Kippis kestävämmälle muovin käytölle – kertakäyttöastioissa yhä enemmän uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja
Kesällä monen arki siirtyy sisätiloista ulos, kun sesongissa nautitaan niin piknikeistä, retkistä, kesäjuhlista kuin mökkielämästä. Tämä näkyy marketeissa muun muassa muovisten mukien sekä kertakäyttötuotteiden kasvavana kysyntänä. S-ryhmän ruokakaupoissa tehdyn valikoimauudistuksen myötä ostoskoriin voi valita nyt entistä paremmin mukeja ja laseja, joissa on käytetty neitseellisen muovin sijasta korvaavia, ympäristön kannalta kestävämpiä materiaaleja.

Alkuvuodesta tehdyn valikoimauudistuksen myötä S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) muovisten mukien ja lasien valikoimaa on täsmennetty vastaamaan entistä kestävämmin asiakkaiden tarpeisiin.
-Tuotteiden artikkelimäärää on vähennetty noin kolmasosaan alkuperäisestä, ja olemme onnistuneet valikoimassa korvaamaan neitseellistä muovia kartongilla, kierrätysmuovilla ja kasvipohjaisella muovilla. Valikoimauudistusta on ajanut vuonna 2021 voimaan astunut kertakäyttömuovidirektiivi. Lisäksi S-ryhmän kunnianhimoisena tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä kertakäyttötuotteidemme valikoima on täysin uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista valmistettu, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Nora Lehtinen S-ryhmän marketkaupasta.
Kesällä mukien ohella myös kertakäyttölautasia ja -aterimia valitaan ostoskoriin tavallista useammin. S-ryhmän teettämän tutkimuksen mukaan suomalainen ostaa kertakäyttöastioita ainakin kerran vuodessa, ja niiden käyttö on pääasiassa kausiluonteista.
-Kaikki valikoimassamme myytävät kertakäyttölautaset ja -aterimet on valmistettu uusiutuvista materiaaleista. Harva myöskään tietää, että osan kertakäyttötuotteista voi käyttää uudelleen: esimerkiksi puupohjaisesta komposiitista valmistetut aterimet voi pestä huoletta astianpesukoneessa ja ottaa käyttöön seuraavallakin reissulla, Lehtinen sanoo.
Konkreettisia tekoja vastuullisen muovin käytön edistämiseksi
Valikoiman kehittäminen tukee S-ryhmän työtä vastuullisen muovin käytön edistämiseksi. Osana muovilinjaustaan S-ryhmä on sitoutunut esimerkiksi minimoimaan turhan muovin käytön, kierrättämään mahdollisimman suuren osan toiminnassaan käytettävästä muovista ja auttamaan myös asiakkaita kierrättämään muovia sekä tarjoamaan erilaisia vaihtoehtoja muoville.
Muovilinjauksen mukaisia askelia onkin otettu marketkaupassa jo vuosia. Esimerkiksi valikoimaan on pitkäjänteisesti lisätty biopohjaisia tai kompostoituvia vaihtoehtoja kertakäyttöisille muovituotteille, ja työtä ympäristön kannalta kestävien pakkausratkaisujen käytön edistämiseksi tehdään jatkuvasti. S-ryhmä on myös sitoutunut vähentämään muovikassien kulutusta osana kansallista muovikassisitoumusta.
Lue lisää muovilinjauksestamme: S-ryhmä - S-ryhmä (s-ryhma.fi)
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Nora Lehtinen
Tuoteryhmäpäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
puh. 0107680328
nora.lehtinen@sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän ruokatrendit julki – näin uudet ravitsemussuositukset näkyvät ostoskoreissa20.11.2025 12:00:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidata kertoo muutoksista suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Valtatrendit hinta, helppous ja yksilöllisyys vaikuttavat vahvasti ruokakaupan ilmiöiden taustalla. Ravitsemussuositukset ja toisaalta myös jauhelihan saatavuushaasteet ovat vaikuttaneet suomalaisten ostoskorien sisältöön kuluneen vuoden aikana.
Prisman verkkokaupan ja Hopen joululahjakeräys on helppo tapa auttaa - lahjoittaa voi “vaikka kotisohvalta käsin”18.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman verkkokaupan ja Hopen perinteinen joululahjakeräys on tänä vuonna käynnissä 18.11.–3.12. välisen ajan. Keräysaikana Prisman verkkokaupassa lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hopen kautta vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Joulunajan apu on monessa suomalaisperheessä toivottu lahja, sillä lapsiperheiden avun tarve on kuluvan vuoden aikana kasvanut merkittävästi.
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme