriVATT / Ympäristö, energia ja ilmastopolitiikka
Puh:+358 295 519 429marita.laukkanen@vatt.fiLinkit
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) on taloustieteellisen tutkimuksen asiantuntijayksikkö. Teemme tieteellisesti korkeatasoista tutkimusta edistääksemme tietoon pohjautuvaa talouspolitiikkaa. Tutustu työhömme tarkemmin: https://vatt.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
VATT: Kehysriihen veronalennukset uhkaavat johtaa entistä voimakkaampaan julkisen talouden sopeutustarpeeseen2.6.2025 07:02:00 EEST | Tiedote
Kehysriihessä tehdyt veronalennukset eivät maksa itseään takaisin, koska kyse on pysyvästä verotulojen pudotuksesta. Näin arvioidaan VATT:n lausunnossa eduskunnan valtiovarainvaliokunnalle.
Tuhkarokkorokotuksesta syntyy yllättäviä pitkäaikaishyötyjä yhteiskunnalle – Lasten rokotuskattavuus laskenut huolestuttavasti useilla hyvinvointialueilla28.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Tuhkarokko voi aiheuttaa vakavia jälkitauteja ja johtaa jopa kuolemaan. Viimeaikaiset tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että tuhkarokkorokotteen on havaittu saavan aikaan yllättäviäkin pitkäaikaishyötyjä. Siitä huolimatta Suomessa tuhkarokkorokotuksen kattavuus on laskussa useilla hyvinvointialueilla. Tilanne on THL:n keräämien rekisteritietojen mukaan erityisen huolestuttava Etelä-Karjalan, Länsi-Uudenmaan, Ahvenanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueilla, joissa kattavuus jää alle 90 prosentin.
VATT: Perintöveron korvaaminen luovutusvoittoverolla ei toisi merkittävää talouskasvua2.4.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) selvityksen mukaan perintöveron korvaaminen luovutusvoittoverolla ei olisi kansantalouden näkökulmasta perusteltua. ”Muutos ei kiihdyttäisi merkittävästi talouskasvua. Verotulot kuitenkin laskisivat huomattavasti”, sanoo VATT:n selvitystyöryhmää vetänyt johtava tutkija, tutkimusohjaaja Tuomas Matikka.
Väitöstutkimus: Julkisen liikenteen hintojen alentaminen vähentää autoilua, mutta on ilmastotoimena kallis21.3.2025 07:03:42 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan Helsingin seudun joukkoliikenteen lippujen hinnanalennus vähensi autoilua ja CO2-päästöjä. Jokaista vähennettyä hiilidioksiditonnia kohden toimenpide oli kuitenkin kallis verrattuna muihin ilmastotoimiin.
Tutkijaesittely: Tutkimusprofessori Teemu Lyytikäinen19.3.2025 07:00:00 EET | Blogi
Tällä kertaa tutkijaesittelyssä on Teemu Lyytikäinen, joka nimitettiin VATT:n tutkimusprofessoriksi joulukuussa 2024. Teemu on mukana useissa tutkimusprojekteissa, jotka liittyvät muun muassa kuntatalouteen ja asumiseen. Lue lisää Teemun tekemästä tutkimuksesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme