Kippis kestävämmälle muovin käytölle – kertakäyttöastioissa yhä enemmän uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja
Kesällä monen arki siirtyy sisätiloista ulos, kun sesongissa nautitaan niin piknikeistä, retkistä, kesäjuhlista kuin mökkielämästä. Tämä näkyy marketeissa muun muassa muovisten mukien sekä kertakäyttötuotteiden kasvavana kysyntänä. S-ryhmän ruokakaupoissa tehdyn valikoimauudistuksen myötä ostoskoriin voi valita nyt entistä paremmin mukeja ja laseja, joissa on käytetty neitseellisen muovin sijasta korvaavia, ympäristön kannalta kestävämpiä materiaaleja.

Alkuvuodesta tehdyn valikoimauudistuksen myötä S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) muovisten mukien ja lasien valikoimaa on täsmennetty vastaamaan entistä kestävämmin asiakkaiden tarpeisiin.
-Tuotteiden artikkelimäärää on vähennetty noin kolmasosaan alkuperäisestä, ja olemme onnistuneet valikoimassa korvaamaan neitseellistä muovia kartongilla, kierrätysmuovilla ja kasvipohjaisella muovilla. Valikoimauudistusta on ajanut vuonna 2021 voimaan astunut kertakäyttömuovidirektiivi. Lisäksi S-ryhmän kunnianhimoisena tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kertakäyttötuotteidemme valikoima on täysin uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista valmistettu, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Nora Lehtinen S-ryhmän marketkaupasta.
Kesällä mukien ohella myös kertakäyttölautasia ja -aterimia valitaan ostoskoriin tavallista useammin. S-ryhmän teettämän tutkimuksen mukaan suomalainen ostaa kertakäyttöastioita ainakin kerran vuodessa, ja niiden käyttö on pääasiassa kausiluonteista.
-Kaikki valikoimassamme myytävät kertakäyttölautaset ja -aterimet on valmistettu uusiutuvista materiaaleista. Harva myöskään tietää, että osan kertakäyttötuotteista voi käyttää uudelleen: esimerkiksi puupohjaisesta komposiitista valmistetut aterimet voi pestä huoletta astianpesukoneessa ja ottaa käyttöön seuraavallakin reissulla, Lehtinen sanoo.
Konkreettisia tekoja vastuullisen muovin käytön edistämiseksi
Valikoiman kehittäminen tukee S-ryhmän työtä vastuullisen muovin käytön edistämiseksi. Osana muovilinjaustaan S-ryhmä on sitoutunut esimerkiksi minimoimaan turhan muovin käytön, kierrättämään mahdollisimman suuren osan toiminnassaan käytettävästä muovista ja auttamaan myös asiakkaita kierrättämään muovia sekä tarjoamaan erilaisia vaihtoehtoja muoville.
Muovilinjauksen mukaisia askelia onkin otettu marketkaupassa jo vuosia. Esimerkiksi valikoimaan on pitkäjänteisesti lisätty biopohjaisia tai kompostoituvia vaihtoehtoja kertakäyttöisille muovituotteille, ja työtä ympäristön kannalta kestävien pakkausratkaisujen käytön edistämiseksi tehdään jatkuvasti. S-ryhmä on myös sitoutunut vähentämään muovikassien kulutusta osana kansallista muovikassisitoumusta.
Lue lisää muovilinjauksestamme: S-ryhmä - S-ryhmä (s-ryhma.fi)
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Nora Lehtinen
Tuoteryhmäpäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
puh. 0107680328
nora.lehtinen@sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme